Trenger å bygge en mye større trapp enn den lille. Langs hele entredøren. 330cm.
Høyden til øverste nivå blir 470mm.
Som trinn kommer jeg til å bruke 28x120. Høyden på disse må ikke bli over 120 mm. Tre planker dype for hvert trinn.
Den nåværende er for liten, for bratt og ser dårlig ut...
Hvordan ville dere gjort det? Bygge trappen direkte mot den eksisterende eller et annet sted og så feste mot huset?
Tenker du å bygge trappen i vinkel? (det ser ut som om du har en forstue i vinkel)
Ellers ville jeg nok laget 5-6 underliggende vangstykker av bjelker (45x120) oppå hverandre som du fester sammen med en stående terrassebord i bakkant og deretter også i forkant på hvert nivå.
Når du deretter har laget disse kan du legge trinnbordene på nederste og nest nederste avsatsene, feste det med vinkeljern mot eksisterende forstutrapp i over- og underkant samt støtte under i forkant (om nødvendig) for til slutt å sette trinnet øverst og også sette stigen om du vil ha det. Bare sørg for å ta hensyn til eventuelt overheng for stigen når du setter trinnene og kapp lengden på vangstykkene.
4 trinnhøyder * 12 cm = 48 cm så en trapp med 3 trinn er vel rimelig og så enten ta bort 3-4 mm på hver bjelke i vangstykkene eller la nederste trinn bli lavere.
Tenker du å lage trappen i vinkel så er det samme sak men å ha et vangstykke i 45 graders vinkel i hjørnet og fundere på innfestning i den andre delen.
Har i prinsippet bygget som du beskriver. Av restmaterial. 28x120 brukes til alt. 6 vanger. Først tegnet jeg alt på en 24mm sponplate. Tegnet til jeg fant riktig. Produserte første vange. Så sperret jeg deler med litt treskruer. Kopierte 5 til...
På torsdag skal trappen skrus. En rett trapp. Skal prøve å legge inn bildet av det jeg gjorde...