Vi har fått dører til vår bakgård fra leiligheten og skal bygge en trapp.
Spørsmålet er hvordan man konstruerer den?
Forutsetningene er følgende:

1. Trappen må være frittstående, den kan ikke forankres i huset.
2. Underlaget er asfalt, som heller i to retninger (både utover fra huset og langs huset).
3. Fallhøyden er 47 cm og trappen kan maksimalt være 97 cm dyp (deretter kommer en døråpning i vinkel).

Dels lurer jeg på hvordan jeg best kan jevne ut underlaget - gjør man det med kiler, eller hvordan gjør man det? Kiler føles litt ustabilt?
Dels lurer jeg på hvilke mål på trinnene som kan passe. Det finnes den vanlige 64 cm-formelen, men så tror jeg man vil at det øverste trinnet skal være litt dypere? Og får det i det hele tatt plass med tanke på dybde/høydemålene?

Tenk at noe så lite kan føles så vanskelig!

Du får ikke forankre trappen i huset, men får du forankre den i asfalten?
Det kanskje går an å få festet balksko i asfalten på en eller annen måte som du kan begynne å legge opp fra.

Hvorfor får dere ikke forankre trappen i huset?

Svaret på det andre spørsmålet er "bostadsrättsförening". Spørsmål om det ...?

Jeg er tvilende til balksko i asfalten, det bør nok være en helt frittstående modul for ikke å være åpenlyst provoserende.
Vi ville gjerne ansette en snekker til dette (og det ville nok være enklere å få gjennom en løsning som en snekker sier er den som "må gjøres"), men har ikke funnet noen som tar på seg et så lite arbeid som en liten pluttig trapp.

Å feste trappen trenger du nok ikke tenke på, den vil være stabil bare den står plant. Enklest å få det plant er med kiler i trykkimpregnert treverk, men også fransk skrue trukket nedenfra i ulike lengder for å ta opp nivåforskjeller kan fungere, dog bør du ha en plate mellom skallen og asfalten så den ikke synker ned.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.