Hei, i min leilighet har jeg et rom på ca 60kvm som en gang har blitt delt i to rom. Det lille rommet (ca 25kvm) brukes i dag som garderobe og skilles kun av en vegg med stendere og ett lag gipsplater ut mot det store rommet. Er man inne i rommet er stenderne og baksiden av gipsplatene helt synlige.

Jeg har nå planer om å bygge om denne "garderoben" til et gjesterom da jeg snart skal ha en langtidsboende.

Men spørsmålet mitt er hvordan jeg gjør det på best mulig måte. Jeg vil jo at det skal være noenlunde lydisolert, så å bare sette opp gipsplater på innsiden av rommet duger kanskje ikke så bra som soveromsvegg?

Hva bør jeg i så fall bruke som isolasjon?

Hvis noen som er kjent med disse materialene kunne gi meg en rund sum på hva dette kunne koste, hadde det også vært bra, jeg har ingen peiling. Altså gipsplater og isolasjon for kanskje 6-8 meter vegg? Det er omtrent 2,40 i takhøyde.

Bygg et separat regelsystem med forskjøvne lekter for den nye innsiden.
Legg mineralull mellom de to regelsystemene.
Plater på med doble gipsplater.
Tett alle sprekker nøye med fugemasse.
Sjekk at døren slutter tett.

Priser finner du enklest på f.eks. byggmax.se

Ja, da blir det ordentlig gjort. Men som jeg forstår det har ikke trådstartaren høyere lydisoleringskrav enn man normalt har på innervegger?

Har man ikke det kan man nøye seg med å isolere med mineralull mellom stenderne og sette gipsplater på innsiden, eventuelt doble lag.

vet ikke hvor mange ganger dette har vært oppe til diskusjon. Men 2 lag gips/sida er helt perfekt og vil man kan man putte i isolasjon. Dog er gipsen det viktigste samt at konstruksjonen er tett.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.