Hei!

Skal bygge ut en liten bit på en hytte. Tenkte å gjøre det lett for meg og ikke støpe, men sette det på søyler. Gulvet skal bygges med 170x45, hva for noe skal jeg bygge rammen av som er lett å feste i en vanlig søyle.

TAKK

Sett 45mm bjelkesko (faste eller justerbare) i søylene og bruk 195x45 som bjelker.

Takk!
Jeg setter altså bjelkesko av i søylens feste og legger bjelkene til rammen der?
Finnes det altså ferdige bjelkesko som passer i søylens "gap"?

Bob_the_builder
Hmm, mener du ferdige stolpesko? Da har de en bjelkesko innstøpt, som i ditt tilfelle (ut fra spørsmålet å dømme) ikke er justerbar. Problemet med ferdige stolpesko med innstøpt bjelkesko er at du må klare å sette dem i absolutt vater ved hjelp av spaden, og det kan være vanskelig!

Bjelken (bærebjelken) legges deretter i bjelkeskoene, og bjelkene legges på tvers.

Hvordan gjør jeg det enklest med ferdige plinter og vil ikke støpe egne?

Bob_the_builder
Ja, du... har ikke noe godt svar på det. Kjøpe plinter med justerbare bjelkesko? Ellers blir det nok slitsomt. Du må grave groper for alle plinter og så vatre av og justere hver plint individuelt ved å legge i grus i hullet alternativt grave dypere. Jeg har aldri prøvd og ville sannsynligvis ikke gjort det heller... :-/

Oops, først nå så jeg at du ikke ville støpe :)
Min løsning beskrevet ovenfor forutsetter at du støper fast bjelkeskoene i søylene.
Som Bob beskriver finnes det ferdigstøpte søyler å kjøpe - men det er et helvete å grave til dem og justere dem riktig i høyde.
Og å bare sette en del av huset på noe à la lecablokker på bakken ville jeg ikke gjort....:-/

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.