Et byggefirma skal bygge en 45 m2 stor terrasse på pilar. Jeg har et teglhus og snekkeren sier at han tenkte å bore i fugene mellom teglene. Når jeg googler synes noen at det ikke er bra å bore i fugene. Så hva sier dere om dette?

Normalt er "tegelhus" bare en enradig fasadekledning og er ikke noe som er stabilt nok til å forankre en terrasse i, med diverse ulike laster som kan forekomme over sesongene. Eventuelle unntak er om du kan forankre i grunnmuren eller i bakliggende reisverk i teglfasaden, men jeg ville ikke gjort det slik. Det enkleste og etter min mening beste er å sette en plint rad nærmest veggen og ha hele terrassedekket frikoblet fra huset.

• Liker
teuvo tainio
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Normalt er "tegelhus" bare en enradig fasadekledning og er ikke noe som er stabilt nok til å forankre en terrasse i, med diverse ulike laster som kan forekomme over sesongene. Eventuelle unntak er om du kan forankre i grunnmuren eller i bakliggende bindingsverk i teglfasaden, men jeg ville ikke gjort det, enkleste og etter min mening beste er å sette en stolperad nærmest veggen og ha hele terrassedekket frikoblet fra huset.
Nærmest huset ligger det grus med pukk, så det blir litt tungvint å fylle det igjen. Det enkleste er å feste i fasaden. Tenker at om snekkeren sier at det er best, så burde det vel ikke være noen fare? Hva skal skje liksom?

Vi får håpe du får mer svar, men min oppfatning er det jeg skrev. En teglfasade er nettopp bare en fasade, bygget for å holde oppe seg selv med minimalt av annet enn den vertikale lasten av sin egen vekt. Man kan feste litt armaturer etc i teglet, men ingenting tungt og stort som kan bevege seg aldri så lite av tele, plintsetninger, sesongvariasjoner etc.

Plintraden nærmest huset må jo ikke nødvendigvis være inntil veggen. Hvor langt ut har du grus/makadam?

D Dublin skrev:
Plintraden nærmest huset må jo ikke være dikt inntil veggen. Hvor langt ut har du grus/pukk?
30 cm ut kanskje

M Mjärn skrev:
En byggfirma skal bygge en 45 m2 stor terrasse på pilar. Jeg har et teglhus og snekkeren sier at han tenkte å bore i fugen mellom teglene. Når jeg googler så synes noen at det ikke er bra å bore i fugen. Så hva sier dere om dette?
Festes i grunnmuren?

H Harald Blåtumme skrev:
Normalt er "teglhus" bare en enraders fasadekledning og er ikke noe som er stabilt nok til å forankre en terrasse i, med diverse ulike laster som kan forekomme over sesongene. Eventuelle unntak er om du kan forankre i grunnmuren eller i etterfølgende rammeverk i teglfasaden, men jeg ville ikke gjort det; det enkleste og etter min mening beste er å sette en plintrekke nærmest veggen og ha hele terrassedekket frikoblet fra huset.
God morgen, min terrasse/vinterhage ca 25m2 bygde jeg i 1992 med sommervinduer. I 2010 bygde jeg om den til høst/vinter med isolert gulv, glass og 40 mm kanalplasttak. Bjelkelaget ble forsterket med flere plinter pga. den ekstra vekten, den er ikke festet i huset og har aldri beveget seg på en målbar/merkbar måte, men en forutsetning er at grunnarbeidet gjøres ordentlig; jeg boret med jordbor og støpte egne plinter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.