Hei.
Finnes det noen praksis på hvordan man som gniten snekrer et stillas, noen "regler" man bruker, materialdimensjoner osv?
Jeg har en hel masse lastepaller jeg planlegger å bruke..

MVH/

Om det finnes en praksis vet jeg ikke, men jeg kan beskrive hvordan jeg gjorde da jeg bygget min stilling for et par år siden i forbindelse med bl.a. et fasadebytte.

Jeg gjorde stillingen i to etasjer, en 2m opp og den andre 4m opp. Spirene laget jeg av 95x45 og gjennomgående M12-bolter og satte med 2 meters mellomrom. Totalt var stillingen omtrent 8 meter lang, dvs fem spirer.

Til gulvet brukte jeg 145x45 som jeg la ut og skrudde i spirene. Jeg gjorde gulvet omtrent en meter bredt. Jeg hadde ikke ønsket å ha det mye smalere enn det...

Jeg festet den i veggen på 6 steder, og da var den virkelig stabil, det var ingen problem for to personer å jobbe der samtidig.

Ikke glem å spikre opp bord diagonalt så ikke hele stillingen kan kollapse bare. Og vær nøye med at spirene står i vater når du reiser dem opp. Noen form for rekkverk på øvre etasje kan være passende også...

Har bygd noen trestillas. Har først bygd noen "høyben" med ganske grove bjelker 2"6" eller grovere. Tenk en H, men med 2 liggende bjelker. Alt låses med kryss som kan være i tynnere virke (typ panel). Reis disse opp langs huset og legg planker imellom. Skru fast så det går å løsne. Krysse igjen mellom høybeina så låses alt.

Hvis du lar bjelke på den ene siden av høybeina gå lenger opp, kan du enkelt sette på et rekkverk også.

Viktig er å feste den opp i fasaden så den ikke kan falle ut (bruk f.eks. hullbånd) og at den står stabilt på f.eks. hageheller.

Men med denne konstruksjonen har du nok ikke så stor nytte av lastepallene... De er liksom for små. Vi bygde stillas for å legge om taket og brukte i og for seg et par lastepaller for å bygge hyller utenfor stillaset å legge taksteinen på (som vi gjenbrukte). Veldig verdifullt å ikke måtte løpe opp og ned med det.

Jeg skulle også trenge å bygge inn den over taket, har brutt tak og skal opp og reparere en lekkasje.
Noen som har en idé om hvordan man gjør da?

MVH/

P
Kapten_Haddock skrev:
Hei.
Finnes det noen praksis på hvordan man som gjerrigknark snekrer et stillas, noen "regler" man bruker, dimensjoner på treverket osv?
Jeg har en hel haug med lastpaller jeg planlegger å bruke..

MVH/
Slik ser mine ut som jeg har bygget av 45x95 samt robust plank å gå på 195x45.

• Bygge med fem stiger langs husfasaden, plattform laget av 45x95 tre og solide 195x45 planker, ved siden av huset med rødt tak.
  • Bygge av trestillas på husvegg, laget med bjelker 45x95 og planker 195x45.
Et tips er å leie stillas. Å leie en zip-up stillas som rekker over 5 meter koster ca 200:-/døgn inkl. mva. Da står man stødig og sikkert!

• Liker
Pysselina75 og 1 annen
  • Laddar…
Enten kjøper jeg riktig stillas og selger når jeg er ferdig eller så bygger jeg.
Begynner med det siste alternativet.
Men det er så mye vedlikehold på huset så det er umulig å leie da jeg har tenkt å gjøre mye selv.

Var og handlet så jeg kan bygge likt bildene. Spørsmålet er bare hvordan jeg skal gjøre når jeg først er oppe på taket.

Mvh/

Punkt 1. En bekjent fikk en spiker gjennom hodeskallen da et hjemmesnekret stillas raste sammen. Han ble aldri seg selv igjen. Siden da har jeg alltid forfektet å kjøpe eller leie ordentlig stillas. Bruktverdien er også så høy at kostnaden kan bli mindre enn kostnaden for tømmer til en hjemmeløsning. Om man ikke bruker rivningsvirke, og da er man tilbake ved punkt 1.

• Liker
Bygger i betong
  • Laddar…
S
Jehu skrev:
Punkt 1. En bekjent fikk en spiker gjennom hodeskallen da et hjemmesnekret stillas raste. Han ble aldri seg selv igjen. Siden da har jeg alltid foreslått å kjøpe eller leie et ordentlig stillas. Bruktverdien er også så høy at kostnaden kan bli mindre enn reisverkskostnaden for en hjemmelaget. Om man ikke bruker rivningsvirke, og da er man tilbake ved punkt 1.
Med den logikken skulle man jo ikke kunne bo i et trehus?! Det er klart at det går an å bygge et stabilt og godt tretillas!

• Liker
Kurt-olsson
  • Laddar…
Visst går det bra. Nesten alltid,
Logikken er kanskje at det ikke blir dyrere å kjøpe en i alu.
swirve skrev:
Denne virker fornuftig og tenkte jeg bruke, [lenke]
Den stillingen ble laget for nedbrente Råda Kirke når man ønsket å bruke autentiske gamle metoder.
Dyrere enn alu skulle jeg tro.
5x10x1,2 m 8640:- for virket, pluss spiker, skruer, bolter og annet da.
Lav annenhåndsverdi.

Sist redigert:
Rød hus med hjemmelaget trestillas på taket og fasaden, omgitt av gress og trær. Tilstallasen er bygget med 45x120 bjelker og råspånt.

Det vanskelige er å bygge en trestillas selv, men det går. Stillaset på gavlen tok en dag for meg alene å få opp, men det regnet uansett så man ikke kunne rive tak, for øvrig den eneste dagen det regnet i løpet av fire ukers ferie.
Min ble en akuttløsning når det ikke gikk å leie på kort varsel og jobbens stillas var på annet sted, taket skulle jo byttes i løpet av ferien punktum slutt.

Min ble bygget med 45x120 i det bærende, som dørk ble vanlig rupanel brukt og skråstagene var 28x70 gles, alt ble skrudd sammen med grove skruer.
Nå ligger alt materialet og venter på at jeg skal komme i gang med utvidelsen av uthuset, så vet man at man skal bygge noe senere så kan en trestillas faktisk spare en slant i det lengre perspektivet.

• Liker
saiter og 2 andre
  • Laddar…
Jeg bygde en stillas etter beskrivelsen som ble lenket til tidligere når jeg byttet vårt tak. Fulgt den ikke helt slavisk men det ble ganske likt allikevel.

http://www.craftlab.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf

Jeg skrudde sammen doble 45x95 til spirer med utfresing for 145x45 regel som bar opp plankene. gangplank av litt ulike dimensjoner, 45x120, 45x145 og 45x195. Gjorde stillaset bredt nok for å kunne ha kapp-/gjærsagen på gangplanken, noe som lettet arbeidet utrolig mye når rupanelet ble byttet.

Ble skikkelig stabil å jobbe på, og treverket som så ble til overs har kommet til god nytte i etterkant også.

Har man penger å bruke så er jo en Zip-Up stillas eller en fasadestillas fra Monzon i alu et fornuftig alternativ, lett å selge senere eller hvorfor ikke gå sammen med 2-3 naboer å kjøpe å beholde 👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.