Skal lage et sidebord og skulle gjerne sinke/gjøre sinking i kantene...
Etter å ha sett på RoomService og litt googling har jeg forstått at jeg lettest bruker en fresemal/freseskinne/sinkingsmal/sinkmal (vet ikke helt det rette navnet. rett meg gjerne) pluss en fresemaskin.

Av kostnadshensyn kan jeg ikke lage bordet av stavlimt eik da det hadde lettet arbeidet og jeg hadde sluppet all fresing... men må nøye meg med benkeplate eik.

Har sett litt rundt på ulike maler. Typ disse:
http://www.clasohlson.se/?AFP=store...;COSID=7D6EDB0EBEFD44C4AD1B052453B771EA608181
(denne ser ut til å kun fungere for maks bredde 275mm, jeg vil ha 300-400mm)

http://www.toolboxsweden.se/produktlista.asp?path=19n-kat65n-kat307n-kat314n
(denne skal tydeligvis brukes med et sinkaggregat for 4000kr :(. )

Det er slik jeg vil at kantene skal se ut:
bord.JPG

Tips om rimeligere alternativer enn ovennevnte... eller andre alternativer rett og slett?

Vil du ha det satt sammen som på bildet, er det frestilsatsen som gjelder. Hvis du er VIRKELIG dyktig møbelsnekker, kan du kanskje gjøre det med en sag og en stemjern, men jeg tror da at et pent resultat mer er flaks enn dyktighet! Spesielt når det gjelder så store og eksponerte fuger der den minste feil synes. (har i alle fall ikke lykkes særlig godt selv, til tross for flere forsøk :D)

Derimot har jeg laget lignende bord, men da med gerede og kjeksskjøtte hjørner (var med i Roomservice det også). Ble virkelig pent og fint.....ekstra pent ble det fordi jeg tok bitene i føld fra samme plate, så man så treårene følge med over kanten.

Typ noe slikt....
soffbord.JPG

Når det gjelder sinkaggregatet, er det visst en dyr investering. Men lager man mye møbler o.l., er det en veldig hyggelig greie, resultatet blir jo noe utenom det vanlige, og det ganske enkelt.

EDIT:
matte2k -> så nå bildene dine i den andre bordtråden, så dette var kanskje ikke til så mye nytte nå ::)

ok.. har du brukt sinkaggregat selv... hvordan fungerer det.. beskriv gjerne litt...
fungerer det på plater som er av den bredere typen... typ 40-60cm?

Jo jeg har en Festool VS600 (sånt som Mattias i Roomservice brukte) som er helt fantastisk. Den tar emner på 650mm bredde og 6-30mm tykkelse. Den må være dyr men så herlig å bruke. Den kan av og til være litt vrien å feste emnene, men når man først har fått dem på plass så tar selve fresingen bare noen sekunder, med helt perfekt resultat!
Burde bli årets julegave :)

http://www.festool.se/cat_mediando/...lay=y&title=Förbindningssystem grundenhet

Står mer fakta om sinkaggregatet i denne tråden:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=19466

Gera og kexa sammen skive og ben og fell inn falske sinkninger, få ser forskjellen mot en "ekte" og med en sinkfres ser det riktig imponerende ut.

/Kent

Det er vel bare å lime sammen platene med annenhver stav lang og annenhver kort, og deretter lime sammen endene.....hvor vanskelig kan det være ;)

vanskelig å lese?  :-/

Av kostnadshensyn kan jeg ikke lage bordet av stanglimt eik da det ville ha gjort det lettere og jeg hadde sluppet all fresing.. uten får nøye meg med benkeplate eik.

matte2k skrev:
vanskelig å lese?  :-/
Normalt sett nei, men i dette tilfellet slurvet jeg tydeligvis   :-[

man kan jo ikke være på topp heele tiden ;)

har du forresten noe hum om hva stavlimt eik til et slikt bygge kan koste?

matte2k skrev:
man kan jo ikke være på topp hele tiden  ;)

har du forresten noe hum om hva stavlimt eik til et slikt bygg kan koste?
Nei, ingen anelse, vanlige benkeplater pleier jo IKEA være billige på, men platene på bildet synes jeg ser ut til å være tykkere enn IKEA's (og lignende) plater.

Kanskje en bit plate på høykant, gjemt under sete og bordplate kunne vært en god idé for å gi litt mer stød?

Frisk design var det i hvert fall, hva kan det være for tre på bildet.........valnøtt, alm?

Har stavlimt litt selv og jeg synes alm er noe av det fineste treslag som vokser i Sverige, spesielt om man får med både splintved og kjerne i samme stav.

Treslaget på bildet er veldig likt alm saget ut fra kjernen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.