4.314 lest ·
7 svar
4k lest
7 svar
Bygge på garasjeplate av betong - problem med kuldebro?
Hei,
Vi vurderer å bygge ut huset vårt med en tilbygging som skal stå på en eksisterende garasjeplate av betong. Garasjen ligger i en sokkeletasje med et visst overheng over garasjeinnkjørselen. I platen finnes det innstøpte rør for fremtidig gulvvarme (tenkt gulv skulle være fliser), laget av den tidligere eieren. Nå har jeg forstått fra en bygningsingeniør at det er en risiko ved å sette en trekonstruksjon på platen da betongkanten på platen fungerer som en kuldebro. Dvs. det er en risiko for at kulde ledes inn under trekonstruksjonen og skaper kondens, noe som kan føre til råte/mugg. I tillegg vil naturligvis spillvarme fra gulvvarmen lekke ut gjennom betongsidene, noe som fører til økt energiforbruk. Har noen kyndige personer på forumet en smart løsning på problemet som også fungerer estetisk? Stemmer bygningsingeniørens risikovurdering (har hatt 2 andre bygningsingeniører ute for å se på tegninger hhv. pålitelighet, som ikke har reagert på dette problemet). Tegninger og byggetillatelse er ellers klart, og dette er akkurat nå den største hindringen (bortsett fra å finne gode håndverkere som kan gjøre jobben til en rimelig kostnad). Takk for alle forslag til løsninger. Legger ved del av tegning for informasjon.
Vi vurderer å bygge ut huset vårt med en tilbygging som skal stå på en eksisterende garasjeplate av betong. Garasjen ligger i en sokkeletasje med et visst overheng over garasjeinnkjørselen. I platen finnes det innstøpte rør for fremtidig gulvvarme (tenkt gulv skulle være fliser), laget av den tidligere eieren. Nå har jeg forstått fra en bygningsingeniør at det er en risiko ved å sette en trekonstruksjon på platen da betongkanten på platen fungerer som en kuldebro. Dvs. det er en risiko for at kulde ledes inn under trekonstruksjonen og skaper kondens, noe som kan føre til råte/mugg. I tillegg vil naturligvis spillvarme fra gulvvarmen lekke ut gjennom betongsidene, noe som fører til økt energiforbruk. Har noen kyndige personer på forumet en smart løsning på problemet som også fungerer estetisk? Stemmer bygningsingeniørens risikovurdering (har hatt 2 andre bygningsingeniører ute for å se på tegninger hhv. pålitelighet, som ikke har reagert på dette problemet). Tegninger og byggetillatelse er ellers klart, og dette er akkurat nå den største hindringen (bortsett fra å finne gode håndverkere som kan gjøre jobben til en rimelig kostnad). Takk for alle forslag til løsninger. Legger ved del av tegning for informasjon.
At det skulle bli så kaldt i plata at det kunne bli kondens har jeg vanskelig for å tro, dere skal jo ha gulvvarme. Dessuten finnes det vel ingenting som hindrer at dere isolerer plata med celleplast på sidene. Men det kommer til å bli et fryktelig varmetap nedover, det er ingen tvil om den saken. Det finnes en annen problematikk rundt det, som handler om hva som skjer når man slår av gulvvarmen. Da ser det ut til at det kan bli en fuktrush inn i plata som øker RF veldig mye. Men alt avhenger jo av omstendighetene rundt deres hus, og om plata ligger på ordentlig med kapillærbrytende materiale og så videre.
I underetasjen er det en garasje som holder minst 5-10 C selv om vinteren. I taket finnes det allerede "isolerplater" av pressede sementfiberplater (vet ikke hva de kalles). Problemet som bygningsteknikeren angav var mer relatert til sideeksponeringen og at betongmaterialet ville lekke inn kulde fordi kuldebroen ikke var brutt. Hvilket kunne resultere i kondens under veggene. Du tror altså ikke at det er noe problem? Tror du at energiforbruket vil bli høyt av samme grunn? Men det kan kanskje være mulig å sette isolerende elementer (har noen forslag på fabrikat?) eller lignende på sidene, men hvordan det ser ut rent estetisk vet jeg ikke.
Jeg tror ikke det ville bli et problem selv om du ikke isolerte, nei. Ikke med gulvvarme i platen. Dessuten skulle dere jo ha fliser, ikke sant? De er jo knapt fuktfølsomme. Svillen ligger jo ikke i direkte kontakt med platen heller.
Isolasjon gjør du best med celleplast, 50-100 millimeter, som du så pusser med fiberarmert tynnpusspuss.
Isolasjon gjør du best med celleplast, 50-100 millimeter, som du så pusser med fiberarmert tynnpusspuss.
Problemet ligger, fra mitt synspunkt iaf, hovedsakelig om det er isolert under plata alt at det er betongdekke, hvelv eller lignende som gir mulighet til å isolere under i etterkant. Varmelekkasje til sidene fikser man jo relativt enkelt ved å grave ned litt celleplast (100-300 mm). Samtidig er det jo hensiktsmessig å se over/forbedre dreneringen.
Men om det ikke er isolert under plata og heller ikke er mulig å isolere, så virker det ganske risikabelt å bruke gulvvarmen. Hmm, ikke risikabelt, bare veldig dyrt ...
Men om det ikke er isolert under plata og heller ikke er mulig å isolere, så virker det ganske risikabelt å bruke gulvvarmen. Hmm, ikke risikabelt, bare veldig dyrt ...
Nå når jeg leser clabbes 2: innlegg tror jeg at jeg forstår at han mener sokkeletasjens vegg, den som altså synes over bakken ...
Samme oppskrift er vel ønskelig, altså minst 10 cm celleplast utenfor, men da blir det jo helt klart både et estetisk problem samt et problem med tilkoblingen mot 2: etasjens yttervegg.
Samme oppskrift er vel ønskelig, altså minst 10 cm celleplast utenfor, men da blir det jo helt klart både et estetisk problem samt et problem med tilkoblingen mot 2: etasjens yttervegg.
Takk for info (dansk tastatur derfor de merkelige bokstavene)! Siden ingenting er bygget ennå, forestiller jeg meg at hvis kantene isoleres 10 cm ut + puss så burde også selve isoleringen bygges utover når veggene bygges opp slik at det harmonerer og panelet havner utenfor den isolerte kanten.Mikael_L skrev:Nå når jeg leser clabbes 2:a innlegg tror jeg at jeg forstår at han mener sutterengplanet, den veggen som altså synes ovenfor bakken ...
Samme oppskrift er nok ønskelig, altså minst 10 cm cellplast utenpå, men da blir det jo helt klart både et estetisk problem og et problem med tilknytningen mot 2:a planets yttervegg.
Har noen et bra forslag på hvilket isolasjonsmateriale (fabrikat, produsent?) man skal bruke og som det går an å pusse på? Jeg har også et utspring ved garasjeinnkjørselen som medfører at jeg må isolere under utspringet. Som et alternativ kan man kanskje bruke vanlig isolasjon (eller cellplast) og sette panel ytterst i stedet. Antar at det er vanskelig å få pussen til å feste oppover mot utspringet?
Hva tror dere? Høres det rimelig ut?
Klikk her for å svare