Hallo.

Har glidd inn i ølbryggingstrenden og trenger mulighet til å gjære ølet i et miljø der jeg kan styre temperaturen samt at den må være stabil. Mange bruker jo kjøleskap som de styrer med en universaltermostat for å senke temperaturen til riktig nivå. Jeg tenkte å holde til i kjelleren som stor del av året holder 13-15 grader og derfor får jeg motsatt problem, jeg trenger å øke temperaturen.

Tanken er derfor å bygge et todelt lager som jeg kan isolere og der stoppe inn en varmekilde.

Huset er bygget i -36, kjelleren er aldri blitt dreneret om, men står på sandgrunn så det er relativt tørt i kjelleren. På sikt skal jeg bytte ut alle vinduer som er originale og lekker som en sil. Det burde øke temperaturen i hele kjelleren en smule. Så burde jeg kanskje generelt øke temperaturen for å holde fuktigheten borte.

Man skal jo ikke ha organisk i kjellere sies det, samtidig har jeg en kjellertrapp i tre som er bygget direkte mot gulv og vegg under bakkenivå og den er fortsatt til største delen frisk. Litt råteskade der den står direkte mot den tynne platen. Akkurat det hjørnet er også mest utsatt siden vi bor i en bakke.

Er det nødvendig å bruke stålregler og glassull imellom?
Eller om jeg kan bruke det lille lageret jeg har med 45x45 liggende.

Tenkte å bygge med en luftspalte mot yttervegg for sikkerhetsskyld.
Er det verdt å isolere mot gulvet på noe vis?

Føler at jeg kanskje var litt uklar. Jeg har altså et gjeng trelekter 45x45 liggende som jeg trenger å bruke (eller kaste, har ikke plass egentlig).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.