hei.

Jeg har revet en ganske stor balkong på mitt gammelt hus.
Den var bygget med støtteben ned i bakken. Jeg rev denne da jeg syntes den var feil i proporsjon til huset pluss at vi har bygget basseng nedenfor.
Igjen står nå et par fine balkongdører.
Jeg har til hensikt å bygge en balkong som ikke er bredere enn dørene, typ 1,2m totalt og like dyp som dørene så kanskje 0,7-0,8m.
Men vil ha denne fritt hengende altså uten støtteben. Hvordan gjør man festingen i huset på en sikker måte.
Tenkte å ha et smijernsgjerde og eventuelt bygge selve balkongen i tre. Har dere noen gode tips på konstruksjon og innfesting for mine idéer?

Takk på forhånd
 
For å kunne svare på ditt spørsmål trengs mer informasjon om huset ditt, spesielt hvordan fasaden er bygget opp. Opplysning om byggeår gjør det alltid lettere.
 
J justusandersson skrev:
For å kunne svare på ditt spørsmål trengs mer informasjon om huset ditt, spesielt hvordan fasaden er bygget opp. Opplysning om byggeår letter alltid.
Hei.
Det burde jeg ha forstått.
Huset er fra 1875 men gjennomgikk en stor renovering i 1980. Det er et gammelt trehus. Legger ved et bilde tatt utenfra i kveld der man ser deler av den gamle balkongen. Legger også ved en idé på hvordan vi tenker at det kan se ut.
Er dette nok?
 
  • Gammelt hvitt trehus med vinduer og lanterne, deler av en balkong og doble glassdører. Tatt om kvelden.
  • En liten balkong med smijernsrekkverk utenfor et vindu på et gammelt trähus, del av en renoveringsidé.
Som du ser på din målbild så har de brukt konsoller for balkongen... Hvis du også gjør det får du en veldig mye bedre konstruksjon og kan gjøre den konstruksjonen mye "smekrere". Men når du sier frittbærende vil du altså ha uten konsoller?
 
Takk for innspillene. Vi har faktisk snakket om å bruke konsoller. Både for bæreevne men også for utsmykning. Hvordan skal man tenke når det gjelder dimensjonering?
 
  • Liker
Calle Klirr
  • Laddar…
Hvor i Blekinge ligger dette vakre huset?

Er fasaden på overetasjen utkragende?

Siden huset er bygget i 1875 så består ytterveggene av tømmer. Det mest sannsynlige er at det er liggende tømmer. Noe alternativ til en konsolløsning tror jeg ikke finnes i dette tilfellet. Med liggende tømmer bør man forsterke veggen med en form for stolper som kan fordele lastene fra balkongens konsoller. Det kan kanskje gjøres på en pen måte, men ikke helt sikkert. Et foto som viser hele fasaden ville lette den vurderingen.
 
Takk, det ligger i Karlskrona et stykke ut på landet.. Tenkte å bygge balkongen nå på våren før jeg maler huset.
Nei, overetasjen er ikke utkragende hvis jeg forstår det riktig.
Jeg legger ved et bilde som viser mer av den siden. Legger også ved et bilde fra den veggen innenfra da vi renoverte for noen år siden, og akkurat som du sier, så består huset av liggende tømmer.
Takk for hjelpen
 
  • Hus i Karlskrona med hvitmalt trepanel, liggende tømmerstruktur og snødekket tak. To dører og et vindu ses fra utsiden.
  • Innvendig byggesone under renovering med støttestag, ueksponert tømmervegg og verktøy spredt på gulvet.
Om din balkong bare skal være like bred som pardøren opp, vil konsollene kollidere med pardøren nedenfor. Ellers kan konsoller i smijern være vakre i et klassisk miljø.
En annen tanke er å ha balkongen utstikkende og så henge den i skråstag ovenfra. Et godt eksempel er nybygde BoKlok-husene i Karlskrona, Blå port, på høyden rett overfor Jeppsons bil.
 
Min tanke var å bygge balkongen litt bredere enn pardørene nede for proporsjonenes skyld. Da fungerer det med fine konsoller ned på veggen. Da kan man velge å sette et smijernstak som går like innenfor vinduene der oppe. Da får jeg enkelt pusset disse vinduene også, og det kan bli ganske pent. Takk for tipset med Boklok. Skal sjekke det ut. Men det hadde vært fint med pene smijernskonsoller nederst. Jeg mistenker at det ble gjort noe når de bygde den gamle balkongen. Men får se når jeg åpner opp det. Hvordan regner man på dimensjoner på slike konsoller?
 
Skal prøve å gi litt input senere i løpet av dagen.
 
Når dere har bestemt dere for balkongens mål, er det en ganske enkel mekanikkoppgave å regne ut kreftene som påvirker de ulike delene. Regn med 3,5 kN/kvm i såkalt nyttig last og legg til en egenvekt på ca. 0,5. Uavhengig av om man velger stål eller tre (eller en kombinasjon) blir det ingen store dimensjoner hvis balkongdybden er maks 1 m. Derimot krever tømmerveggen en forsterkning i form av to utvendige pilarer (pilastre). Deres dimensjoner trenger heller ikke være så store. Dere kan kle dem med panel. Boklok-husene, i likhet med en del andre hus av byggesettesignatur, har innebygde forsterkninger av stålstolper som balkongene henger i. På lignende måte gjør man når man renoverer balkonger i eldre flerbolighus. Man monterer utvendige stålstolper. Slike balkongrenoveringer er svært vanlige, det er bare å se seg rundt.
 
Takk for din innspill.
Finnes det noen måte å unngå synlige pilastre på?
Vil nemlig ikke ødelegge utseendet på fasaden med 2 stolper synlige.
Kan vi trylle?

Når det gjelder pilastrene, har jeg laget en enkel skisse. Er det noe sånt du tenker?
Designen som du kan se har forbedringspotensial?

Takk for din hjelp
 
  • Skisse av dør med baldakin og to søyler, viser en enkel design med forbedringspotensial. Dør på fasade diskutert i innlegg om synlige pilastre.
Jeg skulle tro at du ikke trenger noen pilaster. Du har liggende stokker, eller? De kan jo bære en hel del. Balkongen stikker ikke ut så veldig mye og dimensjonere for 350 kg/kvadratmeter som sagt ovenfor føles jo litt i overkant. Jeg tror knapt at noen vil plassere 350 kg på en så liten balkong. Det ville tilsvare 4 personer med tilbehør. Balkongens bakkant kan du enkelt skru inn i de gamle balkongfestene og deretter en slank konsoll eller skråstag som boltes med en ordentlig festplate i stokkene.
 
3,5 kN/kvm er normkrav når det gjelder balkonger. Liggtømmer er ikke dimensjonert for horisontale krefter og ofte skjøtet i samme skift. Må absolutt forsterkes. Forsterkningen trenger derimot ikke gå hele veien ned, men kan integreres i konsollen. Ønsker du at det ikke skal vises må man gjøre det på innsiden. Skal prøve å tegne en skisse senere i dag.
 
Mikael_L
Problemet med last fra konsoller på liggende tømmer er jo at øverste stokken dras ut og nederste trykkes inn. Og veggen risikeres å deformeres. Man må sikre opp for nettopp dette. Sitter det stokkeskift ordentlig innfrest (eller dymlad) i 90° vinkel akkurat i nærheten så tilbyr dette trolig tilstrekkelig stabilitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.