Driver og bygger en garasje, fikk litt hastverk med veggplatene for å få inn portene, så jeg glemte å legge opp strøm til en fremtidig ladestasjon som jeg hadde tenkt å ha på midtstolpen.
Veggen er konstruert med 145 + 45 installasjonssjikt, og overflaten er sponplate og gips. En tanke jeg fikk var å bygge et ytterligere installasjonslag med 45mm, isolasjon og gips, og legge den strømmen jeg glemte der. Da blir også portbeslagene innebygd i veggen, og da finnes det flere muligheter for å få bedre isolert rundt porten...
Til spørsmålet. Er det dumt å bygge inn ferdig vegg på denne måten? Bekymret for eventuell fuktvandring. Tettingen mellom platene i porten og 45-regelen som legges på tenkte jeg å tette med en tetteliste som sveller og til slutt dekke med en list.
Kjennes vel ganske dumt. Hvordan gjør du om du trenger å bytte port en gang? Gjør om gjør rett. Eller spore og lappe. Eller enklest, utenpåliggende kabel og uttak.
Hvor skal du ha knappen til portåpneren? Den der veggsnutten er ypperlig for dette. Samt evt. lysknapp.
Om du nå har fått opp takskinnene (hvordan gjorde du det uten innertak?) Så er det jo ingen stor jobb å plukke ned portene, skru av plater og dra elen.
Hvis du nå har fått opp takskinnene (hvordan gjorde du det uten innertak?) Så er det jo ikke en stor jobb å ta ned portene, skru av plater og trekke strømmen.
De sitter midlertidig i takkonstruksjonen.
Ta ned alt var min tanke fra starten... men det er virkelig motvillig...
Portåpneren tenkte jeg hovedsakelig bruke fjernkontrollen og ha en knapp langs langsidene for hver port og ha all annen nødvendig elektrisk installasjon der med stikkontakt. Planen fra starten var å ha to ladestasjoner på hver langside men innså så at de er svindyre + at det nok holder med én.
Det går en 16mm fleksislange i midten også rett ned som deretter går ut i ytterpanelet for utendørsuttak (Høytrykksspyler etc). Burde gå å frese et hull rett over slangen og deretter hente inn den og ut tilbake med en renoveringsboks. Men da blir det bare 1-fas 16Amp.