Hvor bred er murstocken? Bredeste Mineritskiven er nok 120 cm.
Med riktig Mineritskive tror jeg ikke du trenger å pusse utenpå den da de finnes med struktur.
Hvordan skal du få ut skiven langt nok til å dekke bjelken? Kanskje lettest å mure i ytterkant av murstocken og feste skiven med sementbasert "lim"/fiks.
Om røkrøret skal kobles til murstocken i det eksisterende hullet, har du sjekket med Skorsteinsmesteren at det er greit å ha en stålbjelke (varmeledende materiale) så nært?
Hvordan skal du løse tilkoblingen av røkrøret (tetting) om du har et stykke tomrom mellom Mineritskive og murstock? Jeg kan tenke meg at de vil ha murt opp der slik at du ikke får "tomrom" mellom skive og murstock.

Skiven skulle bli ca 110 cm bred.
Må regle ut bak skiven, stålregel eller tre får vi se.
Så klart stål nærmest røykanalen, men man bør kunne ha stående trestokker i ytterkant av skiven.
Ikke mot murstocken sier noen da, klart. Men 50 cm fra røykanalen er ikke muren så varm at det kan gjøre noe.
Huset er snart 100 år gammelt.
Det har vært tre tett inntil murstocken noen steder like lenge, det har ikke skjedd noe hittil...

Å ha tomrom mellom mineritplaten og murstock skal vel ikke være noe problem, det finnes jo ikke noe brennbart der.
Det eneste ville vel vært om bjelken tar til seg litt varme.
Er man urolig for det isolerer man røret mellom skiven og murstocken.

A.Holm skrev:
Ikke mot pipa sier noen da, visst. Men 50 cm fra røykanalen er ikke muren så varm at det kan gjøre noe.
Huset er snart 100 år gammelt.
Det har vært tre tett mot pipa på enkelte steder like lenge, det har ikke skjedd noe hittil...

.
Jeg vil råde deg til å ta en diskusjon med feieren i kommunen. Synet på og regler ang. tre mot murstein har endret seg de siste 50 årene.
Jeg har forstått at det finnes en regel på 10 cm avstand + ventilasjonshull, men sjekk med sakkyndige for sikkerhets skyld.

Mmm, kanskje må kontakte dem, tenkte jeg skulle slippe det da jeg blir vanvittig over deres regler noen ganger...

A.Holm skrev:
Mmm, kanskje er tvunget til å kontakte som, tenkte jeg skulle slippe det da jeg blir vanvittig over deres regler iblant...
Ja, men regler finnes til av en grunn. Enten beskytte folk eller bygninger :confused:

Visst er det så, men det føles som at det i mange tilfeller er både bukseseler, livrem og karlssons klister før de godkjenner ting...

For eksempel, hvordan kan en kjøpt modulskorstein med rf 0.6mm tykkelse på røykrør, 50mm isolasjon og ytterligere 0.6 plate være godkjent når man selv må bygge med 4mm svartstål, doble 30mm isolasjon 10cm luftspalte og deretter minerit for å få den godkjent?
Det klinger dårlig i mine ører...

A.Holm skrev:
F.eks. hvordan kan en kjøpt modulpipe med rf 0.6mm tykkelse på røykrør, 50mm isolasjon og ytterligere 0.6 plate være godkjent når man selv må bygge med 4mm svartstål, doble 30mm isolasjon 10cm luftspalte og deretter minerit for å få den godkjent?
Det rimer dårlig i mine ører...
Jeg innbiller meg, uten å være helt sikker, at disse ferdig-modulene er prøvd, testet og godkjent av uavhengig testinstitutt. Dessuten så finnes det nøye regler/ansvisninger på hvordan de skal være montert med hensyn til omkringliggende trebjelkelag osv.

Et "hjemmebygg" har jeg full forståelse for, bør ha større krav på seg, ettersom det som regel ikke finnes full dokumentasjon på materialer, utførelse og varme/ildtest som et "kjøpeprodukt" har.

Talte feiermesteren nå...

Han syntes det var helt greit med ståldrageren.
Men jeg ba dem komme og sjekke murpipa, de skal få prøvepresset og også sjekke at den er godkjent med tanke på brennbart materiale i nærheten av den.
Så på torsdag får vi se...

Klokt trekk :)

Fått dommen nå.
Ble litt ekstra arbeid. Må støpe inn pipen da det lekket litt for mye.
Så må jeg skifte ut en takstol som ligger for nær pipen i bjelkelaget på loftet...

Ellers var det rolig.
Skal isolere røykrøret i rommet mellom murstock og platen bak ovnen.
Å ha stående lekter i ytterkanten av platen så han ikke som noe problem...

Velvillig innstilte myndighetsutøvere du har.

Jeg spurte om det var greit å bytte eksisterende Hugo miljø peisovn mot en pelletskamin. Det var det, under forutsetning av at jeg lot en 10 cm tykk vegg mures opp foran dagens bakvegg, (som antagelig består av trelekter og gipsplate). OBS Ingen plate materialer dugde, med mindre man hadde en varmeskjermplate på distanser ut fra veggen mellom peisovnen og veggen også.

A.Holm skrev:
Fått dommen nå.
Ble litt ekstra jobb. Måtte glidebelegge pipen da det lakk litt for mye.
Så må jeg avlaste en takstol som ligger for nær pipen i bjelkelaget på loftet...

Ellers var det rolig.
Skal isolere røkrøret i rommet mellom murstocken og platen bak kaminen.
Å ha stående reglar i ytterkanten av platen så han ikke som noe problem...
Ja, hva synes du selv nå i ettertid? Var det bra å få dit fagfolkene og kunne diskutere på stedet og få klarhet i omfanget? så det ikke kommer som en ubehagelig overraskelse i etterkant. :thumbup:

Jo, det er vel bra å ha en dialog med dem.
Og det var vel bra å få vite at man trenger å fikse pipen, det ville jo vært slitsomt å måtte gjøre det når alt er klart og man vil tenne opp for første gang...
Trodde den skulle være bra da jeg synes den ser virkelig fin ut.

Men det koster jo meg en ekstra slant.

Oldboy.
Høres rart ut.
Hva er minste avstand bakover til brennbart ifølge kamintilverkeren?

Sist redigert:
A.Holm skrev:
Men det koster jo meg en slant ekstra.
Ja, det koster å være på topp, men en brann er heller ikke gratis:cool:

Støtte på enda mer jobb...
Skal trekke pipen i dag, men tenkte i går at det ville være gøy å se hvordan det ser ut før. Så jeg rigget et GoPro-kamera sammen med en liten lommelykt som jeg deretter senket ned gjennom skorsteinen. Fant noe drøyt ca. 5 meter ned:
skorsten2.JPG

Over denne satt en mindre stein på skjeve:
skorsten1.JPG

Måtte lage et lite hull rett over gulvet i andre etasje for å fjerne disse to.
Skal mure igjen hullene og trekke pipen senere i dag er det tenkt.

Synes det var merkelig at feieren ikke sa noe om disse steinene da han sjekket pipen med sitt kamera. Han burde jo ha sett dem, synes jeg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.