37.948 lest ·
38 svar
38k lest
38 svar
Bygge inn rekkverket på en 70-talls furutrappe i gips.
Er det noen som har testet å bygge inn sin gamle furutrapp med gipsplater?
Holder på å renovere trappen hjemme og tenkte å bygge inn midtrekkverket ved å sette gips på "spilene" eller hva man skal kalle pinnene i midten. Det er en trapp i klassisk 1977 furu. Trappetrinnene er en annen historie, dette gjelder altså de andre delene av trappen, trapperekkverket som består av typ 100 loddrette 5x2 cm og lange furupinner som sitter med ca. 10 cm mellomrom som går nedenfra kjelleren helt opp til overetasjen.
Er det noen som har bygd inn lignende trapp og har bilde av hvordan det ble? Forstår at det blir en trapp som slipper gjennom mindre lys, men siden den blir hvit og kommer til å ha LED-belysning, kompenseres dette tenkte jeg. Tar også bort de små trebiter som sitter under hvert trappetrinn for å få en mer åpen trapp.
Holder på å renovere trappen hjemme og tenkte å bygge inn midtrekkverket ved å sette gips på "spilene" eller hva man skal kalle pinnene i midten. Det er en trapp i klassisk 1977 furu. Trappetrinnene er en annen historie, dette gjelder altså de andre delene av trappen, trapperekkverket som består av typ 100 loddrette 5x2 cm og lange furupinner som sitter med ca. 10 cm mellomrom som går nedenfra kjelleren helt opp til overetasjen.
Er det noen som har bygd inn lignende trapp og har bilde av hvordan det ble? Forstår at det blir en trapp som slipper gjennom mindre lys, men siden den blir hvit og kommer til å ha LED-belysning, kompenseres dette tenkte jeg. Tar også bort de små trebiter som sitter under hvert trappetrinn for å få en mer åpen trapp.
Hvis du mener de som sitter på trinnens innerkant, så tenk på at de sitter der av sikkerhetsårsaker! Hindrer små barn fra å skli inn eller krype gjennom trappen.
Har ikke gipset en splje før, men jeg ville sørget for at platene er festet til en stender både oppe og nede. Så må du ha et fungerende rekkverk.
Da skal det nok være ganske små unger, det er helt usannsynlig at et barn skal skli og falle ned mellom to trappetrinn. Og skulle de mot alle odds gjøre det, så faller de 2,4 meter. Betydelig større risiko for at de skulle klatre over rekkverket øverst og falle ned.arneswede skrev:Om du mener de som sitter på trappetrinnets innerkant, så tenk på at de sitter der av sikkerhetsårsaker! Hindrer små barn fra å skli inn eller krype gjennom trappen. Har ikke gipset en splje før, men jeg ville sørge for at platene er festet til et stag både oppe og nede. Så må du ha en fungerende håndlist.
Som jeg har tenkt å bygge (Se rask tegning, syns dårlig hva det står) så blir det som innebygde rekkverk i midten av trappen. Så det blir den fungerende håndlisten.
Gipser inn begge sider av "spaljen" som blir totalt 7,6 cm tykk med gipsen. Avslutter med en ny 9,5x9,5 stolpe nede. På toppen av gipsen legger jeg et 9,5x2 cm lokk som blir håndlisten.
Tror dette blir fint. Er bare litt bekymret for at det kan føles innestengt og lite luftig, det var derfor jeg gjerne ville ha et bilde hvis noen har. Alle ser ut til å ha åpne luftige trapper nå for tiden..
Tror ikke at rekkverket blir nok stabilt og at gipsen vil sprekke i sparklede skjøter. Det er dog bare hva jeg tror, det kan like gjerne funke
Det blir ingen skjøter. Setter hele plater.jeppeknaster skrev:
Rekkverket e stabilt i dag å vil ikke bli mindre stabilt med gipsplatene.
Har kledd inn en del allerede og satt en stolpe..
Venter på led-belysningen bare så bygger jeg inn alt sammen.
Skal ta litt bilder så får dere komme med synspunkter..
Skal ikke uttale meg om hvordan du bærer deg åt, men jeg kan love at det blir pent, og maler du hvitt blir det ikke for mørkt. Nabboen har gjort det, step-kit i eik, en tynn eikeplanke på toppen av det hvitmalte rekkverket, hvitmalte vegger og et antall vegglamper. Her har vi ikke kjeller, så han satte hele opptrinn og laget et skap under trappen i tillegg.
Så her omtrent, you got the idea.
Blir t.o.m. mer stabil enn før takket være stolpen og de helskrudde gipsskivene i de gamle rekkepinnene.
Venter som sagt bare nå på LED-spottene.
Noen som har en god idé om hvordan jeg skal tenne dem? Kan ikke bestemme meg.
Vurderer å ha dem styrt med timer eller mørkestyrt slik at de tennes automatisk når det blir mørkt? Eller kanskje med bevegelsessensor?
Jeg kunne ha dem styrt med lysbryteren, men det blir litt kronglete å få på plass nye strømbrytere siden det er trappebryting med tre etasjer.
Blir t.o.m. mer stabil enn før takket være stolpen og de helskrudde gipsskivene i de gamle rekkepinnene.
Venter som sagt bare nå på LED-spottene.
Noen som har en god idé om hvordan jeg skal tenne dem? Kan ikke bestemme meg.
Vurderer å ha dem styrt med timer eller mørkestyrt slik at de tennes automatisk når det blir mørkt? Eller kanskje med bevegelsessensor?
Jeg kunne ha dem styrt med lysbryteren, men det blir litt kronglete å få på plass nye strømbrytere siden det er trappebryting med tre etasjer.
Tror ikke det er så mye sikkerhetstanke men kanskje mer som en forsterkning slik at trinnene ikke fjærer ned for mye når de belastes.arneswede skrev:
Man må tenke en stund før man river for å ikke få følgeproblemer
Maks åpning mellom trinnene skal være maks 10cm, får trapp har 14cm.gaia skrev:Tror ikke det er så mye sikkerhetstankegang men kanskje mer som en forsterkning så stegene ikke fjærer ned for mye når de belastes.
Man må tenke en stund før man river for å ikke få følgeproblemer. Tror ikke at man har spikret inn de små plankene kun for dekoren sin skyld og kanskje trappeopphengning er beregnet ut fra at de er der og demper knirkingen?
Når vi besiktiget huset ble det påpekt at det var for stor glippe.
Min lille sønn liker å dingle med beina gjennom trappen, så vi har grind oppe og nede.
Men om han snubler i trappen skulle ferden nok følge trappen nedover.
Nye trapper ser ut til å ha nylon skiver mellom trinnene og listen for at det ikke skal knirke.
Forsterkning tror jeg heller ikke helt på, de er 2 cm tykke og sitter med tre skruer i 5 cm tykke trinn i furu som ikke svikter. Og jeg gjetter på mindre knirk hvis jeg fjerner listen.
Tror på Tiger79:s resonering om sikkerhet. En viktig sak bare.. dette er generelle byggnormer, råd og retningslinjer. D.v.s. åpningen BØR ikke være større enn 10 cm. Vil du ha en åpning på 20 cm så er det opp til deg. Er det flermannsbolig er det annerledes. Det samme gjelder rekkverk. Det er helt valgfritt å ha rekkverk. Finnes det vegger som i mitt tilfelle, er det ikke engang et BØR.
Det er en vanlig trygghetsoverdrivelse der man kanskje i enkelte tilfeller kan mistenke at det finnes en minimal risiko for at en liten unge kan falle ned mellom trinnene, så sikrer man med en liten trebite.
Et nysgjerrig barn for 40 år siden krøp ned mellom trinnene, falt 2,4 meter og brakk beinet. Etter det ble byggriktlinjene at alle trapper i all framtid BØR ha 10 cm åpning mellom trinnene. Kan det være så?
Uansett har trolig 99% av alle barn som selv kan bevege seg/krype og kunne krype ned mellom trinnene en kropp og hode betydelig tykkere enn 10 cm i diameter, derfor er BØR bare latterlig.
Synes det ser for ille ut så de skal bort uansett. Ingen kommer til å besiktige huset mitt, og gjør de det så får de vel anmerke på trappen, så skal jeg ignorere anmerkningen så godt jeg kan.
Tror på Tiger79:s resonering om sikkerhet. En viktig sak bare.. dette er generelle byggnormer, råd og retningslinjer. D.v.s. åpningen BØR ikke være større enn 10 cm. Vil du ha en åpning på 20 cm så er det opp til deg. Er det flermannsbolig er det annerledes. Det samme gjelder rekkverk. Det er helt valgfritt å ha rekkverk. Finnes det vegger som i mitt tilfelle, er det ikke engang et BØR.
Det er en vanlig trygghetsoverdrivelse der man kanskje i enkelte tilfeller kan mistenke at det finnes en minimal risiko for at en liten unge kan falle ned mellom trinnene, så sikrer man med en liten trebite.
Et nysgjerrig barn for 40 år siden krøp ned mellom trinnene, falt 2,4 meter og brakk beinet. Etter det ble byggriktlinjene at alle trapper i all framtid BØR ha 10 cm åpning mellom trinnene. Kan det være så?
Uansett har trolig 99% av alle barn som selv kan bevege seg/krype og kunne krype ned mellom trinnene en kropp og hode betydelig tykkere enn 10 cm i diameter, derfor er BØR bare latterlig.
Synes det ser for ille ut så de skal bort uansett. Ingen kommer til å besiktige huset mitt, og gjør de det så får de vel anmerke på trappen, så skal jeg ignorere anmerkningen så godt jeg kan.
Stilig trapp - Jeg hadde nok nøyd meg med å male den hvit..
Hvordan tenker du på "andre siden av gipset nedover? Det blir jo mer eller mindre bare en hvit vegg?!
Men gøy å se - Oppdater så vi får se bilder..
Lykke til!
Hvordan tenker du på "andre siden av gipset nedover? Det blir jo mer eller mindre bare en hvit vegg?!
Men gøy å se - Oppdater så vi får se bilder..
Lykke til!
Trebiten som nå skal fjernes kalles for "barnbeskyttelseslister" og det er vel riktig bra at slike skal finnes ved nyproduksjon. Selv hadde jeg nok latt dem være, for jeg hadde hatt vanskelig for å tilgi meg selv om et barn på besøk hadde krøpet gjennom og falt ned i trappen.
Om man bygger nytt så tror jeg ikke man tenker riktig hvis man resonnerer at generelle råd følger man om man vil. De er en hjelp for at man skal følge en forskrift. I trappeksempelet er forskriften: Trapper, ramper, balkonger og lignende i områder hvor barn kan oppholde seg, skal utformesså risikoen for barneulykker begrenses. Følger man det generelle rådet om maks 10 cm mellom trinnene så har man oppfylt forskriften. Følger man ikke det generelle rådet så må man vise på en annen måte at forskriften følges.
Nå er det jo en trapp fra 70-tallet og det er jo ingen som reiser rundt og sjekker avstand mellom trinnene, så du gjør som du vil. Flott ser det ut til å bli også
Om man bygger nytt så tror jeg ikke man tenker riktig hvis man resonnerer at generelle råd følger man om man vil. De er en hjelp for at man skal følge en forskrift. I trappeksempelet er forskriften: Trapper, ramper, balkonger og lignende i områder hvor barn kan oppholde seg, skal utformesså risikoen for barneulykker begrenses. Følger man det generelle rådet om maks 10 cm mellom trinnene så har man oppfylt forskriften. Følger man ikke det generelle rådet så må man vise på en annen måte at forskriften følges.
Nå er det jo en trapp fra 70-tallet og det er jo ingen som reiser rundt og sjekker avstand mellom trinnene, så du gjør som du vil. Flott ser det ut til å bli også