Hei jeg bor i en leilighet en 2a og ung som jeg er så vil jeg dele opp stuen i 2 rom så jeg får en kos/spill/film krok og har da vurdert å bygge 2 vegger som skal sitte sammen med hverandre men være frittstående på gulvet, altså ikke være skrudd i verken tak, gulv eller andre vegger. Er dette en holdbar løsning?
Området er vel tenkt å bli ca 3x3-5 meter og skal huse sofa, bord, TV-benk, TV, hjemmekinoanlegg og et antall spillkonsoller.
Som jeg har tenkt å bygge så blir veggene bygget i en L formasjon og overflatene som er mot tak og gulv blir kledd i høyttalerfilttyg (slikt som man kler bilbaslåder med) bare for å ikke ripe noe. Tenkte å bruke meg av 45x45mms lekter samt 3mm masonittplater og eventuelt isolasjon mellom. Tenkte også å bygge alle delene i seksjoner slik at man ved flytting lett kan montere ned til mindre moduler og ta med seg.
Er det noen her som har gjort noe lignende? er det en holdbar idé? har dere tips til andre typer materialer/plater jeg burde bruke?
Har aldri gjort akkurat denne løsningen men spontant høres det veldig svakt ut med 45x45 og 3mm masonitt. Jeg ville nok gjort det med 70x45 og gips på begge sider. Å bygge moduler blir mest plundrete og vinglete, jeg ville bygget veggene i ett stykke og koblet dem sammen med hverandre slik at det blir stabilt. Da kan du sannsynligvis henge opp TV-en på veggen hvis du vil det. Å montere vegger spendt mellom gulv og tak er ikke noe rart i det hele tatt, men man pleier som sagt å bruke litt mer stabilt materiale.
Vil det bli veldig ustabilt om det bygges i moduler? Vil det bli veldig vinglete om jeg bruker 45x45? Har ikke så veldig mye plass derfor vil jeg ha dem så tynne som mulig, men ikke for tynne. TV-en kommer sannsynligvis til å settes opp på en av leilighetens betongvegger, så den biten er jeg ikke så bekymret for, kanskje til og med skaffe en prosjektor (når økonomien tillater det).
Tanken er at de skal mer eller mindre stå på gulvet og ikke være festet mellom tak og gulv. Etter min egen erfaring pleier ting å bli rimelig stabile hvis de er festet sammen i en L-formasjon. Jeg hadde også tenkt å sette planker i takhøyde som går inn i det nye rommet som tipbeskyttelse.
Plukket sammen litt raskt på Byggmax med 45x45 lekter og gipsplater, og det landet på ca. 808 kr. Dog har jeg ingen anelse ennå om det er for mye eller for lite materiale da jeg bare har gjort en rask vurdering.
En liten rask illustrasjon av hvordan jeg har tenkt meg det omtrent (ikke proporsjoner i henhold til)
Der man ser i profil, ser man det tenkte tipbeskyttelsen.
Rødt=mine hjemmelagde småvegger
Svart=leilighetens vegger, gulv og tak.
Fordi jeg ikke har prøvd kan jeg ikke si hvor ustabilt det blir. Hvis de skal stå på gulv så ville jeg definitivt gått opp i dimensjon og i tillegg skru fast seksjonene i en L-form. Hvorfor ikke spenne? Det er ikke vanskelig og blir mye stødigere. Tippesikringen mot tak kan du droppe. Hvis "veggen" begynner å gli nede ved gulvet vil den ikke ha noen funksjon i det hele tatt. Bruk heller pengene på noe annet.
Eller tenk nytt, møbler med bokhyller eller lignende for å skape din TV-spillkrok...
okay, går nok opp i dimensjon for å få det mer stabilt om bygget blir av.
Kommer skrus sammen i L formasjon. Det hadde jeg ikke tenkt på at det faktisk kan gli mot gulvet.
Vanskelig å finne bokhyller som går hele veien opp til taket, vil ha det så avskjermet som mulig så man slipper lys fra gaten, lamper og annet. Samt at det er mye morsommere å snekre sammen noe enn å møblere med andre møbler.
Begynn med bokhyller og snekrer en dekkbit opp mot taket... Men ja, det er morsommere å gjøre selv.
Du kan jo alltid teste med 45x45, går det så går det. Gipsskivene kan du alltid gjenbruke. Vil du ha en litt rå, industriell look kan du kjøre plyfa i stedet og la den være som den er. Det blir også fastere enn gipsskiver.
Du spenner mot gulv og tak ved å kappe stenderne som skal være mot gulv resp tak og legge/holde dem på plass. Deretter måler du avstanden mellom og kapper de vertikale stenderne. Plasser dem på plass og ta så kiler og kakk inn under stenderne slik at de presses litt opp. Dette vil skape en spenningsvirkning i stenderverket som holder det på plass.
Tror at det er byggmax som har en film som viser hvordan man gjør.....