Tja, om du synes det er enklere å arbeide med sveising enn med skrutrekker så burde det vel ikke være noe større problem å jobbe med stål i stedet. Det gjøres jo i en hel del større bygninger.
(Og en hel del hus har jo blitt laget med 40-fots containere som base)
Du får jo gjøre konstruksjonsberegninger for din bygning for å se om de dimensjonene holder eller ei.
Men det pleier å være merkbart dyrere materialmessig, men du slipper å bekymre deg for husbukk.
(Og en hel del hus har jo blitt laget med 40-fots containere som base)
Du får jo gjøre konstruksjonsberegninger for din bygning for å se om de dimensjonene holder eller ei.
Men det pleier å være merkbart dyrere materialmessig, men du slipper å bekymre deg for husbukk.
Jo jeg vet at det er dyrere i material. Forskjellen er at jeg kan skalere bort en masse snekkere som skal ta ocker for noe halvdårlig. Så er jo tre aldri rett... Det er alltid skjevt. Kvister eller annet skit. Skruer passer ikke sammen med bits osv... Kapper man firkantrøret 90 grader så kommer det møtes i 90 grader deretter. Derfor funderte jeg på å lage stommen i stål i stedet. Jeg har ringt rundt til snekkere og det er antagelig ocker eller lang ventetid. Jeg er ikke snekker, vil ikke bli snekker, kan ingenting om snekring og vil egentlig ikke lære meg noe om det heller, derfor holder jeg meg heller til material jeg føler meg bekjent med. Jeg skal forsøke å gjøre ferdig kjøkkenet hjemme, fyren som skulle komme dukket aldri opp. Da tenkte jeg om man i stedet kunne montere fliser med type pl400 i stedet for å slippe alt mas som er typisk byggbransjens tattargreier.Dowser4711 skrev:
Tja, om du synes det er enklere å arbeide med sveising enn med skrumaskiner, så burde det vel ikke være noe større problem å jobbe med stål i stedet. Det gjøres jo i en hel del større bygninger.
(Og en hel del hus har jo blitt laget med 40-fots containere som base)
Du må jo gjøre konstruksjonsberegninger for bygningen for å se om de dimensjonene holder eller ei.
Dog pleier det å være betydelig dyrere materialmessig, men du slipper å bekymre deg for husbukk.![]()
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Oi, du ser ikke ut til å ha mye til overs for snekkere. Alle snekkere er ikke kløner og idioter kan jeg si, selv om det finnes en del. Men det finnes det i alle bransjer. Visst kan treverk være krokete, men hvis du kjøper en litt høyere klasse på treverket, så er det rett og fint. Det er ikke rakettforskning å slå sammen en ramme kan jeg si. Det fikser du garantert hvis du har lyst. Men vil du heller lage en ramme av stål så funker det jo også. Men det eneste jeg funderer på er hva du har tenkt å ha som fasade og bekledning innvendig hvis du tenker å isolere?
Jo, du kan absolutt lime opp flisene hvis du vil i stedet for å bruke flislim
Jo, du kan absolutt lime opp flisene hvis du vil i stedet for å bruke flislim
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Tja, ofte så bygger man jo kommersielle bygninger med stål, og det går jo bra å holde isolert etc.
Ofte er det vel på grunn av store spennvidder eller komplekse former, men selvfølgelig kan man jo gjøre det på grunn av snekker-forakt.
Ofte er det vel på grunn av store spennvidder eller komplekse former, men selvfølgelig kan man jo gjøre det på grunn av snekker-forakt.
Klikk her for å svare