Her hjemme har vi bygget en entrétrapp i smijern, med granittplater (30mm) på trinnene. Den er helt OK. Men så la jeg like granittplater hele veien ut til gaten, med vanlig brostein ved siden av. Fordi jeg ville sikre at granittplatene skal ligge bra, støpte jeg en betongplate på 100mm der platene er, og for å redusere risikoen for teleheving la jeg isopor under betongplaten.
Dette har fått den uønskede effekten at når det blir litt kaldt ute så får vi straks isdannelse på granitten mot gaten, der man skal gå. Når det er bart og tørt på den vanlige steinbelægningen. Dette fordi det normalt kommer varme nedenfra som holder isfritt, inntil det blir ordentlig vinter. Men der isoporen isolerer så kjøles steinen ned veldig raskt.
Bygde en trapp forrige sesong i nettopp EPS og med trappeteppe av granitt. Hensikten var å se om det var mulig å unngå forskaling og det tunge arbeidet med betong. Konstruksjonen har overlevd en regnfull høst og en vinter med ganske lave temperaturer. En 100 mm EPS-plate + en 50 mm plate utgjør trinnet og det passet fint med inntrinnshøyden på 150 mm. Limte EPSen med steinlim (et polyuretanskum) og granitten med PL200. Vet ikke om det har blitt den billigste løsningen. Rundt 600 SEK per trinn men sammenlignet med å leie inn en proff til å bygge trappen er det nok "billig". Dreneringen fra trinnene var litt omstendelig, men det gikk an å få til. Har ikke hatt problemer med is på trinnene annet enn det man ellers har på innkjørsel, inngang, fortau osv. Konstruksjonen blir lett og etter min mening tilstrekkelig holdbar for formålet. Underlaget er som vanlig viktig og må ligge stille i alle de årene trappen skal brukes. Må påpeke at følelsen når man går i trappen, skiller seg fra en som er støpt i betong. Trinnlyden blir framtredende. Jeg legger ved noen bilder av et bygge som ikke er ferdig ennå... Neste sesong tenker jeg å bygge en bredere trapp men med færre trinn foran husets inngang
Kjempeflott og smart jo. Hvordan har det holdt, samt hvordan har det gått med entre-trappen som du skulle gjøre i samme stil? Har et lignende prosjekt på gang og det hadde vært flott å se litt hvordan det har gått for deg og hvordan du gjorde det.
Bygde en trapp forrige sesong i akkurat EPS og trappebekledning i granitt. Formålet var å se om det gikk an å unngå forskaling og den tunge oppgaven med betong. Konstruksjonen har overlevd en regnfull høst og en vinter med ganske lave temperaturer. En 100 mm EPS plate + en 50 mm plate utgjør trinnet, og det passet bra med opptrinnet på 150 mm. Limte EPSen med steinlim (et polyuretanskum) og granitten med PL200. Vet ikke om det har blitt den billigste løsningen. Rundt 600 NOK per trinn, men sammenlignet med å ta inn en proff som gjør trappen, er det nok "billig". Avrenningen fra trinnene var litt plundrete, men det gikk an å få til. Har ikke hatt noe problem med is på trinnene annet enn den man har for øvrig på oppkjørsel, inngang, fortau osv. Konstruksjonen blir lett, og etter min mening tilstrekkelig holdbar for formålet. Underlaget er som vanlig viktig og må ligge stille alle årene trappen skal brukes. Skal påpeke at følelsen når man går i trappen skiller seg fra en støpt i betong. Steglyden blir fremtredende. Legger ved noen bilder av en enda ikke ferdig konstruksjon ... Neste sesong tenkte jeg å bygge en bredere trapp, men med færre trinn foran husets inngang [bilde][bilde][bilde]
Kul konstruksjon!
Det er nok viktig å ha godt drenert under så den ikke flyter avgårde om det blir vått.
Kult at noen la merke til innlegget mitt. Har ventet i sånn omtrent 8 år. 😀Trappen ved siden av garasje står fortsatt og fungerer utmerket. Foran inngangen finnes siden 2017 en lignende konstruksjon. Fungerer også den utmerket bortsett fra på ett punkt. Selve avsatsen har jeg kledd med plater, 600x400x20, og der har jeg ikke lykkes med fugen. Valgte en fuge som ble hard etter at den tørket. Den fugen gikk i små biter som jeg måtte fjerne og erstatte med fugesand. Fugesanden har virket bedre men må fylles på med jevne mellomrom. Trappen og avsatsen ligger på en pakket seng av 0-15 om jeg husker riktig. Høyden inne ved ytterdøren som skulle bygges opp lå rundt 700-800mm. Sengen har en liten helling fra huset for god avrenning. Bygde med EPS skiver t=100mm, men det siste laget utgjøres av 50mm XPS for å oppnå et mer stivt underlag for steinplatene. Limte sammen skivematerialet med steinlim og steinplatene mot XPS’en med et montasjelim (polyuretanbasert). Hvis jeg skulle oppsummere det hele så ble det nok ikke så dumt. Det er kanskje litt lettere å bygge trapper og avsatser på denne måten sammenlignet med form og betong. Kanskje billigere, har ikke undersøkt nærmere. Har noen tanker om en svingtrapp i hagen men det finnes alltid annet å gjøre.
Jeg bygde for mer enn 30 år siden halvsirkelformede trapper med tre trinn av små betongstein (Rustik fra St Eriks). Steinene var egentlig ment som markstein der man ønsket sirkulære mønstre. Hadde også problemer med fugene og det underliggende mørtelen som sprakk/frostsprengtes etter noen vintre. Men for sånn cirka 10 år siden satte jeg om noen ytre rader som hadde sprengt løs og fugte alt sammen i stedet med EPS betong. Det har fungert veldig bra siden EPS'en kan ta opp visse bevegelser.
Bildene er så som så, man ser to av mine tre trapper, det er disse som blir utsatt for regn som var problematiske.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.