8.275 lest ·
43 svar
8k lest
43 svar
Bygge om pergola til vedskjul
En 2x3" på høykant der framme og noe som støtter omtrent på midten blir nok bra. Vil du ikke ha metall eller synes det blir for vanskelig å kappe kan jeg foreslå Onduline som er en bitumenskive med målene 95x200cmTobbe.A skrev:
Legger du taket med sidelengs helling i stedet, bør 2,5m metall funke uten kapping, og man får to plater for en femhundrelapp på Byggmax.
Nå er det jo ikke noe større problem å rive den gamle pergolaen/vedboden om man vil bygge noe annet i fremtiden eller om noen paragrafrytter synes at det er en bygning (eller sage av stolpene så takhøyden blir 170 eller noe om man føler for det)BirgitS skrev:
Ja det er jo et alternativ. Jeg utgår jeg fra det behovet jeg har akkurat nå og kommer det til å endres så er det nok ikke så vanskelig å bygge om eller ta bort vedlageret.BirgitS skrev:
Jeg skal sjekke opp onduline, takk for tipset! Jeg har aldri hørt om det, men det er helt vanntett og bare å skru opp, eller?F fribygg skrev:En 2x3" på kant der framme og noe som støtter omtrent på midten blir nok bra. Vil du ikke ha plåt eller synes det blir for vanskelig å kappe kan jeg foreslå Onduline som er en bitumenskive med målene 95x200cm. Legger du taket med sidelutning i stedet bør 2,5m plåt funke uten kapping og man får to plater for en femhundrelapp på Byggmax.
Et vedskjul trenger kanskje ikke å beregnes? Synes det er fornuftig om TS kan gjenbruke en overflødig pergola, og erfaringsmessig holder den sikkert til vedskjul, selv om den ikke er laget av klassifisert trevirke.S scorp1on skrev:
Jeg ville til og med si at den viste konstruksjonen ville holde med trp 20, selv uten noe takfall, selv om det ville være fordelaktig med et fall på 70 mm (pga tilgjengelig mtrl) med de pergolamålene.
Finnes på Bauhaus og er tett, kanskje 10% dyrere enn 0,4 plåt men det er jo økonomisk å velge en plate som gir minimalt med spill.Tobbe.A skrev:
Onduline passer i personbil uten å bruke tilhenger og det kan jo også være noe å tenke på hvis man ikke har egen vogn og bare vil dra til byggevarehuset én gang.
Brukt/tiloversblevet plåt burde være et fornuftig alternativ til et vedskjul om noen i nærheten har plåter til overs.
Ja, det høres jo utvilsomt enklere ut enn å slepe hjem en plåt. Jeg mangler både tilhenger og tilhengerfeste så jeg begrenses jo en del når det gjelder akkurat slike ting.F fribygg skrev:Finnes på Bauhaus og er tett, kanskje 10% dyrere enn 0,4 plåt men det er jo økonomisk å velge en plate som gir minimalt med spill.
Onduline får plass i personbil uten å bruke henger og det kan jo også være noe å tenke på om man ikke har egen tilhenger og bare vil reise til byggvarehuset en gang.
Brukt/tiloversbleven plåt burde være et fornuftig alternativ til et vedskjul om noen i din nærhet har plåt til overs.
Bauhaus har metall som imiterer tegl som er omtrent 107x133cm som sannsynligvis kan fraktes i en moderne sedan eller på en sykkelvognTobbe.A skrev:
Slik ser byggingen ut nå, om noen er interessert…
Det har tatt en jævla tid pga dårlig vær og unger. Det er noen småting igjen som å feste platene ordentlig, evt. takrenne og litt finpuss. Det er uansett klart til å brukes som vedskjul nå. Takutspringet ble en anelse lite foran og bak (knapt 25 cm), men jeg håper regnet som kommer inn tørker raskt med tanke på hvor mye vind som kan blåse gjennom.
Jeg måtte kjøpe takpapp, rupanel og panel, resten er bygget av det jeg hadde hjemme.
//Tobbe
Det har tatt en jævla tid pga dårlig vær og unger. Det er noen småting igjen som å feste platene ordentlig, evt. takrenne og litt finpuss. Det er uansett klart til å brukes som vedskjul nå. Takutspringet ble en anelse lite foran og bak (knapt 25 cm), men jeg håper regnet som kommer inn tørker raskt med tanke på hvor mye vind som kan blåse gjennom.
Jeg måtte kjøpe takpapp, rupanel og panel, resten er bygget av det jeg hadde hjemme.
//Tobbe
Nå når jeg er ferdig med vedskjulet kom jeg på at det hadde vært bra å ha litt belysning der.
Har noen tips på en batteridrevet lampe for utendørsbruk som går an å sette opp taket/veggen? Det trenger ikke være bevegelsessensor eller så.
//Tobbe
Har noen tips på en batteridrevet lampe for utendørsbruk som går an å sette opp taket/veggen? Det trenger ikke være bevegelsessensor eller så.
//Tobbe