Jeg har et toetasjes hus fra 1918 med reisverk i stående tømmer. Huset ble renovert på 90-tallet med tilleggsisolering, igjenstøping av krypkjeller, nytt tak osv.
Vi skal nå bygge ut gangen og jeg har begynt å demontere panel. Under arbeidet har jeg oppdaget angrep på svillen samt i en av de stående stolpene i veggen. Intet av det nyere treverket (90-tallet) er angrepet. Det finnes ingen larver eller annet så vidt jeg kan se. Det ser ut til å være kun de ytterste 1-3 cm som er angrepet, treverket innenfor er friskt. Etter å ha søkt på forumet og Google er min gjetning blåhjon, men hvem vet?!
Spørsmålet er nå hva jeg skal gjøre. Anticimex kunne komme først om en måned og jeg kommer ikke videre med byggingen. Som det ser ut nå er ikke konstruksjonen påvirket.
Kan jeg hakke bort det skadede og bygge det inn?
Behøver jeg å behandle?
Andre tanker og ideer?
Jeg vil heller ikke bygge dette inn og deretter måtte rive alt igjen om noen år 🤯
Vi skal nå bygge ut gangen og jeg har begynt å demontere panel. Under arbeidet har jeg oppdaget angrep på svillen samt i en av de stående stolpene i veggen. Intet av det nyere treverket (90-tallet) er angrepet. Det finnes ingen larver eller annet så vidt jeg kan se. Det ser ut til å være kun de ytterste 1-3 cm som er angrepet, treverket innenfor er friskt. Etter å ha søkt på forumet og Google er min gjetning blåhjon, men hvem vet?!
Spørsmålet er nå hva jeg skal gjøre. Anticimex kunne komme først om en måned og jeg kommer ikke videre med byggingen. Som det ser ut nå er ikke konstruksjonen påvirket.
Kan jeg hakke bort det skadede og bygge det inn?
Behøver jeg å behandle?
Andre tanker og ideer?
Jeg vil heller ikke bygge dette inn og deretter måtte rive alt igjen om noen år 🤯
Ikke så mye svar her...hva syntes Anticimex?D drerkle skrev:
Klikk her for å svare




