Jeg vet ikke om dette hører hjemme her, men slik ligger det til... Jeg trenger å bygge inn et gammelt vindu på min hytte. Innenfra. Jeg vil altså beholde vinduet på utsiden, men bygge en vegg på innsiden. Hvordan skal jeg gjøre det? Det er et gammelt 1-glass vindu og på utsiden er det en ganske ny fasade og på innsiden skal jeg lage en vegg med 95mm isolasjon... Legger ved to bilder!
Du vil altså ha det igjen av estetiske grunner? Jeg tenker at du tar bort vinduet, bygger veggen, setter en f.eks. svartmalt plate ytterst, og til slutt setter tilbake vinduet. Forslagsvis på en måte så det går an å montere bort forholdsvis enkelt for å kunne pusse innsiden og rydde bort spindelvev etc.
Alternativt at du bygger innerveggen med en luke for vinduet slik at du kan komme til vinduet, åpne det, ta bort rammen, renovere, rengjøre, osv. Men jeg antar at du ikke vil ha noen skjøter innvendig? Selv med lister rundt så det ser ut som et bilde?
Du skal aldri bare bygge det inn, for da kommer du ikke til vinduene slik at du kan ta bort det på noe vis. Da må du bryte opp alt (du bryter det opp) når du skal renovere vinduet en gang i fremtiden.
Men best resultat blir det som f91jsw skriver at du tar bort vinduet, bygger en vegg og deretter setter tilbake vinduet slik at du kan montere bort utenfra.
Bare sørg for at veggen er skikkelig tettet.
Hvis du vil gjøre det riktig morsomt, kan du også legge strøm dit, slik at du kan tenne en lampe i vinduet så det ser ut som det lyser i et rom selv om det er helt innebygget
Det bør være ventilert. Det blir alltid kondens nå og da på enkelglassvinduer.
Jeg satte inn et enkelglassvindu i vedboden. Tenkte at det burde funke bra da det jo i prinsippet er uteklima i vedboden. Men ikke desto mindre så er det ofte mye kondens som renner ned på treet/vindusrammens nederste del.
Det bør være ventilert. Det blir alltid kondens nå og da på enkelglassvinduer.
Jeg satte inn et enkelglassvindu i vedboden. Trodde det skulle fungere bra da det jo i prinsippet er uteklima i vedboden. Men ikke desto mindre er det ofte mye kondens som renner ned på treverket/vindusrammens nedre del.
Ja det er helt riktig. Det er en forutsetning for at det skal bli bra. Det fikser han lett med et par små ventilasjonshetter i samme farge som fasaden eller noe. Alternativt borer noen hull i rammen oppe og nede for å gjøre det enkelt for seg.
Hei alle sammen, takk for svarene! Jeg tenkte mest at jeg skulle slippe å holde på utendørs og raskt ha det innebygd fra innsiden og slippe å mekke med fasaden på utsiden. Det er ikke så viktig for meg, vil bare ha en vegg på innsiden.
Mener dere at det er umulig uten at det blir dårlig?
Hei alle sammen, takk for svarene! Jeg tenkte mest at jeg skulle slippe å holde på utendørs og raskt få det innebygd innenfra og slippe å tukle med fasaden på utsiden. Det er ikke så viktig for meg, vil bare ha en vegg på innsiden.
Mener dere at det er umulig uten at det blir dårlig?
Kommer an på hvordan det ser ut utvendig også. Er takskjegget rett over så vinduet konstant er beskyttet fra regn for eksempel?
Hva slags vindu er det, hvor tett og bra er det?
Det blir aldri "bra" å bygge inn noe slik som du ønsker å gjøre. Det går, men det blir ikke bra. Tidsaspektet er en annen sak. Hvor lenge vil du ha det "problemfritt" så å si? Et par år klarer det sikkert hvis vinduet er ganske tett.
Men du kan jo få problemer i fremtiden når du skal gjøre i stand vinduet.
Jeg er helt overbevist om at du gjør klokest i å gjøre vindusrammen avtakbar fra utsiden, for da er du i det minste sikret for å kunne renovere det uten å måtte brekke i stykker hele rammen alt. knuse glasset.
Og som et svar på Dimitri's svar så ville jeg bestemt fraråde å "plaste fra innsiden" før du vet hvordan huskonstruksjonen din ser ut overhodet. Man plast ikke vilkårlig i et gammelt hus som ikke er bygget på den måten, spesielt ikke ved spesialløsninger som å bygge igjen vindusåpning samtidig som man bevarer rammen etc.
Kondensen blir jo liksom ikke en vakker historie. Hvordan blir det når det kondenserer på plasten og dråpene begynner å renne nedover langs med plasten? Det havner rett ned i huskonstruksjonen = ikke bra.
Nei, her må man nok tenke etter et par ganger for at det skal bli "korrekt".
Noe svart innenfor glassruten vil man absolutt ha iallfall, noen maler til og med gardiner og krukker. Det er jo et blindvindu du vil lage, finner mange morsomme bilder av det når jeg googler.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.