Skal bygge en sovealkove. Vil feste en regel i taket.
Reglene på sidene havner dessverre ikke ved en regel. Bare på enkelgips.

Er det mollyskruer som gjelder da? Hvor langt inn bør skruen gå i veggen.

BirgitS
Jeg ville ikke feste en hel vegg i bare en gipsplate uten å sette opp nye lektere i den gamle veggen som man kan feste den nye veggen i.

• Liker
VidarH og 1 annen
  • Laddar…
Blir ikke en helvegg. Overflaten på selve sengens overflate er åpen. Tenker en liten bokhylle i en l form ved siden av sengen samt over sengen. Der stagene også festes i taket samt gulvet.

Molly går så dypt som gipsplater er, velg slike for enkelgips. Husk at det er vanlig millimetergjenge på skruen.

Z z_bumbi skrev:
Molly går så dypt som gipsplater er, velg slike for enkelgips. Tenk på at det er vanlig millimetergjenge på skruen.
Var på K-rauta. De sa universalplugg med treskrue. Da Molly krever at man treffer pluggen nøyaktig. Men at også Molly fungerer bra. Bare at det er mer komplisert.

Om du bygger skilleveggen av garderober eller bokhyller så slipper du veldig mye arbeid. Jeg hadde selv garderober som skillevegg for 25 år siden i en liten leilighet. En av dem hadde verken innredning eller bakstykke og var den "skjulte" inngangen som faktisk lokket fram latter hos vennene mine. (deretter kan det muligens ha vært en liten bidragende årsak til at jeg fanget husfruen også ;)) Vil du tross alt ha en tynnere løsning uten å påvirke veggen, så sett regel i gulv og tak, dobbel (eller trippel eller bare hva som nå passer) stående regel sammen skrudd stumt og kle med osb/plyfa på sengsiden for å tåle at man lener seg mot veggen. Ikke det at den gamle veggen holder for å ha som ryggstøtter så særlig bra uansett. Så skru opp en pen limtreplate på veggen og skru fast regelen nærmest veggen mot denne? Med en pen fas på oversiden kan du få en french cleat å henge ting på. :cool: Limtreplate kan fortsette på skilleveggen som et designelement?

Sist redigert:
VidarH VidarH skrev:
Om du bygger skilleveggen av garderober eller bokhyller så slipper du veldig mye arbeid. Jeg hadde selv garderober som skillevegg for 25 år siden i en liten leilighet. En av dem hadde verken innredning eller bakstykke og var den "skjulte" inngangen som faktisk lokket til latter hos mine venner. (deretter kan det eventuelt ha vært en liten bidragende årsak til at jeg fanget husfruen også ;))
Vil du likevel ha en tynnere løsning uten å gjøre skade på veggen så sett opp bjelke i gulv og tak, dobbelt (eller trippel eller bare hva som nå passer) stående bjelke skudd sammen stivt og kle med osb/plyfa på sengsiden for å tåle at man lener seg mot veggen. Ikke for at den gamle veggen holder for å ha som ryggstøtte så veldig bra likevel. Så skru opp en pen limtreplate på veggen og skru fast bjelken nærmest veggen mot denne? Med en pen fas på oversiden kan du få en french cleat å henge ting på. :cool: Limtreplate kan fortsette på skilleveggen som et designelement?
Aa det var først tanken å kjøpe ferdige garderober og hyller. Men vet ikke om det går. Er 2.30 i takhøyde rett utenfor skråtaket der tanken er at sovealkoven begynner. Har forsøkt å tegne en pen tegning. Det blå og lyseblå er bjelker. De gule strekene er hylleplan. Skyggelegging i svart er vegg. I den venstre veggen er tanken å bygge inn et nattbord bak bokhyllen.

Så tanken er å forsøke å bygge en liten bokhylle over sengen og en til venstre. Til høyre for sengen er tanken en garderobe.

• Tegning av soverom under skråtak med plan for innbygde hyller, nattbord og garderobe rundt en seng. Blå streker markerer konstruksjon, gule markerer hyller.
K
Kalasgubben Kalasgubben skrev:
Var på krauta. De sa univeralplugg med treskrue. Da Molly krever at man treffer pluggen eksakt. Men at også Molly fungerer bra. Bare at det er mer komplisert.
Mollyplugg har maskingjenger, så ja, der må skruen gjenges inn i pluggen. Bare å forbore på rett sted så er problemet løst! Men forstår ikke helt resonemanget, en treskrue må også inn i pluggen, selv om du da har noen mm å spille på, men det er ikke mye det! Om man ikke lykkes med det skal man nok ikke holde på

K kniv skrev:
Mollyplugg har maskin-gjenger, så ja, der må skruen gjenges inn i pluggen. Bare å forbore på rett sted så er problemet løst! Men forstår ikke helt resonnementet, en treskrue må også inn i pluggen, selv om du da har noen mm å spille på, men det er ikke mye det! Om man ikke lykkes med det, bør man nok ikke holde på
Hahaha aa kom på det når jeg funderte med at det må jo treffe hullet uansett. Han må ha ment at Molly skruen må inn perfekt i gjengene mens skruen går rett bare man treffer hullet.

K
Hahaha aa kom på det när jag funderade med att det måste jo treffe hullet uansett. Han må ha ment at Molly skruven må inn perfekt i gjengen mens skruen går riktig bare man treffer hullet.
Ja men nei. Treskrue du skrår inn i lav vinkel som treffer hullet på din universalplugg vil neppe feste særlig bra, om i det hele tatt, spesielt ikke i gips.

• Liker
Kalasgubben
  • Laddar…
K kniv skrev:
Ja fast nej. Treskrue du skruer inn skrått i lav vinkel som treffer hullet på din universaldybel vil neppe feste særlig bra, om i det hele tatt, spesielt ikke i gips.
Hvor lang må mollyskruen være i veggen for å feste ordentlig?

K
Hvor lang må mollyskruen være i veggen for å feste ordentlig?
Du kjøper jo gipsekspander (Molly) avhengig av om du har enkelt eller dobbelt gips. Skruen følger med, og du trenger ikke tenke på lengden. Et tips hvis du skal feste en stender, og skruen dermed ikke er lang nok til å trekke i hop ekspanderen bak gipsen, er å først skru i ekspanderen alene, så pluggen trekker seg sammen. Deretter skru den ut og feste stenderen, det er fordelen med M-gjenge.

K kniv skrev:
Du kjøper jo gipsekspander (Molly) etter om du har enkel eller dobbelgips. Skruen følger med, og du trenger ikke tenke på lengden. Et tips hvis du skal feste regel og skruen dermed ikke er lang nok til å dra i og ekspandere bak gipsen, er å først skru ekspanderen bare, så pluggen drar seg sammen. Så skru ut den og feste regelen, det er fordelen med M-gjenger
Ja det er jeg med på. Men ser ut som det ikke finnes lange nok skruer. Regelen er 45 og har funnet en som er 57. Så spørsmålet er om de 12 mm er nok til å feste i pluggen. Ellers kunne man jo kjøpt andre skruer og da tilpasset lengden.

K
Ja det er jeg med på. Men ser ut som det ikke finnes lange nok skruer. Regelen er 45 og funnet en som er 57. Så spørsmålet om de 12 mm er nok for å feste i pluggen. Ellers kunne man jo kjøpt andre skruer og da tilpasset lengden.
Bare måle på expanderen i utfoldet tilstand…

Prøver å henge med, men hva er det du skal studere?
Bokhyllen?
Selve regelen festes jo i gulv og tak.
Vil bare prøve å forstå så jeg ikke misforstår :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.