Holder på å fundere på hvordan jeg enklest skal bygge ut. Har i dag en rektangulær huskropp med saltak. På grunn av tomtegrenser kan jeg ikke bare forlenge huskroppen. Vurderte å plassere utbygget litt skjevt som vist på bildet nedenfor.

Grønn = gamle huset
Blå = utvidelse

Diagram som viser en eksisterende rektangulær bygning i grønt og en planlagt utvidelse i blått, forbundet ved en rød linje.

Spørsmålet, hvordan gjør man enklest ved den røde linjen?

Det nye saltaket på den grønne huskroppen vil ligge i samme linje som det gamle taket, og hele det nye taket vil havne høyere enn det gamle.

Noen som har tilgang til en byggbeskrivelse for hvordan man bygger sammen enklest, eller litt inspirasjonsbilder?

Jeg anbefaler å detaljstudere møtet i et 3D-program, f.eks. SketchUp. Prøv å forskyve volumene i forhold til hverandre. En god blikkenslager bør du ha med deg fra starten. Han vet hvordan tilkoblingene skal løses.

J justusandersson skrev:
Jeg anbefaler å detaljstudere møtet i et 3-d program, f.eks. SketchUp. Prøv å forskyve volumene i forhold til hverandre. En bra blikkenslager bør du ha med deg fra starten. Han vet hvordan tilkoblingene skal løses.
Takk for informasjonen! Etter å ha pillret litt så har jeg kommet fram til at utbyggingen kanskje burde se slik ut for å utnytte tomten best:
Diagram som viser en planlagt utbygging med forskjellige fargede linjer: grønn for rominndeling, blå for takstolområde og rød som markerer avstand til tomtegrense.

Røde streken er 4m fra tomtegrensen.

Da er spørsmålet hvordan takstolen blir i den delen som er merket med blått. Kan man ha en saltakstol der det går an å innrede loftet med et slikt utseende på taket?

Ellers kan man tenke seg utbygging i vinkelen også, om det finnes plass i den retningen?
Skitse av to sammenkoblede rektangler, ett grønt til venstre og ett gult til høyre, som viser en mulig utbygging i en vinkel.

Anna_H Anna_H skrev:
Ellers kan man tenke seg utbygging i vinkelen også, om det er plass den veien?
[bilde]
Absolutt! Men hvordan ser taket samt takstolene ut med den løsningen? Helst vil jeg dog ikke at utbyggingen skal gå opp på siden av hovedbygningen pga uteplassen kommer til å miste litt soltid. Uteplassen ligger "ovenpå" den oransje boksen og solen beveger seg fra venstre til høyre typ.

Takstolene tror jeg ikke skal være noe problem. Det er viktig å vurdere hvordan tilbyggingen påvirker det eksisterende. Finnes det rom som blir mørke pga tilbyggingen? Fordelen med forskjøvne tilbygg er mange ganger at eksisterende gavlvinduer kan beholdes. Vis gjerne en full situasjonsplan med nordpil. Det letter vurderingen.

J justusandersson skrev:
Takstolene tror jeg ikke skal være noe problem. Det er viktig å vurdere hvordan tilbygg påvirker det eksisterende. Finnes det rom som blir mørke på grunn av tilbygg? Fordelen med forskjøvne tilbygg er ofte at eksisterende gavlvinduer kan beholdes. Vis gjerne en hel situasjonsplan med nordpil. Det letter vurderingen.
Legger opp mitt originalforslag samt Anna_H:s forslag på huskropp på situasjonsplanen. 4m fra tomtegrensen er markert med rød strek.

Situasjonsplan med forslag til huskropp. Røde streker markerer avstand til tomtgrense, grønn rute viser uteplass. Norr på bildet er merket.

Situasjonsplan med tomtegrenser, husforslag og uteplass merket. Rød linje viser 4m fra grense.

Nord er nord på bildene fra situasjonsplanen. Det jeg tenker med alternativ 2 er at uteplassen (grønne ruten) vil bli skygget.

Det er først og fremst kveldssol man vil ha på uteplasser, noe som om sommeren betyr nesten nordvest. Noen skyggerisiko kan jeg ikke se. Søndagslys står dessuten høyt. For en vellykket tilbygging må du eksperimentere både med bygningsvolumene og med den mulige planløsningen. Det er veldig lett å lage meningsløse tilbygg som ødelegger like stort areal som de tilfører.

• Liker
MetteKson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.