Kjære venner, jeg skal støpe en entrétrapp "pyramid style", dvs. man skal kunne gå opp og ned på tre sider. Et stort trinn øverst og så to trinn til og to opptrinn da. Jeg har lest alt som går an å komme over og sett alle YouTube-videoer, men har noen spørsmål siden jeg ikke har sett noen som støper akkurat en slik trapp:
1. Jeg skal ha et fall vinkelrett ut fra huset på 1 cm/m. Hvordan får jeg smartest rammen i den vinkelen? Jeg skal bruke 45 x 195 som jeg kløyver til riktig dimensjon. Kan jeg bare vippe dem litt ned eller blir det rot da hvis de ikke passer godt mot grunnen? Eller skal jeg bare senke frontstykket på formen og la lektene stikke opp på siden?
2. Skal jeg feste dybler eller bore inn armering i grunnen jeg støper mot? Dette med fuge mellom trapp og grunn skjønner jeg ikke, må jeg legge noe mellom trappen og grunnen når jeg støper og så få det bort? Umulig?
3. Trenger å støpe mot pussen litt for å få høyden jeg vil ha, er det katastrofe?
4. Hva i all verden skal øverste delen av formen hvile på? Jeg kan jo la frontstykket være lengre og gå ut over sidene så det hviler på formen til trinn to, men da er det jo i veien når jeg skal fram med pussebrettet.
Håper noen har noen gode tanker...
MVH