Takk, ja jeg tror dette blir bra.

Hva er diameteren på hodet til et barn som kan krype? :-)
Mellomrommet blir 13 cm nå.
Sikkerhet er bra, men noen ganger til det absurde.

Omtrent som moren i lille akebakken som kommer på at hun har glemt hjelmen og derfor ikke lar sitt barn ake.

Det eneste som har satt seg fast i vår gamle trapp (en helt lik, men uten beskyttelsene) er en dachshund. Den hadde vært betydelig vanskeligere å få løs hvis de hadde vært der, for jøss, så stive i ryggen og sta de er ;-)

Han var på besøk, og jakttrent som han er skulle han jage kattene våre, men det var et kompostgitter for trappen slik at de kunne smette opp til overetasjen uten hund. Kattene smatt opp "bakveien", det skulle hunden også prøve, så han stiller seg under trappen, setter potene på første trinnet, vrir hodet slik at haka ligger på det andre trinnet - og sitter fast. Hadde han fortsatt rett fram og gått opp hel og holden på første trinnet hadde det vært greit, men han så jo at kattene smatt rundt uten å gjøre det samme….

Tenkte å gjøre en liten oppdatering.
Har nå bygget inn hele trappen, det var litt tricky å finne ut hvordan jeg skulle gjøre det pent og hvordan jeg skulle få til alle vinklene osv. Har installert LED på alle ca 30 trinnene.
Nå skal det bare finpusses, slipes litt, på med lokk på stolpene, så skal alt males hvitt.

• Innendørs trapp med innbygde LED-lys langs trinnene, uferdig og i ferd med å bli malt hvit.
  • En innendørs trapp med ferdigbygd innramming og trepaneler, klare for maling. LED-lys er installert på trinnene, og arbeidet er nesten ferdigstilt.
  • Innbygget trapp med ubehandlet tre, LED-installasjon på trinnene. Klar for finspakling, sliping, påføring av lokk og maling i hvitt.
  • Trapp som er delvis innebygd med trekonstruksjon, klar for maling. Verktøy og materialer sees på gulvet ved siden av.
  • Innbygd tretrapp med LED-installasjon, viser trinn og rekkverk i ubehandlet tre, klare for siste finpuss og maling.
Et førbilde for sammenligningen..

• Rett trapper opplyst av en vegglampe, med grønne vegger og tømmerrekkverk, brukt som før-bilde for sammenligning i et prosjekt.
  • Liker
ToonChris
  • Laddar…
Holpers skrev:
Takk, ja jeg tror dette blir bra.

Hva er diameteren på hodet på et barn som kan krype? :-)
Mellomrommet blir 13cm nå.
Sikkerhet er bra, men noen ganger til det absurde.

Omtrent som moren i den lille akebakken som kommer på at hun har glemt hjelmen og derfor ikke lar sitt barn ake.
Barn kan skli gjennom med kroppen og bli hengende i hodet. Hvor gøy er det?

DU får kanskje ikke besøk av barn, men de fremtidige eierne av huset oppdager kanskje ikke at trappen ikke er barnesikker.

• Liker
mugatu
  • Laddar…
Sommartorparn skrev:
Barn kan skli gjennom med kroppen og bli hengende i hodet. Hvor gøy er det?

DU får kanskje ikke besøk av barn, men de fremtidige eierne av huset oppdager kanskje ikke at trappen ikke er barnesikker.
Barn kan skli i skogen på en kongle og slå hodet. Hvor gøy er det? Jeg foreslår at vi forbyr alle rom i samfunnet bredere enn 10 cm. Samtidig forbyr vi alle kongler og steiner.

Trygghetspanikken er absurd. Hvordan i all verden kan et barn skli inn med hele kroppen mellom trinnene, 13 cm, gli gjennom med hele kroppen og sette seg fast med hodet? Jeg har to barn, ingen av dem kommer gjennom en 13 cm åpning. Tenk at barn først ved ca 2-3 år beveger seg selv opp og ned i en trapp. Det finnes 1000 andre mer sannsynlige farer rundt et barn.

Visst finnes det mange farer, men det er jo rimelig å følge de lovkravene som finnes, det ville vært trist å få fengsel for at et barn har skadet seg eller rent av dødd fordi man en gang i tiden syntes at et krav var fjollete.

Skill mellom lov og byggnorm og retningslinjer ellers er man ute og sykler..

Holpers skrev:
Skille mellom lov og byggnorm og retningslinjer ellers er man ute og sykler..
Skal man være nøye så er det forskrifter og råd gitt ut av Boverket som viser hvordan Plan- og Bygningsloven skal tolkes. Ifølge lovgivningen er det nettopp Boverket som har å gjøre dette. Ingen risiko for fengselsstraff dog.

Om noen skulle få det til at man bevisst utsetter barn for fare kan det jo det, men risikoen er vel temmelig liten.

Men, hva faen? Holder det nå? Er jeg en potensiell barnemorder eller bare enda en fyr som har bygget om sin 70-talls trappjævel..? Litt vel dømmende. Tråden mistet fokus og døde.

Patetisk, kom akkurat på hvorfor man skal unngå forum...

• Liker
Kultypjämt og 1 annen
  • Laddar…
Løfter denne tråden litt. Hvordan ble sluttresultatet etter maling og alt?
Holdt det med gips uten sprekker osv?

Vurderer selv å gjøre nøyaktig som du har gjort, pent!!!

Jeg synes du gjør helt rett i å fjerne dem hvis du ikke vil ha dem, jeg har selv gjort det samme. Derimot har jeg spart bitene på loftet om senere eiere vil ha dem.
Angående sikkerhetsaspektet har du helt rett, selvsagt er det dumt med unødvendige risikoer, men da må man nok fjerne tripping helt, tenk hvor farlig den er.
Jeg er lærer og har de siste årene jobbet i en barnehage, barna skader seg jo hele tiden. De sklir på småstein, løper inn i store steiner, løper inn i hverandre, faller når de står helt i ro(!) osv. Men de skader seg stort sett aldri i trapper, på fjell eller annet som de vet kan være farlig.

Edit: Vil også se sluttresultatet.

også spent på å se hvor fin trappen ble! :D

lorens skrev:
også lysten på å se hvor fin trappen ble! :D
Gøy at dere vil vite. Dessverre er det ikke helt klart ennå. Har ikke rukket med et til barn osv.
Gipset sprakk ikke, men jeg brukte sånne remser som man skal i skjøter.
Vi er superfornøyde. Det som gjenstår å gjøre er å legge trinnene, jeg har vært usikker på hva jeg skal gjøre med nålfiltsmatten på trinnene. Jeg kommer til å legge 4mm fin-plywood over bare, så lakkere hvitt.
Så skal hele trappen males og veggene rundt.

Her er litt nyere bilder. Som dere ser faller ikke barna mellom trinnene fordi de 1 ikke er 13cm smale og 2 fordi vi uansett har grinder. :-)

Leter bare etter en såkalt trappekompass, så skal trinnene legges. Noen som vil selge/låne ut/leie ut en sånn?

• Trapp under renovering med tretrinn og rekkverk i tre, samt hvite vegger. Detaljer rundt et uferdig trappprosjekt med belysning.
  • Trapp i tre med hvitmalte vegger, delvis ferdig med belysning integrert i trinnene. Bildet viser en del av gangen og noe av et maleri.
  • Trapp med hvite rekkverk og tretrinn, delvis dekket med mørkt teppe. Lys treparkett og teppe på gulvet ved trappen. Veggene er hvite.
  • Liker
evson og 4 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.