Hei
Jeg skal bygge en rett trapp fra garasjen som går opp til vår hall, alt er nybygd. Jeg lurer på om det er vanskelig. Høydeforskjellen gulv til gulv er ca 245 cm og trappen planlegger vi til ca 1m bred. Plassen under trappen er av verdi at den er bevart, ellers ville jeg sikkert murt steg for steg, noe jeg er ganske sikker på at jeg kan lykkes godt med.
Vurdering 1: Hvor bred vil man at en trapp skal være for ikke å bli gal? Det ville selvfølgelig vært veldig fint om den var bredere enn 1m, men da tar den plass fra garasjen og gjør det vanskelig å åpne bildøren.
Vi tenker at man handler og går i trappen med handleposer osv og man vil jo helst ikke at det skal være så trangt at man drar posene i veggene som snart vil bli stygge. Hvis 80 cm fungerer, så gjør vi gjerne det. Vi har testet litt og simulert behovet litt og tenker at 100cm kan være mer enn nødvendig.
Vurdering 2: Mellomveggen: Mure leca hele veien, eller trestamme oppå et skift?
Trappen skal være rett og den ene langsiden stryker mot ytterveggen og den andre langsiden følger en innvendig vegg som vi bygger i garasjen, trolig 10 cm tykk, noe som burde være nok for å bære bjelkelaget over, siden det ikke kan hvile på ytterveggen parallelt med trappen. Enten mures veggen opp med leca, eller så blir det et skift, deretter 45x95 oppå i CC30.
Så vet jeg ikke om man bruker vange eller om man bare kutter løse trinn som man fester med vinkeljern / skruer rett inn i veggen.
Vurdering 3: Drømmen om støpt trapp der man slipper lyden av trinn
Min aller første tanke og drøm var å støpe en trapp på stedet, men det føles litt komplisert for en amatør. De fleste som støper sine trapper synes å støpe helt ned, altså at man ikke kan bruke plassen under. Men det burde vel gå an å bygge en støpeform som man stivner opp med lekter og med armering som forankres i veggene inntil.
Har du bygget egen trapp?
Takk for tanker!