Hei! Første innlegg her 
Jeg har planer om å bygge en bunker, eller snarere bare et underjordisk rom ute i skogen. Jeg har tenkt ut litt forskjellige måter å gjøre det på, men har kommet frem til det jeg tror er det beste (og kanskje til og med det billigste?). Har ingen erfaring med muring osv.
Det jeg hadde tenkt er at jeg graver min grop, LBH 5 x 3 x 3 (+- 1) meter. Her skal rommet passe. Deretter legger jeg pukk eller lignende for å få god drenering nederst, samt isolasjon. Oppå dette tenkte jeg å legge et betongfundament, men siden jeg ikke har noen erfaring med dette, er jeg åpen for andre forslag. Selve rommet skal bestå av et eneste langt segment, som egentlig bare er en plate bøyd i en halvsirkel, slik at den danner en bue. Alt i alt vil maxhøyden inne i rommet være drøyt to meter, og senger osv. plassert langs veggene. Oppå dette vil jeg ha nok isolasjon for å sørge for at rommet holder seg rundt 20 grader hvis mulig. Deretter fyller jeg på med cirka en halv meter jord, slik at det blir usynlig igjen.
Jeg har nå noen spørsmål. 1. Hvor mye isolasjon trenger jeg for å holde rommet i passende temperatur? Befinner meg i Stockholmsregionen. 2. Er det mulig å kjøpe segmenter av plater, drøyt 3 meter lange og 50 cm brede, bøye disse og feste dem på plass nede i hullet, og deretter sveise slik at de holder sammen? Er det mulig å bøye plate så godt? 3. Hva er den enkleste måten å feste platen i betongfundamentet? Finnes det noen smidige lenker som kan støpes fast i betongen fra starten av? Blir det tett nok? 4. Tåler platen trykket fra jorden ovenfra og fra sidene? Jeg valgte hvelvformen nettopp for dette formålet, men er fortsatt ikke helt sikker. Hvor tykk må platen være for å tåle trykket? 5. Er det noen som har forslag til praktiske og sterke dører? 6. Er det noe jeg har gått glipp av? (Byggeløyve ekskludert.)
Strøm vil være tilgjengelig via bilbatteri. Ventilasjon skal selvfølgelig også fikses.
Noen ting å legge til er at jeg vet det er enklere å grave ned en container, men jeg har ikke tilgang til tunge maskiner og avanserte verktøy.
Hva tror dere?
Disclaimer: Rommet skal kun brukes til å oppholde seg i i kortere perioder, altså ikke som beskyttelse mot atombomber, zombier eller kometregn. Det vil heller ikke bli brukt til dyrking av cannabis eller metamfetaminlaboratorium. Ingen kommer til å bli holdt fanget der nede.
Jeg har planer om å bygge en bunker, eller snarere bare et underjordisk rom ute i skogen. Jeg har tenkt ut litt forskjellige måter å gjøre det på, men har kommet frem til det jeg tror er det beste (og kanskje til og med det billigste?). Har ingen erfaring med muring osv.
Det jeg hadde tenkt er at jeg graver min grop, LBH 5 x 3 x 3 (+- 1) meter. Her skal rommet passe. Deretter legger jeg pukk eller lignende for å få god drenering nederst, samt isolasjon. Oppå dette tenkte jeg å legge et betongfundament, men siden jeg ikke har noen erfaring med dette, er jeg åpen for andre forslag. Selve rommet skal bestå av et eneste langt segment, som egentlig bare er en plate bøyd i en halvsirkel, slik at den danner en bue. Alt i alt vil maxhøyden inne i rommet være drøyt to meter, og senger osv. plassert langs veggene. Oppå dette vil jeg ha nok isolasjon for å sørge for at rommet holder seg rundt 20 grader hvis mulig. Deretter fyller jeg på med cirka en halv meter jord, slik at det blir usynlig igjen.
Jeg har nå noen spørsmål. 1. Hvor mye isolasjon trenger jeg for å holde rommet i passende temperatur? Befinner meg i Stockholmsregionen. 2. Er det mulig å kjøpe segmenter av plater, drøyt 3 meter lange og 50 cm brede, bøye disse og feste dem på plass nede i hullet, og deretter sveise slik at de holder sammen? Er det mulig å bøye plate så godt? 3. Hva er den enkleste måten å feste platen i betongfundamentet? Finnes det noen smidige lenker som kan støpes fast i betongen fra starten av? Blir det tett nok? 4. Tåler platen trykket fra jorden ovenfra og fra sidene? Jeg valgte hvelvformen nettopp for dette formålet, men er fortsatt ikke helt sikker. Hvor tykk må platen være for å tåle trykket? 5. Er det noen som har forslag til praktiske og sterke dører? 6. Er det noe jeg har gått glipp av? (Byggeløyve ekskludert.)
Strøm vil være tilgjengelig via bilbatteri. Ventilasjon skal selvfølgelig også fikses.
Noen ting å legge til er at jeg vet det er enklere å grave ned en container, men jeg har ikke tilgang til tunge maskiner og avanserte verktøy.
Hva tror dere?
Disclaimer: Rommet skal kun brukes til å oppholde seg i i kortere perioder, altså ikke som beskyttelse mot atombomber, zombier eller kometregn. Det vil heller ikke bli brukt til dyrking av cannabis eller metamfetaminlaboratorium. Ingen kommer til å bli holdt fanget der nede.
Medlem
· Norrbotten
· 585 innlegg
Om du ikke har tilgang til tunge maskiner, hvordan skal du valse en plate til en halvmåne? Den platen du kan bøye tåler ingen jordmasser etter min mening. En igloo som er kuleformet leder kreftene ned i bakken uten å kollapse, men stiller litt krav til plateformingen
Lei gravetjenesten, plasser en container der. Det er vanskelig med kondens og fuktighet i en container selv over bakken, antar at den skal være oppvarmet.
Amerikanske forum er veldig for storm shelter og zombie apocalypse
Lei gravetjenesten, plasser en container der. Det er vanskelig med kondens og fuktighet i en container selv over bakken, antar at den skal være oppvarmet.
Amerikanske forum er veldig for storm shelter og zombie apocalypse
Det finnes jordkjellere i byggesett, som burde fungere til det du vil ha. Laget av glassfiberarmert plast.
http://www.vallendammen.se/jordkallare.htm
http://www.vallendammen.se/jordkallare.htm
Containere tåler ikke trykket de heller uten å kollapse fra sidene med mindre de blir forsterket, det er mange som har prøvd. Metall ruster som sagt. Men det fantastiske er at du TS bor i Sthlmsområdet, der er det mye bergmark å kjøpe (nordover mot og forbi Norrtälje som eksempel). Finn en flekk med dype sprekker, legg et tak over sprekken og presto, du har din "bunker". Eller ta en titt på de gamle jordhullene som folk bodde i som var mer eller mindre nedgravde. Naturstein finnes jo i overflod i Roslagen, du kan kanskje til og med få den delen av byggematerialet gratis og den finnes på stedet.
Klikk her for å svare