Trenger å sette opp en vegg som jeg skal feste kjøkkenet på. Dette er et rekkehus, på andre siden av veggen bor naboen.
Kan man sette opp og feste den på den gamle eksisterende innerveggen hvor kjøkkenet var fra starten? Hadde i så fall tenkt å feste stenderne med vinkeljern i den gamle veggen.
Bør man da isolere, eller holder det å sette opp stendere og sette opp gipsplater?
Grunnen er at det blir litt enklere å legge om strømmen, man trenger ikke hugge opp veggen for å legge nye rør osv. Pluss at da vet jeg at skruene sitter stødig i stenderne.
Kan man sette opp og feste den på den gamle eksisterende innerveggen hvor kjøkkenet var fra starten? Hadde i så fall tenkt å feste stenderne med vinkeljern i den gamle veggen.
Bør man da isolere, eller holder det å sette opp stendere og sette opp gipsplater?
Grunnen er at det blir litt enklere å legge om strømmen, man trenger ikke hugge opp veggen for å legge nye rør osv. Pluss at da vet jeg at skruene sitter stødig i stenderne.
Medlem
· Västra götaland
· 118 innlegg
Ser ingen grunn til å isolere den veggen, ikke fra et varmesynspunkt iallfall da begge sider av veggen er varme.
Derimot kan du isolere mot lyd om det er et problem.
Derimot kan du isolere mot lyd om det er et problem.
Det med å også sette en OSB-plate høres ut som en god idé. Problemet er bare at jeg har en døråpning å ta hensyn til, risikoen er at benkeplaten vil ta i dørkarmen.NetNut skrev:
Skal sjekke når jeg har revet bort det eksisterende kjøkkenet hvor mye både, stendere, OSB-plate og gips vil bygge ut fra veggen.
Ellers må jeg stendere opp ekstra der jeg vet at jeg skal ha andre ting, f.eks. vegghylle eller lignende.
Det er nok å sette 28x70 på den eksisterende veggen for å trekke strøm i.
Og der du skal ha boksen setter du et hullsag i den gamle veggen slik at du får litt plass bakover.
Slik at den nye boksen stikker litt inn i den gamle veggen.
Da sparer du litt plass fremover. Men samtidig så forstår jeg ikke helt poenget med det hele.
Kan du ikke/får ikke fjerne platene som sitter på den eksisterende veggen?
Vil du ikke voldta så kan du lete etter skruene i gipsplaten med en magnet.
Og der du skal ha boksen setter du et hullsag i den gamle veggen slik at du får litt plass bakover.
Slik at den nye boksen stikker litt inn i den gamle veggen.
Da sparer du litt plass fremover. Men samtidig så forstår jeg ikke helt poenget med det hele.
Kan du ikke/får ikke fjerne platene som sitter på den eksisterende veggen?
Vil du ikke voldta så kan du lete etter skruene i gipsplaten med en magnet.
Kan vel tilføye at jeg har listet med 28x70 for kjøkkenskap, og utenpå det osb + gips.
Det skal ifølge utsagn være nok med kryssfiner/osb på veggen for kjøkkenskap, men man er som man er, og 28x70 er enkelt å arbeide med.
Det skal ifølge utsagn være nok med kryssfiner/osb på veggen for kjøkkenskap, men man er som man er, og 28x70 er enkelt å arbeide med.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 innlegg
Det holder jo å bruke for eksempel gelspanel på 28mm. Det er nok for å få plass til elektrorørene.
Husk at hvis du har en vegg mot tomannsbolig-naboen, så er den sannsynligvis en brannvegg. Da får du ikke legge elektriske ledninger i den eksisterende veggen. Du får overhodet ikke lage hull i gipsplaten (hvis den regnes som en brannvegg).
Husk at hvis du har en vegg mot tomannsbolig-naboen, så er den sannsynligvis en brannvegg. Da får du ikke legge elektriske ledninger i den eksisterende veggen. Du får overhodet ikke lage hull i gipsplaten (hvis den regnes som en brannvegg).
Tja, kommer vel an på hvordan veggen er satt opp.
Noen ganger i tomannsboliger er det to separate vegger med mellomrom.
Og det er isolasjonstykkelsen som avgjør.
Men jeg må si at jeg er litt usikker på det.
Jeg er ikke helt hundre på at det er helt hundre at man ikke får gjøre noe som helst med veggen.
Noen ganger i tomannsboliger er det to separate vegger med mellomrom.
Og det er isolasjonstykkelsen som avgjør.
Men jeg må si at jeg er litt usikker på det.
Jeg er ikke helt hundre på at det er helt hundre at man ikke får gjøre noe som helst med veggen.
Klikk her for å svare