L
Vi skal legge nytt parkettgulv i vår stue. Ettersom rommet er 45 kvm vil vi dele av rommet.
Vi vil bygge en vegg lik den nedenfor. Altså en som står på ben og har åpent i overdelen.

Vi vil bygge en vegg som er 2,5 meter bred og høyden ekskl. ben ca. 2 meter. På forsiden av veggen vil vi sette panel med gamle planker vi har fått i arv. Baksiden skal være gips. Veggen vil med andre ord bli tung. Under gulvet er det betongplate, så vekten fordelt på x antall ben burde ikke spille noen rolle. Dog ville jeg helst ikke skru fast benene, men kanskje sette tape under dem.

Er det noen som har en smart løsning på ben som tåler dette?
Veggen kan være tykkere for å få bedre holdfasthet, men jeg er nysgjerrig på om det er mulig å bygge på ben og armer på toppen?

En skillevegg i en stue, dekorert med ulike kunstbilder, står på ben og har åpen øvre del. Veggen er plassert på mørkt tregulv.
 
På byggevarehus, Bauhaus, Hornbach, etc. finnes et hav av forskjellige bein. IKEA har også løse stålbein for kjøkkenskap/kjøkkenøy f.eks. Kjøkkenfirmaer har ofte bein til både skap og garderober.
 
S
om man skulle noen gang snuble og sette hender eller hele kroppen mot veggen?
holder det med tape da
 
L
Takk for gode tips. Når det gjelder bena så er jeg bare usikker på om hvilken blir for stor på noen ben. Men dette vet sikkert Ikea etc.
Når det gjelder tape så tenkte jeg tape på gulvet og skrudd i taket. Min erfaring med dobbeltsidig tape er at det sitter virkelig godt og den største tyngden blir jo nedover.
 
L
Har sett rundt på byggevarehusenes nettsider og synes ikke jeg finner det jeg leter etter. Dels tåler de opp mot 125 kg belastning. Vårt bygg kommer til å bli betydelig tyngre enn det, fordi osnelveggen i seg selv veier mye.
Når jeg ser på de bena som finnes forstår jeg at tape blir tøft, men jeg hadde håpet på (trompetformede) ben lik de på bildet.

Har dere tips om noen som kan tenkes å produsere denne typen produkter, får dere gjerne tipse. Hva tror dere om gulvet? Føler det klarer å holde ca 200 kg på fire ben, eller vil gulvet bli et problem?
 
L
Jeg kom på en ny idé. Takk for hjelp om det er rimelig og hvor man i så fall kjøper materialet.
Om det går å kjøpe noe liknende det nedenfor som er rett og omtrent 15 cm lange. Da kan jeg feste dem både i vegg, gulv og tak.

Men er det noen som vet hvor man kjøper dette, eller hva et slikt feste heter?

Hvit håndtak i metall, en lang og en kort, med monteringspunkter i begge ender.
 
Om du tar 5 st ben som klarer 125 kg hver, så tror jeg du har ben nok til å holde oppe din konstruksjon.
 
Det er ingen feste uten håndtak... Pleier å monteres på bad for at funksjonshemmede personer lettere skal kunne reise seg opp fra badekaret eller porslishøvdingen.
 
L
mexitegel skrev:
Det er ingen feste, men et håndtak... Brukes vanligvis på badet for at funksjonshemmede skal lettere kunne reise seg opp fra badekaret eller porslenshoven.
Forstår at akkurat denne ikke fungerer. Men noe lignende som er rett. Da kan jeg feste i begge endene. Titter jeg på ben så får jeg ikke noe å feste i fra begge retninger.
 
L
Her er noen som har gjort noe i den stilen jeg vil med fester, men hvor finner man slike?
Veggfeste for TV med hylle og bokhylle i moderne stue, med store vinduer og en stålampe ved siden av en sofa.
 
L
Hittar den løsningen som jeg tror er mest fleksibel. Hva tror dere om å kjøpe slikt.

Noen som vet hvor man kjøper skikkelig kraftige rør og koblinger?

Jernrør og koblinger, inkludert T-koblinger, albuer, nippelrør og flenser, lagt ut på en hvit bakgrunn.
 
L
Takk for all hjelp. Fant til slutt det jeg lette etter hos den lokale skrothandleren.
De trenger bare å vaskes og males, så er det bare å kjøre.

En metallkomponent med en rund base står på asfalt ved siden av et barn i rosa sandaler og mønstrete bukser.
 
  • Liker
mexitegel
  • Laddar…
Herlig med nytenkning, innervegg bygget på Crocs barnesko :)
 
For å fordele vekten kan du jo legge en planke i samme tre som parketten som du plasserer bena på som en syll. Da beskytter du parketten i tillegg.
 
L
vanpire skrev:
For å fordele vekten kan du jo legge en planke i samme tre som parketten som du stiller beina på som en syll. Da beskytter du parketten dessuten.
God tanke. Vurderte å bruke tussar under for å beskytte. Så tenkte jeg uansett å skru fast beina i parketten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.