Går i tanker om å bygge inn balkongen ovenfor inngangen. Fin utsikt, perfekt sted å sitte og nyte morgenkaffen på. Men vi gjør det aldri. Derimot ville området ikke skade som tillegg til overetasjen. Og det ville være penere med saltak.

Jeg er handy og har bygget en del, men når det gjelder takkonstruksjonen er jeg litt mer forsiktig. Dere som har bygget ut slik, er det vanskelig å gjøre selv? Hvor kan jeg finne noen form for veiledning, instruksjon eller lignende?

Om jeg skulle be snekkeren om å sette opp selve reisverket og taket, hva kunne dette koste sånn cirka?

Bildet viser hvordan huset ser ut i dag, bortsett fra at det er nymalt osv.

• Hus med rødt tak i solskinn, stillas ved siden for renovering, omgitt av grønt gress og busker.
Milkshaken
Det der ville være spennende å ta tak i, men det er umulig å på forhånd si ting uten å se det live først..
Dere vil ha boareal der altså, kanskje en skyvevindusdel som kan åpnes litt mer....
men alt må først gjennomgås nedenfra og opp... Sjekk aller først den underliggende konstruksjonen så den er som den skal.....
Mellom tommel og pekefinger..... Tja, 110-140K

For å få en snekker til å spikre en stamme? Det var saftig. Vi skal ta tak i entreen en gang i løpet av første kvartal neste år, da river vi litt og ser hvordan det ser ut. Men så skjønner jeg at man må rive opp taket ovenfra for å se hvordan det står til under platen.

Egentlig pleier jeg å synes at det ser ut som en boks på huset når folk har bygget ut sånn, men jeg forstår samtidig hvorfor.

Milkshaken
Ajaja,,, leste ikke stamme og taket....
Trodde på alt sammen..... Men stammen og taket gjør du like lett selv som det andre... Om du likevel må åpne opp og sjekke så ser du jo og får oppslag for du skal gjøre....

Da føltes det mer ok. Egentlig ville jeg tro at jeg fikser det selv. Det er akkurat det kritiske øyeblikket når kuppelen skal kobles til det eksisterende taket som jeg føler meg usikker på. Derfor lurer jeg på om noen har tilgang til gode instruksjoner. Og gjør jeg det selv så vil det ta betydelig lengre tid, dvs tid som huset står mindre beskyttet.

Milkshaken
Det vanligste er jo presenninger som man enten bretter over mønet, eller stopper langt opp under taksteinene....
Ta alltid til større presenninger enn hva du tror går med.... Disse pleier også å være tilgjengelige for utleie på utleiesentre...

Holder nåværende inngang for vekten av nybygget?
Eller må det forsterkes helt fra bunnen av?

Vanskelig å svare på. Det er et betongfundament under. Men hvordan stamme ser ut vet jeg ikke. Tidligere eier fortalte at det var en kaldfarstu tidligere. Bak panelet har jeg skimtet eternittplater, så det er ganske mye original der under. Det sier meg at den trolig er kraftig bygget med stående plankvegger, akkurat som resten av huset. Men det trenger ikke å være så dog.

Vi skal som sagt rive litt der til våren, bytte ytterdør og sånn. Da ser vi nok litt bedre. Derimot har jeg ikke kunnskapen til å bedømme hva som kreves for å tåle vekten av et tilbygg på toppen.

cederbusch cederbusch skrev:
Går i tankar att bygge inn balkongen ovenfor inngangen. Fin utsikt, perfekt plass å sitte og nyte morgenkaffen på. Men vi gjør det aldri. Derimot ville ikke plassen som tilskudd til overetasjen gjøre noe skade. Og det ville vært penere med saltak.

Jeg er handy og har bygget en del, men når det gjelder takkonstruksjonen er jeg litt mer forsiktig. Dere som har bygget ut slik, er det vanskelig å gjøre selv? Hvor kan jeg finne en form for veiledning, instruksjon eller lignende?

Om jeg skulle be snekkere å sette opp selve rammen og taket, hva ville det cirka koste?

Bildet viser hvordan huset ser ut i dag, bortsett fra at det er malt om mm.
Hvordan har alt dette gått? Jeg er selv i startgropen for akkurat det samme. Har fått et tilbud på 145000 og et på 285000 etter rot og det skiller seg jo utrolig mye. Derfor er jeg også usikker på å sette bort bare ramme, taklegging og blikkenslagerarbeid og gjøre resten selv. Hvordan ble det, gjorde du det selv eller satte du det bort og hva kostet det?

K Kesosmurf skrev:
Hvordan har alt dette gått? Jeg er selv i startgropen for nøyaktig samme sak. Har fått en tilbud på 145000 og en på 285000 etter rot og det skiller seg jo sykt mye. Derfor er jeg også usikker på om jeg skal sette bort kun stamme, taklegging og blikkenslagerarbeid og gjøre resten selv. Hvordan ble det, gjorde du det selv eller satte du det bort og hva kostet det?
Gøy at mine gamle spørsmål fortsatt lever iblant. :)

Det ble ikke noe byggeprosjekt på balkongen. Og i sommer solgte jeg huset, så nå er det noen andres sak å fundere over.

• Liker
henryb
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.