Skal sette opp et rekkverk i trappen, er det noen som har noen gode tips på hvordan gjøre det for at det skal bli stødig? Jeg tenker nærmest på innfestingen i gulvet av stolpene. Jeg vil helst slippe å ha et par lange stolper opp til taket, hvilket for så vidt ville blitt stødig og solid, men vi synes ikke at det er pent. For øvrig bare jeg og min kone i huset, så ingen barn å bekymre seg for
Noen med noen forslag?
Hvordan ser det ut under gulvet? Jeg antar at du har noen bjelker under du kan skru i, og det beste er vel å ha en planke nederst som du plasserer stolpene på. Du kan jo da skru stolpene i planken nedenfra og deretter skru planken gjennom gulvet ned i bjelken. Du bør jo også feste alt inn i veggen.
Ja det finnes bra med skruvmuligheter i gulvet. Har tenkt liknende også.
Har nok tenkt et tretak, men prinsipielt så burde vel ikke et smijernstak bli mer stabilt enn tre, eller?
Nei, hvor stabilt det blir avhenger helt av innfestingen da det er snakk om så korte lengder samt at høyden antagelig ikke overstiger en meter eller så. Om man nå ikke skulle bruke veldig små dimensjoner på virket. Passende er vel stolper i f.eks. 45x70.
Nei, hvor stabilt det blir avhenger helt av innfestingen da det dreier seg om så korte lengder samt at høyden antageligvis ikke overstiger en meter eller så. Om man nå ikke skulle bruke veldig små dimensjoner på virket. Egnet er vel stolper i f.eks. 45x70.
Det er nettopp innfestinger jeg først og fremst ønsker tips om...noen som har noen andre alternativer enn det som ble nevnt i første svaret?
Slik gjorde jeg det. 80x80, laget av 4 pløvere 21x95 som jeg har limt sammen. 2 av dem stikker ned på siden av vangstykket og er som det ses skrudd fra siden. De andre to er skråskåret og står på vangstykket. De er festet med 2 stk 8mm treplugger med lim ned i vangstykket. Dette er ufattelig solid!
Har riktignok laget stolpen selv, men siden du har et plant gulv bør det være mulig å sage ut en ferdig stolpe også.
70*70/90*90 stolpe. Skrus med de der skruene med gjenger i begge ender. Finnes på jernvarehandelen, tenk fransk skrue i begge ender.
Sitter som fjell.
Har vurdert i de banene også! Burde funke greit synes jeg, men litt usikker på om det sitter som fjell...men hvis du sier det så
vectrex skrev:
Slik gjorde jeg det. 80x80, laget av 4 stk. planhøvlede 21x95 som jeg har limt sammen. 2 av dem stikker ned på siden av vangen og er som vist skrudd fra siden. De andre to er skråkappet og står på vangen. De er festet med 2 stk. 8mm treplugger med lim ned i vangen. Dette er vanvittig stødig!
Har riktignok laget stolpen selv men siden du har et plant gulv så burde det være mulig å sage ut en ferdig stolpe også.
Sånn kan man jo gjøre det, verdt å tenke på!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.