Denne hestehobby... Føles som de fleste av mine byggeprosjekter den siste tiden på et eller annet vis har vært knyttet til datterens rideinteresse. Så et hett tips til alle dere enda ikke tapte fedre, hvis hestediskusjonen noen gang lander på middagsbordet, legg inn deres veto! Eller vær forberedt på å sette andre prosjekter til side i lang tid fremover.
Med det sagt har det nå altså oppstått behov for å tørke store mengder hestedekken. Av hygieniske årsaker kan vi ikke ta dem inn i huset (de lukter vondt) og jeg har ikke noe annet oppvarmet rom å ta dem inn i. Derimot har vi godt med kalde boder, så en tanke har så smått begynt å formes rundt et hjemmelaget tørkeskap. Problemet jeg står overfor nå er materialvalg og tørketeknikk, og der hadde jeg gjerne tatt imot tips. Jeg ser for meg en ramme av tre (føler meg tryggest med bygging i tre) med isolasjon av isopor eller mineralull, og tørking samt begrenset oppvarming med hjelp av en billig avfukter. Skapet trenger å ha plass til ca 4 dekken og trenger derfor å være ca 1,5-2 m bredt, ca 1,5 m høyt og kanskje 0,8 m dypt (gjetter bare foreløpig). Vil dette kunne fungere? Hva trenger jeg å tenke på? Det jeg funderer mest på er materialvalg innvendig (det vil være veldig fuktig) samt om jeg trenger ventilasjon eller om avfukteren rekker for å binde fukten til vann (som så ledes ut av skapet via en slange). Andre tanker eller idéer?
Mvh Hestepappa
Med det sagt har det nå altså oppstått behov for å tørke store mengder hestedekken. Av hygieniske årsaker kan vi ikke ta dem inn i huset (de lukter vondt) og jeg har ikke noe annet oppvarmet rom å ta dem inn i. Derimot har vi godt med kalde boder, så en tanke har så smått begynt å formes rundt et hjemmelaget tørkeskap. Problemet jeg står overfor nå er materialvalg og tørketeknikk, og der hadde jeg gjerne tatt imot tips. Jeg ser for meg en ramme av tre (føler meg tryggest med bygging i tre) med isolasjon av isopor eller mineralull, og tørking samt begrenset oppvarming med hjelp av en billig avfukter. Skapet trenger å ha plass til ca 4 dekken og trenger derfor å være ca 1,5-2 m bredt, ca 1,5 m høyt og kanskje 0,8 m dypt (gjetter bare foreløpig). Vil dette kunne fungere? Hva trenger jeg å tenke på? Det jeg funderer mest på er materialvalg innvendig (det vil være veldig fuktig) samt om jeg trenger ventilasjon eller om avfukteren rekker for å binde fukten til vann (som så ledes ut av skapet via en slange). Andre tanker eller idéer?
Mvh Hestepappa
Ble det noe tørkeskap?M Markus P skrev:Dette hestehobby... Føles som de fleste av mine byggeprosjekter i det siste på en eller annen måte har vært knyttet til datterens rideinteresse. Så et hett tips til alle dere enda ikke tapte fedre, hvis hestediskusjonen noen gang lander på deres middagsbord, legg ned et veto! Eller vær forberedt på å sette andre prosjekter til side for lang tid fremover.
Med det sagt, har det nå altså oppstått et behov for å tørke store mengder hestetepper. Av hygieniske grunner kan vi ikke ta dem inn i huset (de lukter forferdelig) og jeg har ingen andre oppvarmede rom å ta dem inn i. Derimot har vi masse kaldlagring, så en tanke har så smått begynt å formes rundt et hjemmebygd tørkeskap. Problemet jeg står overfor nå er materialvalg og tørketeknikk, og der ville jeg gjerne mottatt tips. Jeg tenker meg en ramme av tre (føler meg tryggest med bygging i tre) med isolasjon av isopor eller mineralull, og tørking samt begrenset oppvarming ved hjelp av en billig avfukter. Skapet trenger plass til ca 4 tepper og må derfor være ca 1,5-2m bredt, ca 1,5m høyt og kanskje 0,8m dypt (bare høfter så langt). Vil dette kunne fungere? Hva må jeg tenke på? Det jeg funderer mest på er materialvalg innvendig (det kommer til å være veldig fuktig) samt om jeg trenger ventilasjon eller om avfukteren er nok til å binde fukten i vann (som deretter ledes ut av skapet via en slange). Andre tanker eller ideer?
Mvh Hestefaren
Klikk her for å svare