Leif... skrev:
Ser jo hyggelig ut. Men uten å vite en døyt så skulle jeg ønske meg høyere vinduer på selve huset, omtrent som på tilbygget på siden. Riktignok synes jeg at (nesten) alle hus burde ha høyere vinduer så hva vet jeg. (Trenger jeg nevne at jeg liker høye sprossede vinduer?)
Misforstå meg rett nå Leif men "hva snakker du om"? ;) Til hvem var innlegget ditt ment?

Et tårn trenger ikke bli kjempedyrt om du er kjempeflink :)

Selve tårnet kan du nok med litt hjelp bygge selv, men alle ekkelt vanskelige platerarbeider kanskje du må hyre inn noen for å gjøre? Det trenger ikke være snakk om fantastisk mange timer, men det avhenger av hvor pent man vil ha det. Selv setter jeg stor pris på alle de fine platerarbeidene. Taket på tårnet kan nok koste en hel del siden det kan gjøres alt fra enkelt til veldig, veldig avansert.

For øvrig er det nok ingen større kostnader. Man må også tenke på at det faktisk er kjempevanskelig å få det helt tett mellom hus og tårn.

dogen
Har en svigerfar som er veldig handy... Har dog ikke turt å lufte ideen for ham ennå ;)

leif
Jeg er også glad i høye sprossede vinduer. Vet du om prisforskjellen er veldig stor?

Egentlig er prisskillnaden mellom høye smale og standard ikke så stor. Å legge til sprosser er også bare et spørsmål om knapt hundrelapper per vindu.

Til Leif kan jeg fortelle at vinduene på forsiden, den du viser allerede er 11*13, altså 1,1 meter brede og 1,3 høye. Altså, de er betydelig høyere enn standardvinduer. Dette går opp innvendig siden takhøyden er 2,7 m. For å svare på et spørsmål som kanskje stilles da er JA, døren er 2,3 meter høy.

Et spørsmål som jeg har til deg Leif er "Hva har du gjort med deler av min fasade?".

Lou: Da er saken klar. Klart dere skal ha tårn! Det som koster egentlig er vinduer (vi har dog enkle vinduer - dvs ingen vintersted) og blikkenslagerarbeid. Vi bruker aldri tårnet egentlig. Ytterst sjelden, men det kanskje blir mer nå forresten når det begynner å bli ferdig. Det ser dog veldig hyggelig ut, utenfra. Det var nok det som gjorde at jeg falt pladask for dette huset (foruten den fantastiske beliggenheten).

Leif: At vinduene ikke går lenger ned på forsiden skyldes at på venstre side av inngangen ligger kjøkkenet med tilhørende kjøkkenbenker som står rett mot den veggen der vinduene befinner seg. Dette betyr at man ikke kan la vinduene gå så lavt da de ville gå ned bak kjøkkenbenken. På høyre side finnes vaskerommet med igjen tilhørende benk. Baksiden er en annen sak, der er vinduene også lavere enn de på forsiden. Like brede, men lavere gjør at man får det utseendet som du etterlyser. Skal man derimot se praktisk på det så går det ikke på forsiden.

Lou: Skal du bygge tårn så gjør det ordentlig. Ettersom du liker tårn, liker du sikkert å være i dem også. Egentlig trenger ikke et tårn eller det som ser ut som et tårn koste så mye ekstra. Selvfølgelig blir det et par vinduer ekstra, men ellers ikke mye i trekostnad. Det som kan koste er taket til tårnet, vil tippe på en 75-100 tusen.

Tips1: Om man skal bygge med litt "stil". Så bør man nok velge faste poster i stedet for løse sprosser. Kostnaden er høyere, men det ser mer eksklusivt ut, og mer gammeldags. Dette valget gjorde vi og er kjempefornøyde. Ikke så vanskelig å vaske vinduene som man kan tro. Løse sprosser kan nok bli slitt etter 10-15 år, plastklips som sprekker, mm.  :(

Tips2: Å la vinduet gå ned 1-2 dm nedenfor benkeplaten er bare vakkert. Se på hvordan det er på gamle hus. Man kan ikke la utsiden lide for en slik bagatell. Vi ble tvunget til å gjøre dette i både vaskerom og kjøkken, er kjempefornøyd. Det blir en fin blomsterbrett, med den nedsenkede flaten.  :)

/Thrax

thrax og dogen

Har dere bilder av husene deres?

Noen som har mening om å blande murstein og metallplater på taket?

Det går utmerket å blande tegl og blikk. Har man tegl på taket kan man ha blikk på takluker eller lignende.

Faste eller uttagbare sprosser er egentlig en detalj som man velger for sin egen del. På 20 meters avstand ser man ikke forskjell på de to, et annet alternativ er å ha sprossene mellom glassrutene, det gjør at vaskingen blir en enkel oppgave og at INGENTING slites.

Å ha den "blomsterkassen det er snakk om er jo også et spørsmål om personlig smak, noen liker det og andre ikke. Har man H-hengte vinduer så er det ikke like lett å åpne med den "blomsterkassen" som nevnes. Har man samtidig ekstra dype benker på kjøkkenet blir det enda vanskeligere.

Takk for alle bra tips og svar! :)

Vi har hørt at det ikke er passende med ekte tregulv når man bygger på plate?!
Noen som har erfaring med det?

Vi har en platting og et rom har tregulv (ekte planker). Det er imidlertid en luftspalte mellom plattingen og tregulvet. Dette er kanskje slik man pleier å gjøre når det er gulvvarme? Uansett fungerer gulvvarmen mindre bra nettopp på grunn av denne luftspalten.

Vi har 34mm kilsågede plankegulv direkte på platen.
Kun plast og lumppapp imellom.
Gulvet ligger flytende.
Må legge om kjøkkenet fordi en planke har kuppet seg skikkelig i feil retning, dette fører til at gulvet løftes lokalt.
Tre gir jo en isolerende effekt, ikke bra ved væromslag, tror jeg?
For da blir det tregere for varmen å komme gjennom.
Vi har ganske åpen planløsning og fliser i hall, bad, vaskerom, kontor.
Har ikke merket enda at det skulle være noen problemer.

/Thrax

thrax: jeg vurderer å gjøre det på den måten faktisk. Men det er vel som du sier at hvis virket begynner å kupe seg så kan det løfte seg lokalt. Jeg tror dog mer på den løsningen siden man slipper luftspalten mellom betongen og gulvvarmen og gulvplankene. Luft isolerer jo fantastisk godt, så å legge flytende burde være mye bedre med tanke på varme. Jeg tenkte å flytsparkle opp en bit og deretter legge flytende på plast og papp.

Veldig viktig at kjernesiden er i riktig retning.
Da bøyer de seg riktig. Kan være problemer med
kjernebiter.

/Thrax

Japp!
/Thrax

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.