Hei!

Holder på å renovere for nytt kjøkken og stue med åpen planløsning. Er i prinsippet ferdig med rivingen og skal begynne å bygge innertak og kle veggene.

Jeg har tenkt å lekte ned taket 70 mm med 45 x 70 som jeg setter 13 mm gips på for deretter å sparkle og male. Veggene har jeg tenkt å frese for nye elinstallasjoner og deretter sette 6 mm renoveringsgips direkte på treverket.

To spørsmål som har dukket opp som jeg gjerne skulle ha hjelp med.

For det første, bør jeg sette dampsperre på tak og vegger før jeg begynner å lekte opp? Jeg hadde ikke tenkt det fra begynnelsen, men etter å ha youtube-knarket på ulike renovasjonsvideoer ser jeg at det ofte er satt på både tak og vegger. Vi har fått problemer med mugg på kaldloftet som er over stuen, sannsynligvis fordi vi har byttet ut pelletspannen mot bergvarme samt renovert badet i mellometasjen og da satt inn en dusj som tidligere kun fantes på kjellerplan.

Spørsmål to. Skal jeg lekte opp veggene og sette 13 mm gips i stedet for som jeg hadde tenkt sette renoveringsgips direkte på de eksisterende? Svigerfar synes at jeg bør lekte opp veggene.

Huset er 1,5 etasjes med kjeller bygget i 1952. Renoveringen skjer altså på mellomplan/inngangsplan.

Tips mottas med takk!
 
  • Rom under renovering med trevegger, gulv og tak. Vis blysekker, verktøy på et bord og en spade som lener seg mot veggen.
Hvorfor senke taket? Kjør takpanel direkte på uten plast. Risiko for sprekker i skjøtene hvis dere setter gips, tre beveger seg. Pluss en hel del pørskans arbeid med å slipe, sparkle x 3. Om veggene er rette holder det med tynn gips, ikke plast.
 
Skal senke for å lette ny elektrisk trekking samt sette spotlights.
 
Kjør utenpåliggende spottar eller noe istedenfor, overvurdert med innfelte og en masse unødvendig jobb og penger i sjøen hvis du spør meg. Går an å frese for kabel i råsponten i taket også.
 
Skal du ha spottar, felle dem inn og helst ingen takpanel.
 
  • Liker
Max Halldin Lingeby
  • Laddar…
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Skal du ha spotter, fäll inn dem och helst ingen takpanel.
Hvorfor ikke takpanel, hva er ulempene med det?
 
Nå blir det mange forskjellige bud, så her kommer min løsning!

Tak
Gles opp taket med 28x70. Nå har du plass til å dra om litt strøm til nye bokser (fra de gamle du har i taket.) Dropp plasten.
I glespanelet fester du deretter takpanelet. CC60 er mer enn nok for takpanel. Kjøper du ferdig malt og tørket så beveger det seg minimalt!

Vegg
Hvis du vil benytte anledningen til å etterisolere eller sette inn nye elbokser, bruker du 45x45, ellers kan du lage stenderverk av 28x70. Da kan du måle inn slik at hjørnene for kjøkkenet blir rette, pene og fine. Jeg ville brukt OSB bak overflaten (Gips eller Panel).
 
  • Liker
Max Halldin Lingeby
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.