Åsa Lund
Her er mojord og en rullesteinsås like ved, så det er ganske surt i bakken. Og den presenningen hadde uansett fått øljene blåst i stykker, så den kom til nytte på en annen måte ;)

• Liker
1
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Her er moja og en rullesteinsås rett ved siden av så det er ganske surt i bakken. Og den presenningen hadde uansett øljene blåst ødelagt på så den fikk komme til nytte på en annen måte ;)
rullesteinsås:thinking:
noe man har til stenbitsrom? ;):rofl:
(spøk)

• Liker
  • Haha
Rigor og 1 annen
  • Laddar…
Tvilsomt om taket mitt vil tåle snøen :rofl:
Men har nå fylt opp med ved opp til taket, så det får bli som det blir i februar med all snøen på.

• Vedstativ fylt med ved helt opp til taket i en skogsområde, med en rusten tønne og trestykker på bakken i sollys.
  • Liker
1
  • Laddar…
A
Norrtull Norrtull skrev:
Tvilsomt om taket mitt kommer til å tåle snø :rofl:
Men har nå fylt med ved opp til taket, så det blir hva det blir i februar med all snøen på.
et par ribber tvers over så holder det(y)

Blir vel noe slikt, hadde datteren med opp i går og i dag så det ble bare fylle på med kløyvd ved. Tenker bygge noe ordentlig til våren. Men nå begynner det å bli på tide å felle igjen, har dog noen elendige kjempekubber igjen fra en gran, 90cm i diameter, ikke gøy å håndtere. Men en kubbe gir mye ved dog

• Liker
1
  • Laddar…
A
Norrtull Norrtull skrev:
Blir vel noe slikt, hadde datteren med opp i går og i dag så det ble bare fylle på med kløyvd ved. Tenker å bygge noe ordentlig til våren. Men nå begynner det å bli tid for å felle igjen, har dog noen elendige kjempeklosser fra en gran, 90cm i diameter, ikke gøy å håndtere. Men en kloss gir mye ved dog
ta saga, det går fortest..

A
still kubben på høykant.
sage kakebiter som er så pass store eller små at du slipper å kløyve dem igjen..
gjør slik hele kubben rundt så er det bare å ta neste.. Så er det snart klart..
Og bare bære inn og stable opp..

minste besværet.. (y)

Tobbe.A
Maskintok skrev:
Fint(y)
blir det store problemer med markfukt?
aldri hatt dette til tross for at min ved ligger direkte på bakken i skjulet... :thinking::thinking:
Eller har dere bedre kontroll? :D
Når jeg har lest om lagring av ved har jeg lest at det er bra å ha ventilasjon nedenfra på en eller annen måte, og at det kan komme en del fukt fra bakken. Det betyr jo selvfølgelig ikke automatisk at veden blir dårlig om man ikke har det. Gjetter på at det først og fremst gjelder hvis man ikke har helt tørr ved fra begynnelsen.

Slik gjorde jeg. Lastepaller for å få luft nedenfra i tilfelle det skulle bli fuktig, lageret er jo uansett ganske åpent. Pallene står på hageplater med syllpap for å beskytte treet.

• Vedskjul med stablet ved, lastpaller for ventilasjon under og treplater på lager. Skjulet er åpent for luftstrøm og står på en gressplen.
  • Liker
1
  • Laddar…
A
jo jeg som selger ved og eldat tilverkat ved siden barndommen... Har kjørt med lastpaller før men det var ingen forskjell om skjulet var bra bygget og veden i bunnen var ganske tørr.

viktigst er at det kan blåse gjennom haugen fra alle kanter..
nedenfra er viktig om veden skal lagres mer enn 1 sesong.

Tobbe.A
Maskintok skrev:
jo jeg som selger ved og fyrt laget ved siden barneskolealder...
Da høres det jo ut som du har ganske bra kontroll på sakene :)

• Liker
Kerbjo
  • Laddar…
Åsa Lund
Vi håper at vårt lager med ved rekker i flere år.
Da kanskje det er bra med presenning under betongplatene og derpå lastepaller under veden. Det blåser friskt gjennom pallene i alle fall, har jeg merket :)

• Liker
1
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vi håper at vårt lager med ved rekker i flere år.
Da kanskje det er bra med presenning under betongplatene og derpå lastpaller under veden. Det blåser friskt gjennom pallene i alle fall, har jeg merket :)
Jajemän (y)
alt handler om planlegging og under hvor lang tid man skal ha veden liggende..
Jeg som brenner opp og selger av den veden som ligger i skjulet.. har ingenting under.. mens min ved for kommende år ligger innendørs.. Og tørker på.. Med luftige vegger... Og slag under... ;)

B
Vi har ganske leirjord som ofte er våt. Har jeg lagt veden direkte på bakken, er den veden som er i direkte kontakt med jorden fuktigere, klart større tendens til mugg osv. Men det er ikke mange vedkubber det dreier seg om per m3.

En lastepalett eliminerer jo det problemet, selv om det er lite. Og i noen grad tørker det ut haugen, siden vinden kommer bedre til. Jeg har ikke målt, dokumentert eller kontrollert, men for meg føles det riktig å gjøre slik.

Så er det vel mer av et teoretisk problem enn praktisk problem, det viktige for å få skikkelig tørr ved er at veden kløyves og får tørke ut lenge (kløyves før påske, gjerne 2 års tørketid). Og at den er dekket med tak. Tror ventilert gulv påvirker marginalt. Likeledes vegg eller ikke. Om det er litt mindre energi i veden spiller det kanskje ikke så stor rolle? Jeg har lastepaller stående, så de kommer til nytte. Jeg hadde ikke kjøpt nytt trevirke for å bygge et ventilert gulv i vedboden.

Kan tenkt meg at et lag grus også hadde fungert bra, for å bryte kontakt mellom våt jord og ved.

Fine bilder!

Neste viktigere er at traverne ikke står mot hverandre så det ikke kan ventilere mellom dem. En 5 cm glipe mellom er bra, gjøres med å med jevne mellomrom skyve inn et tre mot bakre trave, den låses på plass ved å trave mer. Jeg har plastpaller, de råtner ikke, har noen igjen 12001200 mm

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.