Jeg skal bygge en loftseng i soverommet mitt som skal "henge fritt" i rommet og trenger litt hjelp med noen tekniske biter.
Tanken er å bygge en konstruksjon av lekter som en kasse å legge en seng i der den ene kortsiden er festet i veggen og den andre kortsiden har stolper enten i taket eller gulvet.
Begge langsidene av sengen skal altså være frie, og langs den ene veggen skal jeg bygge en hylle som skal fungere som trapp.
Idéen kommer fra en episode av "Äntligen hemma" http://www.tv4.se/äntligen-hemma/artiklar/så-gör-du-björns-smarta-loftsäng-4fbff10d04bf725194009be1
Hvordan fester jeg på beste/enkleste måte lekten i veggen?
Jeg synes det ville være penest om stolpene som holder oppe sengen i den enden som ikke er festet i veggen, kommer ned fra taket slik at sengen henger i stedet for at den står på stolper som går ned til gulvet.
Kunne dette bli bra?
Hvordan gjør jeg i så fall dette på best mulig måte? (Vinkeljern i taket med ekspansjonsbolt eller noe liknende?)
Jeg kan tilføye litt info.
Både veggen og taket er av betong, og gulvet er parkett.
Årsaken til prosjektet: Har en liten leilighet på 41 kvadratmeter, og kjæresten min flytter inn om en måned, så vi kommer til å få plassmangel (vi er 23 og 21 år gamle).
Tanken er derfor at vi skal kunne plassere et skrivebord under sengen og ha en av datamaskinene våre der.
Mål: Sengen er 20x120x200 cm, rommet er 350x270 cm, og takhøyden er 260 cm.
Tanken er at det skal være ca. 70 cm fra sengen til taket, jeg regner med at selve konstruksjonen blir 30 cm, og derfor får vi 160 cm fritt under sengen.
Jeg er takknemlig for all hjelp jeg kan få og er ikke fremmed for endringer av konstruksjonen eller lignende idéer som f.eks. å heve eller senke hvor sengen skal sitte.
Å bygge sammen hyllaen føles ikke som noe problem, men derimot er jeg usikker på hvordan jeg skal feste hyllaen/trappen i veggen den skal stå mot.
Veggen det gjelder er gips så derfor lurer jeg på om det kan være fornuftig å skru inn ekspander i veggen og feste små vinkeljern i disse som holder hyllaen/trappen på plass?
Hei og velkommen til forumet!
Jeg vil begynne med å si at jeg absolutt ikke er noen ekspert på konstruksjonstegninger, styrkeberegninger, snekring osv. Men jeg så en episode av Æntligen hjemme for noen år siden hvor de bygde en hemseng. Som jeg husker det gikk hemsengen tvers over rommet slik at en kortside var ved hver vegg, loftets/sengens langside gikk dog langs en tredje vegg (på din beskrivelse høres det ut som at det bare er kortsidene som skal møte vegger og at ingen av langsidene skal gå langs en vegg – men jeg kanskje misforstår?)
Uansett sa de da (om jeg husker rett) at vegger har bedre bæreevne enn tak når det gjelder å bære opp vekt fra f.eks. et loft. De satte bjelker langs veggene som loftets bunn hvilte på, deretter var det en trapp eller stige som ga ekstra støtte ved en del av langsiden, vekten hvilte dog først og fremst på bjelkene som var festet i veggen.
Jeg har forsøkt å lage noen skisser i paint for å bedre illustrere hvordan sengen er tenkt å se ut.
Det første bildet er ovenfra og det andre bildet fra siden.
Som dere ser så vil sengen kun være festet med den ene kortsiden i veggen og to eller flere stolper på den andre kortsiden som enten sitter i taket eller står på gulvet.
I sideskissen har jeg valgt å sette stolpene i gulvet, men det er bare fordi det var lettest å tegne sånn.
I første posten skriver du at både veggen og taket er i betong og i post 2 skriver du at veggen er i gips?
Er det i gips så kan du fullstendig glemme å gjøre innfestingen med ekspander (mollyplugg?), da vil trappen garantert rase. Derimot er det jo garantert lekter i veggen og du kan i så fall gjøre innfestingen i disse.
Er det betong så er jeg ingen ekspert, men jeg er overbevist om at det går an å gjøre tilstrekkelig stabile innfestinger i både vegg og tak.
Beklager hvis jeg er litt uklar.
Veggen som både sengens og trappens kortsider møter er i betong.
Veggen som trappens langside møter er i gips.
Jeg har ikke tenkt å feste trappen på kortsiden, men kun på langsiden altså der det er gips.
Trappen skal ikke henge i veggfestene på noen måte, men den skal være konstruert slik at den bærer seg selv (trappetrinnspyramide).
Tanken med å feste den i veggen er kun for at den skal stå stødig og ikke kunne velte til siden.
Jeg kommer til å tenke på 2 ting med en gang som ikke har med selve konstruksjonen å gjøre.
Det blir litt upraktisk å måtte lukke døren hver gang man skal gå i trappen, men det går kanskje ikke å gjøre på så mange andre måter?
Hvis dere likevel skal bygge for å bo sammen, ville jeg satset på å i det minste lage plattformen slik at den passer for 140-160cm seng.
Jeg ville videre satset på ben ned til gulvet, selv om det går an å gjøre det slik at det holder, blir det så store konsekvenser hvis det skulle gå galt.
Jeg ville også definitivt satse på stolper ned til gulvet (eller hele veien tak-gulv). Det GÅR sikkert å lage en innfesting som holder til å henge fra betongtaket også, men personlig ville jeg ikke kunne sove rolig uten å bare ligge og bekymre meg for om ekspansjonsboltene (eller hva slags løsning det nå er) holder også i natt...
Egentlig synes jeg at 2.60 er i minste laget for å få en fornuftig hemsløsning. Jeg hadde en hems i en leilighet som hadde 3 m under taket, og da hadde jeg 1,80 meter under hemsen og altså ca 1 m i fri høyde over madrassen. Det føltes (for meg) som et minimum for en slik permanent løsning.
Jeg stjal designet fra en loftseng i en møbelbutikk og tilpasset den for min første lille leilighet i Stockholm. Den ble skikkelig bra med et hjørne som hang fra taket og integrerte konsoller for et skrivebord. Solgte den leiligheten i 2005 men skal se om jeg kan finne et bilde. På den tiden hadde man jo knapt internett. Jeg synes at hengende hjørner var supert så ingen bein sto ute i rommet. Luftig og stilig. Jeg hadde ca 95 cm mellom oversiden på madrassen til taket så man ikke risikerer å slå hodet i taket når man setter seg opp.
Jeg bodde i et 100 år gammelt hus og brukte to grove franskskruer. Satt som fjell. Vi prøvde å være to personer som hang i det beinet og det gikk flott. Ramlet aldri ned i løpet av mine tre år der og solgte videre sengen med leiligheten.
Akkurat denne varianten var det, bortsett fra at jeg hadde bein i hjørnet og skrivebordet fritt hengende (90 grader mot bildens skrivebord). Jeg brukte samme design og i svart pulverlakk hos en bedrift som laget styrketreningsutstyr.
For det første så skal sengen hvile PÅ bjelken. Så synes jeg at det virker litt smalt med 120 seng, men det fungerer. Til slutt så er jeg tvilende til takhøyden fra sengen. Jeg var selv inne på Loftseng og kom fram til at 130 cm var passe. Man sover jo ikke bare, man skal re opp den også, så vil man kanskje sitte og lese eller gjøre noe annet i sengen...
Jeg bygde to senger til jentene. Monterte spotter under med fjärisar. Ble skikkelig fornøyd. Veldig solid, på den måten får de hvert sitt skrivebord under osv. Lav takhøyde. Men de ble veldig fornøyde. Og jeg også. Poster noen bilder