Hei forumet!
Holder på å renovere et gammelt tømmerhus, det lages ny bjelkelag i hele huset samt at veggene skal isoleres med 95mm cellulocaisolering på innsiden.
Dette medfører jo at jeg har alle muligheter til å bygge inn og eller forberede for alt mulig.
Jeg kommer til å legge ekstra fleksislange i veggene mellom hvert rom...bare for å...men hva mer kan jeg forberede for allerede nå? Tenker på f.eks. smarthjem dingser mm.
Bombarder med ideer!
Holder på å renovere et gammelt tømmerhus, det lages ny bjelkelag i hele huset samt at veggene skal isoleres med 95mm cellulocaisolering på innsiden.
Dette medfører jo at jeg har alle muligheter til å bygge inn og eller forberede for alt mulig.
Jeg kommer til å legge ekstra fleksislange i veggene mellom hvert rom...bare for å...men hva mer kan jeg forberede for allerede nå? Tenker på f.eks. smarthjem dingser mm.
Bombarder med ideer!
Utblås fra sentralstøvsuger ut gjennom grunnmuren. For å slippe å ha det midt på en yttervegg.
Friskluftskanal til peisen/ildstedet.
Rør for å koble til en vannmantlet peis.
Forberede for vann, avløp, varme, strøm til en eventuell utvidelse.
Vann/glykolbåren markvarme utenfor inngangen.
Listen kan gjøres lang, men dette er noen ting jeg har tenkt på eller fikset.
Friskluftskanal til peisen/ildstedet.
Rør for å koble til en vannmantlet peis.
Forberede for vann, avløp, varme, strøm til en eventuell utvidelse.
Vann/glykolbåren markvarme utenfor inngangen.
Listen kan gjøres lang, men dette er noen ting jeg har tenkt på eller fikset.
Med 10 cm tilleggsisolasjon på innsiden er risikoen meget stor for at du får kondens på innsiden av tømmeret. Varm fuktig luft vandrer utover gjennom den porøse isolasjonen og kondenserer når den møter den kalde og relativt tette tømmerveggen. Celluloseisolasjon har evnen til å transportere bort noe fukt, men jeg er redd for at evnen ikke er tilstrekkelig. Jeg ville ikke turt å legge så mye på innsiden uansett. Hvis man setter tilleggsisolasjonen på utsiden i stedet og bruker trefiberbasert vindsperreplate (ikke vindsperregips) så fungerer fuktvandringen bedre, og fukten møter ingen lignende kalde tette flater på sin vei ut.
Når det gjelder elektronikk, så tror jeg det er en god idé å sette inn noen ekstra rør dersom du vil flytte datamaskinen eller TV-en. Men prinsipielt sett synes jeg at de der "smarte" elektronikkdingsene er sløsing med penger. Landsbygdelektrisiteten er jo som den er... spenningsfall og strømbrudd og stadige hurtigkoblinger... og de fleste "smarte" dingsene pleier å begynne å krangle under slike forhold. Jo enklere system man har, desto færre deler er det som kan krangle, og desto større del av sin tid kan man bruke på hyggeligere ting enn å jage elektronikkfeil.
Når det gjelder elektronikk, så tror jeg det er en god idé å sette inn noen ekstra rør dersom du vil flytte datamaskinen eller TV-en. Men prinsipielt sett synes jeg at de der "smarte" elektronikkdingsene er sløsing med penger. Landsbygdelektrisiteten er jo som den er... spenningsfall og strømbrudd og stadige hurtigkoblinger... og de fleste "smarte" dingsene pleier å begynne å krangle under slike forhold. Jo enklere system man har, desto færre deler er det som kan krangle, og desto større del av sin tid kan man bruke på hyggeligere ting enn å jage elektronikkfeil.
Når det gjelder den såkalte duggpunkt, så har det blitt diskutert mange ganger, men vi har kommet fram til at forskjellen blir null og ingen, vi flytter den riktignok innover, men den har alltid vært i tømmeret og vil forbli der. Dessuten er det sannsynlig at det blir ytterligere 10cm cellulose på utsiden innen kort tid. Så det er vi ikke bekymret for.
Når det gjelder strømnettet her, så er vårt nett et eksempel til etterfølgelse, Jämtkraft. Jeg har aldri sett et mer velholdt nett og jeg har tross alt jobbet med vedlikehold av linjer. I løpet av de over 4 årene jeg har bodd med Jämtkraft så har vi hatt 1 forstyrrelse, til tross for stormer osv. Noen "smarte" dingser kommer vi nok til å installere allerede ved innflytting, men vi vil ikke gå bananas og ombygge huset vårt til et romskip. Vi vil ha ting som gjør hverdagen enklere, vi er helt uinteresserte i å score poeng på middager. Styre motorvarmer, utendørsbelysning og evt. alarm er sånt vi har kommet på hittil som er interessant.
Takk for synspunktene uansett
Når det gjelder strømnettet her, så er vårt nett et eksempel til etterfølgelse, Jämtkraft. Jeg har aldri sett et mer velholdt nett og jeg har tross alt jobbet med vedlikehold av linjer. I løpet av de over 4 årene jeg har bodd med Jämtkraft så har vi hatt 1 forstyrrelse, til tross for stormer osv. Noen "smarte" dingser kommer vi nok til å installere allerede ved innflytting, men vi vil ikke gå bananas og ombygge huset vårt til et romskip. Vi vil ha ting som gjør hverdagen enklere, vi er helt uinteresserte i å score poeng på middager. Styre motorvarmer, utendørsbelysning og evt. alarm er sånt vi har kommet på hittil som er interessant.
Takk for synspunktene uansett
Må bare spørre hvorfor du vil ha 95 + tømmer + evt 95 til med isolasjon i veggene?
Har selv en gammel tømmerstamme som jeg etterisolerte to yttervegger med 45mm utv, resten av ytterveggene/gavelne har jeg bare satt på vindsperre og er veldig fornøyd med dette. Huset føles verken kaldt eller trekkfullt, og energiforbruket for oppvarming er kun 2500kWh/år til jordvarmepumpe samt 2-3m3 ved til peisen. Det er ofte ikke så mye energi å spare ved å isolere veggene på gamle tømmerhus, det viktigste er at det er vindtett.
Hvor tykt tømmer har du?
Mine vegger er rundt 17cm tykke.
Har selv en gammel tømmerstamme som jeg etterisolerte to yttervegger med 45mm utv, resten av ytterveggene/gavelne har jeg bare satt på vindsperre og er veldig fornøyd med dette. Huset føles verken kaldt eller trekkfullt, og energiforbruket for oppvarming er kun 2500kWh/år til jordvarmepumpe samt 2-3m3 ved til peisen. Det er ofte ikke så mye energi å spare ved å isolere veggene på gamle tømmerhus, det viktigste er at det er vindtett.
Hvor tykt tømmer har du?
Mine vegger er rundt 17cm tykke.
At vi isolerer innsiden er dels for varmen og dels for å kunne skjule visse installasjoner, dessuten får vi mulighet til å rette opp viss skevhet som har oppstått siden 1888. 95mm blir det fordi kostnaden bare er 30% høyere enn for 45mm. Hvis vi opplever huset som kaldt, kommer vi til å isolere utsiden når vi gjør fasaden i stand senere. Visst er det slik at det kanskje ikke trengs, og besparelsen i oppvarming blir liten, men komfort går foran, og uten plast kan man ikke isolere for mye
Vi har omtrent 16cm tømmer. Og jada, vi har lest oss opp og vet at det er viktigst å ha det trekkfritt.
Klikk her for å svare