Hei,

Jeg skal plassere et hjørnebadekar i kjelleren mot to betonginnervegger og vurderer å bygge opp to flislagte 12cm dype ca 75cm høye nisjer mot veggene som innramming. Er det noen synspunkter på hvilken byggemetode/materialvalg som er mest egnet/billigst/praktisk? Den endelige overflaten på nisjene skal (selvfølgelig) være fliser.

Selv har jeg kommet opp med disse variantene. Hver av variantene gir opphav til ulike nøtter å knekke.

• Mure opp nisje med lecablokk mot betongveggene og lime på noen form for våtromsplate (humidboard?) med hjelp av gipsmørtel(?)
  • Samme som ovenfor men pusse lecablokkene (med hva?) og flislegge direkte på i stedet for våtromsplaten.
  • Lage en nisje mot veggen med trestendere og kle med våtromsplater
  • Lime cellplastblokker mot veggen og lime på våtromsplater på disse. Hvordan lime cellplast mot betong? Hvordan lime gipsplater mot cellplast?
  • Plassere isblokker mot veggen og flislegge direkte på disse for så å få et hulrom flisskall når vannet har smeltet bort... Okei... vi dropper den:p

Så... er valget opplagt for den normalbegavede hobbyhåndverkeren? Jeg har i hvert fall ingen anelse.

Mvh
Jonas

Jeg hadde nok valgt alt. 1 (mure med lekablokker + våtromsplate).

Det går sikkert an å gjøre løsningen med noen type regelkonstruksjon også? Men jeg kjenner ikke til øvrige forutsetninger i denne kjelleren? Er det en eldre kjeller med en viss fuktvandring i platen er det kanskje ikke så lurt å stenge inne trevegger i henhold til alternativ 3.

Så liker jeg personlig å holde sammen materialene. I et trehus hadde jeg valgt en konstruksjon av tre (så langt det er mulig). I et område som i utgangspunktet er bygget av stein hadde jeg etter samme prinsipp valgt å holde meg til stein (så langt det nå er mulig).

Bygg det i stålprofiler LP50 og våtromsgips.

Uten å tenke så mye, så føles jo muring som en "no-brainer". Enkelt og utprøvd, (i alle fall om man liker å mure og har mulighet til å blande bruk).

Å bruke LP50 hadde jeg ikke kommet på selv, og jo mer jeg tenker på det desto bedre blir det. Det blir jo kjempeenkelt, billig, og jeg får akkurat den dimensjonen jeg vil ha på nisjen uten å være avhengig av tykkelsen på murblokkene. Takk for tipsene (både eviljava og Matti_75)

Hva gjorde du til slutt?

Skal gjøre noe lignende nemlig.

scim skrev:
Hva gjorde du til slutt?

Skal gjøre noe lignende nemlig.
Hei!

Bauhaus har våtromsplater som de kaller Do-it. Det er et veldig allsidig komposittmateriale som finnes i ulike tykkelser og ikke veldig dyrt. Fantastisk enkelt å jobbe med og kan brukes for å bygge alle slags mer eller mindre konvensjonelle løsninger som man kan sette fliser direkte på.

Skjær gjennom armeringen med barberblad. Knekk! Lim sammen delene med kontaktlim. Fest konstruksjonen mot veggen. Flislegg. Ferdig.

Materialet i seg tåler fukt, men hvis man bruker disse platene i våteste sonen i et våtrom så skal de tettes med folie på tradisjonelt vis. Men hvis du allerede har en flislagt vegg som du skal bygge ut en nisje på, så finnes det nok ingen grunn. Flislegge på platen kan gjøres direkte, men skal du fuktsperre med film så må platen primes. Det glemte jeg, og fuktsperrefolien kunne dras av veldig lett. (Tips).

Lykke til!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.