2.047 lest ·
7 svar
2k lest
7 svar
Bygge terrasse - Borre i teglfasade eller ikke?
Et byggefirma skal bygge en 45 m2 stor terrasse på pilar. Jeg har et teglhus og snekkeren sier at han tenkte å bore i fugene mellom teglene. Når jeg googler synes noen at det ikke er bra å bore i fugene. Så hva sier dere om dette?
Medlem
· Sverige
· 5 689 innlegg
Normalt er "tegelhus" bare en enradig fasadekledning og er ikke noe som er stabilt nok til å forankre en terrasse i, med diverse ulike laster som kan forekomme over sesongene. Eventuelle unntak er om du kan forankre i grunnmuren eller i bakliggende reisverk i teglfasaden, men jeg ville ikke gjort det slik. Det enkleste og etter min mening beste er å sette en plint rad nærmest veggen og ha hele terrassedekket frikoblet fra huset.
Nærmest huset ligger det grus med pukk, så det blir litt tungvint å fylle det igjen. Det enkleste er å feste i fasaden. Tenker at om snekkeren sier at det er best, så burde det vel ikke være noen fare? Hva skal skje liksom?H Harald Blåtumme skrev:Normalt er "tegelhus" bare en enradig fasadekledning og er ikke noe som er stabilt nok til å forankre en terrasse i, med diverse ulike laster som kan forekomme over sesongene. Eventuelle unntak er om du kan forankre i grunnmuren eller i bakliggende bindingsverk i teglfasaden, men jeg ville ikke gjort det, enkleste og etter min mening beste er å sette en stolperad nærmest veggen og ha hele terrassedekket frikoblet fra huset.
Medlem
· Sverige
· 5 689 innlegg
Vi får håpe du får mer svar, men min oppfatning er det jeg skrev. En teglfasade er nettopp bare en fasade, bygget for å holde oppe seg selv med minimalt av annet enn den vertikale lasten av sin egen vekt. Man kan feste litt armaturer etc i teglet, men ingenting tungt og stort som kan bevege seg aldri så lite av tele, plintsetninger, sesongvariasjoner etc.
God morgen, min terrasse/vinterhage ca 25m2 bygde jeg i 1992 med sommervinduer. I 2010 bygde jeg om den til høst/vinter med isolert gulv, glass og 40 mm kanalplasttak. Bjelkelaget ble forsterket med flere plinter pga. den ekstra vekten, den er ikke festet i huset og har aldri beveget seg på en målbar/merkbar måte, men en forutsetning er at grunnarbeidet gjøres ordentlig; jeg boret med jordbor og støpte egne plinter.H Harald Blåtumme skrev:Normalt er "teglhus" bare en enraders fasadekledning og er ikke noe som er stabilt nok til å forankre en terrasse i, med diverse ulike laster som kan forekomme over sesongene. Eventuelle unntak er om du kan forankre i grunnmuren eller i etterfølgende rammeverk i teglfasaden, men jeg ville ikke gjort det; det enkleste og etter min mening beste er å sette en plintrekke nærmest veggen og ha hele terrassedekket frikoblet fra huset.
Klikk her for å svare