Hei!
Vi skal ha vårt kjøkken i etasje 2, penthouse med uteplass i etasje 3 og uteplass på bakkeplan.

For å transportere mat, tallerkener, bestikk mm mellom etasjene har vi en idé om en mathiss.
Vi har ikke plass til den innendørs, så den vil bli plassert på utefasaden...

Vi har en idé om å bruke en garasjeportåpner.
Den kunne monteres på fasaden med skinne som kjeden/gummibåndene løper i.
Ofte følger det med 2 fjernkontroller som er ment å brukes som styring.
Feste til åpneren monteres på en "boks".
Ved siden av garasjeportskinnen monteres ytterligere 2 "styrskinner" på fasaden for å holde boksen på rett kurs.

Hva tror dere om idéen??
Eller er det noen som har et bedre forslag?
 
Høres helt sprøtt ut, Skal man laste ut tingene gjennom vinduet da eller hva er tanken?
 
Nei, ikke direkte... i tilknytning til kjøkkenet har vi en glasset terrassedør som åpnes rett ved mathissen
 
de garasjeportåpnere jeg har sett har ikke vært direkte sterke, så hvis den skal løfte en kurv, er det nok omtrent så mye den orker. Dessuten er porselen og mat osv. ganske tungt. I tillegg går den mellom to endlposisjoner, og det ville bety at du trenger en heis for å dra ned og en for å dra opp, så må dere plukke mellom de på midtetasje (hvis dere ikke modifiserer det hele).

Så min idé, om jeg skulle lage noe slikt, ville være å ta fire U/I/H-profiler og sette dem sammen med plater eller stag og deretter panel eller ha det åpent så man ser et fagverk som det blir da og sette to hjul i hvert hjørne (altså for stabilitet i alle retninger). Dessuten setter man en vinsj eller lager en vinsj som løfter kurven med tau/wire/kjede, og da hjelper det å ha en motvekt.

Deretter kan jeg se for meg litt forskjellige måter å få den til å stoppe der man vil. Første tanken er at man har en bryter som trykkes inn når kurven er på riktig sted.

Eller så setter man på en trinnmotor som man bruker som posisjonsgiver, så lar man den være programmert slik at den stopper når den vet at den har matet riktig lengde.

Eller en form for låsing som går inn på de forskjellige nivåene og har en sensor som kjenner av når motstanden blir for lav eller for høy, så den stopper da, men da må man på en måte også lette låsingen. Men med denne metoden vil kurven være stillestående der den er selv om den ikke brukes, så det ikke glir noe sted.

Men det jeg ville ha gjort er å ta en kjettingtalje som man setter en motor på og enten setter en trinnmotor med telleverk eller tar og strømbryter med kronefunksjon og så at det er påslått til det brytes i andre enden av en bryter på skinnen, men det finnes nok mange flere forslag enn mine, så se hva mer du får høre her.
 
Jeg var og kikket på en garasjeportåpner hos garasjeporteksperten i Arninge/Täby. DE viste meg en åpnere som skulle være sterk nok for formålet samt at det gikk an å gjøre kjeden ca 6m lang, noe som ville være nødvendig for å nå alle plan.

I settet inngikk 2 stk. trådløse trykknapper samt 1 stk. trådløs fjernkontroll.

Nesten alle garasjeportåpnere har 3 innstillinger...åpen/lukket port samt ventilasjonsinnstilling der porten kun åpnes noen centimeter. Denne innstillingen kunne justeres til ønsket posisjon (les plan 2) på åpnere han viste.

Du nevner en slags ledeskinner for å få stabilitet på kurven...man kan spenne vaier langs fasaden som boksen følger eller gjøre som du skriver.

Ulempen med vinsj som du nevner er dels høyere lydnivå, ofte 12V = trafo samt at det ofte bare følger med en kablet kontroll. Vi vil jo kunne styre heisen fra alle 3 plan.

Men takk for dine synspunkter og idéer.
 
det var litt derfor jeg sa vinsj eller bygge en da det ikke er noe større problem å lage en vinsj selv med hjelp av en 220v motor og lager man en så kan man bestemme selv hva man vil bruke for motor men borremaskin skulle trolig funke og da kan man endre retning med eller kjøre med indikatorer så man holder oversikt over hvor den befinner seg

men er enklere å finne en løsning som man ikke trenger å gjøre nevneverdig selv og med mine forslag så ville det bli en del jobb selv som du kanskje ikke liker uten foretrekker å betale litt mer for noe som er enklere
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.