Hei!
Jeg vil bygge inn IKEAs metodstammer i en vegg, men vet ikke hvordan jeg skal løse overgangen fra selve veggen til stammen på en god måte. Jeg vil sette skapene slik at dørene går i flukt med veggen og ikke ha lister rundt skapene (glatt overgang). Se bildet nedenfor av tidligere skråtak, der skapene skal inn. Den nye veggen med innebygde skap skal gå i samme linje som plankeveggen til høyre, plankeveggen skal kles med gips. Veggen havner altså bak takstolstøttene (eller hva de kalles).
Arbeidsområde i et loft med synlige takstoler, treverk, ledninger og et vater plassert på gulvet. Gipstak delvis installert.

Nedenfor har jeg tegnet inn omtrent hvordan jeg har tenkt det nå.

Skisse viser planlagt plassering av IKEA Metod-stammer med høvlet tre som ramme for en slett overgang med gipset vegg og en hylle mellom stammene.
Har tegnet inn høvlet treverk som ramme rundt stammene for mer plassbygd følelse, og de skal gå i flukt med dører og vegg. Plassen mellom stammene skal være en hylle.

Hvis jeg nå kler dette med gips, hvordan lager jeg en god skjøt mellom det høvlede treverket og gipsen? Går det? Eller trenger jeg å tenke om?

takk på forhånd!

du slipper ut det høvlede virket 3-4 mm utenfor gipsen så du får plass til litt sparkel og ev tapet

Høres bra ut. Trenger jeg å bruke noe spesielt til skjøten? Leste et sted at microlit var bra, men holder det med glassfiberremse?

• Liker
Jaaakkob
  • Laddar…
Nå har det vært ferdig en stund :) Men her kommer i hvert fall resultatet.

Hvitt skap med skuffseksjon mot blomstertapet i et nyoppusset rom. Lyst trepanelgulv og trestige ved siden av skapet.

• Liker
Vatsug98 og 46 andre
  • Laddar…
Stilig!

• Liker
SusoDus og 1 annen
  • Laddar…
jonas_da jonas_da skrev:
Stilig!
Takk!

• Liker
Maria T
  • Laddar…
S
Stilig! Jeg bør gjøre noe lignende! Takk for inspirasjonen!

• Liker
Timmertupp og 1 annen
  • Laddar…
Jeg har gjort liknende for en del garderober og skap i mitt hus.
De går flush med veggen og smelter mer eller mindre inn i veggen.
Har brukt meg utav hjørnebeskyttelse for gips. Så sparkel og maling. Litt mjukfox også om man vil.
Montert skapene innenfor ferdig vegg tilsvarende dørens tykkelse.

263802958_432453458356075_6014840387713341009_n.jpg

• Liker
mkristensson og 6 andre
  • Laddar…
Heij83
Får dele med meg da mitt prosjekt som akkurat ble ferdig.
Jeg har valgt å sette byråen min ca 5mm utenfor veggen og tettet rundt med mykfug.
(Fugen er ikke på plass på bildet)

• En byrå står litt fra veggen, uten mykfug på plass. Støvsuger og gulvdyse på treparkettgulv.
  • Hvitt soverom med innebygde kommoder og hyllesystem uten tetningsmasse installert.
  • Liker
SvanteC og 6 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.