Hallo!

Vi har kjøpt en stor ettromsleilighet og vil dele av rommet. Lage et soverom rett og slett. Først vurderte jeg å sette opp en vegg helt opp til taket og en dør til dette. Men nå har vi kommet frem til å ikke ha noen dør, pluss at veggen ikke skal gå helt opp til taket på den ene siden av åpningen. Mesteparten av den planlagte veggen. Dette delvis for å få inn lys, men også luft. Kom på at det blir jo ingen ventilasjon i rommet hvis jeg setter hele vegger og dør.

Men hvordan gjør man veggen stabil uten å feste noe i taket? Den tenkte halvveggens mål er ca 2,2m lang og ca 2,3m høy. 2,6m i takhøyde. Er det nok å feste den til gulv og vegg?

Så en ting til... vi klarer ikke å bestemme om det ser best ut å ha den kommende "hele" veggen rett mot døråpningen uten dørkarm eller om vi skal ha den ca 5cm fra dørkarmen...

Mvh Daniel

Velkommen til forumet!

Fester du bare i gulv og vegg så vil det frie hjørnet ikke bli stabilt. Du må enten leve med en ustø vegg eller så kan du dra opp den ytterste regelen og feste den i taket.

La det være en bit fra døren så du ikke får veggen rett ved døråpningen.

Takker!
Okei jeg får nok ta ytterste regel opp til taket.

Men ang plasseringen så har jeg fått medhold fra flere som har sett at den skal være i linje med døråpningen. Eller forsåvidt så er det jo ingen vanlig døråpning, men mer en ca 40cm dyp buegang.

Du kan jo ellers mure opp veggen med lettbetong. Det burde vel bli mer stabilt? Har aldri selv murt med lettbetong, men det skal tydeligvis være ganske enkelt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.