4.474 lest ·
17 svar
4k lest
17 svar
Bygge plank - hvordan blir det stabilt?
Skal du ha 2,2 m høy planke, rekker ikke 500 høye plinter. Minst 700, gjerne høyere.D Danve skrev:Jeg skal bygge planker som er ca 2,2m høyt. Jeg skal nå sette opp de horisontale stokkene og funderer litt på hvordan jeg skal feste dem i bakken
Jeg har tidligere bygget lavere gjerder og satte da betongsko i betong jeg blandet selv i rør. Synes ikke det ble spesielt stødig. Verken i bakken eller skoen og betongen. Samt at stokkene lett ble ustødige i skoen også.
Derfor funderer jeg på å kjøpe disse isteden. Hva har dere av forslag jeg skal gjøre?
[lenke]
[bilde]
Jeg har bygget en del tett gjerde rundt eiendommen min, litt varierende høyde avhengig av ujevn terreng, men ca. 1,8 meter i snitt.D Danve skrev:Jeg skal bygge gjerde som er ca 2,2m høyt. Jeg skal nå sette opp de horisontale bjelkene og funderer litt på hvordan jeg skal feste dem i bakken.
Jeg har tidligere bygget lavere gjerder og satte da betongsko i betong jeg blandet selv i rør. Synes ikke det ble spesielt stabilt. Verken i bakken eller skoen og betongen. Samt at bjelkene lett ble ustabile i skoen også.
Derfor vurderer jeg å kjøpe disse i stedet. hva har dere for forslag jeg skal gjøre?
[lenke]
[bilde]
Jeg prøver å komme ned en meter med håndjordbor, spett, svette og lange armer, men er det for store steiner/fjell så blir det som det blir (mange ganger går det da an å sette noen armeringsjernbiter som bolter i steinen/fjellet).
Så betong i hullet (går med en hel del) og doble 50 cm plintjern (innside henholdsvis utside) som jeg støper inn.
95x95 impregnert stolper (stolpestumper som plintjernene festes i under selve støpingen), tre horisontale bjelker (70 eller 90 x45, husker ikke helt). 2-2,5 meter mellom stolpene, avhengig av hvor kraftig trykk jeg vurderer at gjerdet skal tåle.
Djævlig mye arbeid men det har vært stabilt i noen år nå. Kanskje litt overkill med plintjern, å støpe ned stolpen direkte i betongen ville nok ha halvert arbeidet og betongvolumet, men av litt forskjellige grunner tenker jeg at det kan være bra å kunne rive eller renovere gjerdet uten å måtte støpe om.
Klikk her for å svare