R rsa skrev:
Jeg bygger et hus i lettbetong (Ytong) og har valgt å sette gesims ved takfoten (trappestegslignende utsmykning). De to nederste er i lettbetong og murt på plass. Den øverste må jeg konstruere av noe treverk. Dels fordi det skal være en luftspalte på visse steder og dels fordi jeg skal skru takrennen i den. Tanken er at alle tre skal være glattepussede når det er klart (hvitmalte).

Jeg funderer på hvilket materiale jeg skal bruke. Bord og lektere eller er det bedre med noe plate materiale (OSB, kryssfiner, etc?) Er det ikke en risiko for at bord vris med tiden så det blir gliper og "stygt"? Hvis man velger plater, står de imot fukt med årene?

Hvordan ville dere ha gjort det?

Legger ved bilde.
[bilde]
Fikk du til dine fine knuter og detaljene rundt vinduene siden? :D

A Annaonym skrev:
Vi har saget ut " gesims" av superhard froigolit og limt med utendørs flislim. Skal så nett og pusses sammen med fasaden.
Det der og sluttresultatet ser jo superbra ut!! Jeg har vurdert å gjøre det samme på carporten og har en annen tråd for nettopp det: https://www.byggahus.se/forum/threads/eps-xps-frigolit-pa-limtraebalk-och-puts.420686/#post-4273282

Trenger man den harde frigoliten XPS eller går det bra med EPS tro?

Satte dere noen hjørnelister på gesimsens "ytterhjørner" før dere pusset eller bare nett?

Hvordan "saget" dere frigoliten, med noen sag eller med varme?

Sist redigert:
G GustafWesterholm skrev:
Fikk du til dine fine knuter og detaljene rundt vinduene da? :D
Ingen detaljer på husets knuter eller rundt vinduene som det var tenkt fra starten. Mest sannsynlig kommer vi til å hoppe over dem. Det ser bra ut uten :-)

G GustafWesterholm skrev:
Interessant! Dette visste jeg ikke om celluloseisolering. Er det en tråd der man kan lese mer om dette?
Du kan lese om det flere steder. Søk litt på nettet så finner du mer informasjon. Det er viktig å gjøre hele konstruksjonen riktig, fra yttertaket hele veien inn til innertaket. https://sjomarkens.se/tejpskolan-bygg-utan-luftspalt/

• Liker
GustafWesterholm
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.