L
Tenkte å bygge et lite baldakin over inngangsdøren på forsiden for å slippe regn direkte mot døren. Utfordringen er at innenfor den bølgede plasten er det en vegg, så jeg kan ikke feste annet enn med bjelkesko.

Tenker at taket skal strekke seg ca 60 cm ut fra døren og 110 cm bredt. Taket skal kun være 15 cm høyt, så ikke like høyt som gesimsen på taket.

Takknemlig for forslag til en løsning her som holder. Har en tanke om bjelker med bjelkesko, men spørsmålet er om det holder.

• Mursteinsvegg med en hvit dør, loddrett bølget plast over, og en gul lampe på veggen, under en blå himmel med noen skyer.
Jeg ville absolutt utnyttet det faktum at du har to vegger i vinkel. Da kan du jo få festepunkter på to sider istedenfor én, det blir betydelig mer stabilt. Pluss at du kan lage et litt større tak enn ellers; når du kommer hjem med tunge bæreposer i november og skal prøve å finne husnøkkelen, vil du være takknemlig for det.

Så ville jeg også sørge for å få litt fall på taket, minst 6°. Og gjerne en ekstra takrenne langs den kanten. Nå bryter det riktignok med den øvrige arkitekturen, men det kan kanskje være verdt det. Det gjør mye å slippe snølaster.

Materiale — det synes jeg helt kommer an på hva som passer estetisk. Et tips er å bruke korrugert metall som ser ut som takstein; finnes blant annet på Byggmax. Bruker du metall eller plast må du selvfølgelig bygge en ramme i tre, men det vet du jo allerede.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.