Skal sette opp en vegg i stuen og lage et barnerom. Kommer til å bruke en innfelt skyvedør/Pocketkarm. Men hvordan skal jeg gjøre med veggens tykkelse? 45*70 virker standard for stenderne, så vil jeg nok ha dobbelt gips på begge sider for lydisolering (med isolering i veggen) og for å kunne sette opp hylle. Da får jeg 70+ 13*4 =122 mm. Det funker jo bra med dørkarmmål. Eller tenker jeg feil på noen måte? (Trøtt i dag...)

Hvordan blir det med apparatbokser på begge sider? På ett sted ville jeg trenge uttak på begge sider, men får to bokser plass rygg mot rygg eller hvordan gjør jeg det der? Kanskje bare å grave ut innerste gipsplaten.

• Liker
yopshi
  • Laddar…
Det er nok ingen fare.
Den grunneste apparatboksen jeg har kjøpt har dybden 35 mm.
Det er en sk rotdosa, eller senildosa.

Men må dere virkelig ha så mye gips?
Er det ikke bra å høre om ungene ligger og gråter eller har mareritt?

Beste svar

Du skriver at dere vil sette opp hylle. For dette, og for allmenn frihet til å skru hva som helst hvor som helst, ville jeg ha droppet et lag gips og satt OSB innenfor gipsen. Total tykkelse 118 mm, noe som finnes som standard dørkarm. Med isolasjon i veggen rekker den løsningen godt, trengs det mer så er det nok bedre å jobbe med lydkilden i stedet :)

Bortkastet med lydisolasjon om man skal ha en, etter min mening, fullstendig verdiløs skyvedør..

Bernieberg Bernieberg skrev:
Du skriver at dere vil sette opp hylle. For dette, og for generell frihet til å skru hva som helst hvor som helst ville jeg droppet et lag med gips og satt OSB innenfor gipsen. Total tykkelse 118 mm som finnes som standard dørkarm. Med isolering i veggen holder den løsningen bra, trengs det mer så er det nok bedre å jobbe med lydkilden istedenfor :)
Lydmessig er det vel mest for å dempe TV-lyden fra stua mot barnerom, men om et par år er det nok den andre veien... :-) får nok bli OSB. Men finner faktisk ingen Pocketkarm i 118

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det er nok ingen fare. Den grunneste apparatboksen jeg har kjøpt har dybden 35 mm. Det er en såkalt rotboks, eller senilboks.

Men må dere virkelig ha så mye gips? Er det ikke bra å høre om ungene ligger og gråter eller har mareritt?
Hehe. De høres nok uansett :-)

Med innfelt skyvedør/pocketkarm blir det vel uansett ikke plass til så veldig mye isolasjon …

O olofh skrev:
Men hittar faktisk ingen Pocketkarm i 118
Ah, før jeg hadde tenkt ferdig hadde jeg glemt at det var pocket og tenkte vanlig innerdør. Sorry for forvirring!

R Robin Wahlman skrev:
[lenke]

Der har du i 122mm.
Yes.122 finnes på flere steder. Men 118 som osb+gips blir finner jeg ikke.

Er det et problem? 2mm skjuler man vel med dørkarmen? Eller korrigerer med høvelen.

D Daniel 109 skrev:
Er det et problem? 2mm skjuler man vel med dørkarmen? Eller korrigerer med høvelen.
Morgentrøtt... :sleep: tenkte ..ikke i det hele tatt.:D Blir jo perfa!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.