Oki. Dessverre ingen kamera pakket ut da vi nylig har flyttet. Men paint kanskje fungerer. Er tenkt at vi kun skal rulle den hvit senere så det burde fungere med sponplate. Samt at den veggen skal bli en bakre vegg i en garderobe etter hvert da vi har tenkt å sette skyvdører i soverommet.
Jeg ville brukt 45*70 lekter med gips på. OSB bak gips hvis du noen gang tenker å feste noe på veggen. Fiberremse mellom gammel vegg og gips, for å unngå sprekker.
Jeg tror sponplate beveger seg mer enn gips, dvs større risiko for sprekker.
Det kommer som sagt til å bli den indre veggen i en garderobe, så vil ha noe bra å skru i. Men som sagt kanskje legge et gips-lag ytterst.
Hvordan skal man sette de ytterste platene, sammenlignet med den veggen som sitter i dag. Skal man holde seg noen millimeter lenger inn (så sparkler man bredt) eller sette kant i kant direkte..
Hvorfor ikke sette OSB/spon i liv med den gamle veggen og så gipse fra vegg til vegg?
Da slipper du problemer med skjøten mellom den gamle veggstumpen og den nye veggen.
Det kommer an på hvor lang del av skruen som er uten gjenger og hvilken hode skruen har.
Forsenket hode, har en tendens til å trekke seg inn i treet uten å presse inn reglverket mot underlaget (når gjengene er i grep på det stykke som skal festes).
Flatt hode, fungerer bedre uten forboring.
For styrken så spiller det ingen rolle, hvilken hode, men lettere å få forbindelsene strammet med forboring.
Hvis du har to skruetrekkere eller bormaskin og skruetrekker så tar det ikke mange sekunder å ta seg tid til å forbore.
Jeg har satt ganske mange 100x6 med forsenket hode uten å forbore. Det er ingen problem. Rillet spiss letter arbeidet. Er jo ved endetre det finnes en viss sprekkfare, men det funker også der for det meste.
Fordelen med forsenkede hoder er nettopp at de forsvinner inn i treverket.
Jeg tror at man må dra sammen noe veldig tungt for å få de problemene som JOW beskriver.