Tyresö
Jeg har fått i oppgave (av min kone) å bygge inn et fast vindu mellom vask og kjøkkenskap. Vinduet er 190 cm bredt og 40 cm høyt. Siden jeg har trestamme så vet jeg at jeg må kappe ut 3 stendere (cc 60) på takfotsiden for å montere inn en avlastende ramme til vinduet. Taket er vanlig takstolkonstruksjon, pulttak uten overetasje og med betongstein. Hvor grov og i hvilket materiale (tre/stål) må rammen være inne i veggen, rundt vindusrammene for å tåle trykket fra de kappede stenderne?

Jeg har et betongpumpefirma og så et så bredt vindu montert hjemme hos en privatkunde jeg gjorde jobb for, det var der ideen ble født og jeg begynner å angre nå på at jeg den fredagskvelden etter noen øl lovet min kone at vi skulle ha et lyst kjøkken.

Er det noen her på forumet som kan byggeteknikk i hus med trestamme?

Ola78
Det der skal du nok prate med en bygningsingeniør om. Men kan nevne at jeg gjorde en avveksling over vindusdørparti på 3 meter og da ble det regnet ut at det holdt i massevis med en limtrebjelke 56x225mm. Koster bare noen hundrelapper på Bauhaus eller Byggmax. Har nå et platetak, så jeg antar at vekten for din del er høyere, men stålbjelke trenger du nok ikke. Snakk med en ingeniør om du kan.

Hvorfor ikke 3 stk vinduer mellom stolpene?

Protte

Tyresö
prototypen skrev:
Hvorfor ikke 3 stk vinduer mellom stolpene?

Protte
Den diskusjonen har jeg allerede tatt med min kone og det er hun som bestemmer her hjemme.....

Nei, jeg synes faktisk som henne, det blir penere med et bredt vindu. Til saken hører også at jeg er ikke redd for å utføre kompliserte byggeprosjekter som er fysisk og psykisk krevende. Jeg pumper jo betong, så trøbbel og problemer er hverdagskost for meg. Å bygge inn et vindu er ingen spesiell trøblete jobb, jeg vil bare vite dimensjonene som trengs for fullgod bæreevne.

Tyresö
Ola78 skrev:
Nå er jeg ikke utdannet i fasthetslære, men det finnes litt ulike beregningsprogrammer på nettet, for eksempel på [lenke] der det finnes et dimensjoneringsprogram, Moelven har et [lenke]. Ikke glem at når du gjør inngrep i en bærende konstruksjon, må du sende en byggemelding til kommunen om dette.
Der jeg bor, råder High Chaparal med tilbygg - ingen av mine naboer har noen gang søkt eller meldt noe til kommunen om sine byggeprosjekter. Jeg er nok den største feigingen her ute, med mine eneste 6 m2 for mye. En nabo har en "friggebod" med 3 rom og kjøkken, som han leier ut. Dere får selv gjette om han tar opp de inntektene i selvangivelsen!

tyresö skrev:
deklarasjonen!
Deklarasjonen?????????

:D

Ola78
Råder High Chaparal:Dden var bra. Naboene i det rolige villaområdet som på lørdagen etter noen pilsner tar på seg cowboyhatt og slåss mot myndigheten;) Det der om en byggemelding var bare litt opplysning, du har jo i alle fall ryggen fri da.

Tyresö
Ola78 skrev:
Råder High Chaparal:Dden var bra. Naboene i det rolige villaområdet som på lørdagen etter noen pilsner introduserer seg med cowboyhatt og slåss mot myndigheten;) Det der om en byggemelding var litt opplysning bare, du har jo i alle fall ryggen fri da.
Jeg forstår at du mener vel!

Jeg har den luksusen å bo i et område der alle naboer hilser på hverandre og hjelper hverandre med byggeprosjekter uten misunnelse og mas om en nabo bygger en 300 m2 terrasse (selvfølgelig uten byggetillatelse) eller om en annen nabo bygger en garasje (30 m2 mer enn tillatt, hele bygget uten byggetillatelse) og med en innreddet overetasje. Alle i området har ifølge eiendomsskattningen: utedo, ingen 3-glassvinduer (og kun 4 stk vinduer/hus), ingen gulvvarme, ingen isolasjon i veggene, ingen parkett, ingen overetasje, ingen garasje.. osv...

Man kan ha moralske synspunkter på den mentaliteten, men også jeg kan ha moralske synspunkter i samfunnet, vi vil bare slippe å betale penger på noe som ingen vet hva pengene går til.

Ola78
Ja, det var ingen kritikk mot deg. Personlig bryr jeg meg ikke særlig mye om hva folk gjør med husene og hagene sine, det kommunen ikke vet, har ikke kommunen vondt av. Finnes bedre ting å bry seg om. Så ifølge deres eiendomsskatt bor dere fortsatt i hus som ikke har forandret seg siden 30-tallet:D da er vår renoveringsobjekt virkelig moderne, målt med den målestokken:) Lykke til med vinduet^_^b

Jeg stemmer for at du gjør avvekslingen så høyt som mulig slik at vindusrammen ikke trenger å samvirke med konstruksjonen, tre er jo et levende materiale og ruten skal jo ikke trenge å sprekke. Har du tilgang til kløvsag kan du lage en egen limtre til selve vindusrammen. Høres ut som et morsomt prosjekt. Lykke til!

Tyresö
Apprentice skrev:
Jeg stemmer for at du gjør avvekslingen så høyt som mulig slik at ikke vindusrammen trenger å samvirke med konstruksjonen, tre er jo et levende materiale og ruta skal jo ikke behøve å sprekke. Har du tilgang til kløvsag kan du lage en egen limtre til selve vindusrammen. Høres ut som et morsomt prosjekt. Lykke til!
Jeg overveier å ta sjansen! Enten bygger jeg til elefanter, eller så bygger jeg til maur. Jeg har ikke hugget opp innerveggen ennå, men jeg regner med at jeg har 45 x 145-regler og da får jeg plass til 3 stk 220 x 45-regler i bredden, som blir rammen rundt vindusbuen i veggen. 3 stk 220 x 45-regler i bredden med et spenn på 2 m, holder garantert å sette en solid personbil på. Har vanskelig for å tenke meg at akkurat de 3 reglene som jeg lager en utsparing på, ville være belastet med 2 tonn selv med 1 m snø på taket.

Jeg lastet for noen år siden min 4-akslet Volvo FM Globe (Sarakas smale boks) med 9.5 m3 betong (litt overlast, bruttovekt: 37 tonn) og skulle levere til en kunde i skjærgården. Kunden hadde ikke oppgitt at det var en 6 m lang trebro til hans boligområde (bortsett fra at siste veien dit var en BK3-vei). Man vil jo ikke sitte i en betongbil som veier 37 tonn på en BK3-vei og ha dundret gjennom en trebro, når politiet kommer til ulykkesstedet! Da forverres problemene ganske mye!!! Men, "lastet lass losses hos kunde uansett...". Jeg ble nysgjerrig på om broen skulle holde - og den holdt - men det knaket ganske mye, men den holdt og det er etter den prinsipp jeg kommer til å bygge vindusrammen, som kommer til å bli bare litt svakere enn trebroen.

Om noen barn leser dette: Kjør ikke en 37 tonn tung betongbil over en trebro på en BK3-vei! Mamma og pappa blir sinte da.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.