Jeg har et toetasjes hus fra 1918 med reisverk i stående tømmer. Huset ble renovert på 90-tallet med tilleggsisolering, igjenstøping av krypkjeller, nytt tak osv.

Vi skal nå bygge ut gangen og jeg har begynt å demontere panel. Under arbeidet har jeg oppdaget angrep på svillen samt i en av de stående stolpene i veggen. Intet av det nyere treverket (90-tallet) er angrepet. Det finnes ingen larver eller annet så vidt jeg kan se. Det ser ut til å være kun de ytterste 1-3 cm som er angrepet, treverket innenfor er friskt. Etter å ha søkt på forumet og Google er min gjetning blåhjon, men hvem vet?!

Spørsmålet er nå hva jeg skal gjøre. Anticimex kunne komme først om en måned og jeg kommer ikke videre med byggingen. Som det ser ut nå er ikke konstruksjonen påvirket.

Kan jeg hakke bort det skadede og bygge det inn?
Behøver jeg å behandle?
Andre tanker og ideer?

Jeg vil heller ikke bygge dette inn og deretter måtte rive alt igjen om noen år 🤯
 
  • Treverk med skade fra insekter, synlige hull og avskalling på overflaten. Venstre side av bildet viser delvis utsatt isolasjonsmateriale.
  • Skadet tømmer i en eldre husvegg med tegn på råteskader, omgitt av isolasjon og netting. Skaden ser ut til å være begrenset til noen få centimeter.
  • Skadet tømmer i vegg fra et gammelt hus, antagelig angrepet av skadedyr. Tømmeret har synlige tegn til forringelse med sagspon og hull.
  • Rød toetasjes bygning med demontert panel rundt dør. Gul isolasjon synlig, verktøy og materialer på bakken, omgitt av trær.
  • Rødmalt toetasjes hus med hvite karmer fra 1918. Solfylt dag, grønn plen, busker og trær i bakgrunnen. Nytt tak synlig.
D drerkle skrev:
Spørsmålet er nå hva jeg skal gjøre. Anticimex kunne komme først om en måned og jeg kommer ikke videre med byggingen. Som det ser ut nå så påvirkes ikke konstruksjonen.

Kan jeg banke bort det skadede og bygge det inn?
Trenger jeg å behandle?
Andre tanker og ideer?
Ikke så mye svar her...hva syntes Anticimex?
 
S StyvBoard skrev:
Ikke så mye svar her...hva syntes Anticimex?
Jeg kunne bygge det inn, det var en veldig gammel skade forårsaket av skadedyr som krever fukt. Nå er det tørt siden 30+ år. Så jeg mistet bare noen uke.
 
  • Liker
Luc Reiner
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.