En balkong som er maksimalt en meter dyp gir ikke opphav til store laster. Problemene er først og fremst behovet for å stive opp de belastede tømmerstokkene og å lage gode innfestinger. Deretter gjelder det å få det pent og i stil med huset. Det kan være hensiktsmessig med dekorative elementer som nødvendigvis ikke har noen bærende funksjon. Skal man lage det i tre må man bruke dimensjoner som tåler skikkelige franske skruer og lignende. Dette bildet illustrerer bare prinsippene.
Bare for å klargjøre med støpt konsoll så er det typ en slik her http://www.stgbygg.se/butik/konsol-lovet/
Denne er bare en idé og ikke noe som fungerer for balkong men mer stuket. Men om jeg kan finne en som når 3/4 deler ut om dere anser at det er nok.
3/4 er nok ikke noe problem. Man får ta hensyn til det når man dimensjonerer resten. Jeg er derimot usikker på om du kan finne noe som er støpt og som holder. Støpegods kan være ganske sprøtt. Jeg tror mer på en eller annen form for smiing. JP Montage i Bredåkra er dyktige på det. Man kan komme ganske nær stilmessig i alle fall.
Jeg tror man skal se støpte detaljer som dekorelement. Jeg tror ikke de har tilstrekkelig styrke. Jeg kunne ikke finne noen opplysninger om det. Men det var jo en sjarmerende hjemmeside!