Tenkte å bygge en sideboard i mdf. Kan man bruke en lamellfres og keks til det?
Hvordan får man mdf til å se blank og butikkjøpt ut som en maskinlakkert møbel?
Har noen tips til en nybegynner i form av noe man må tenke på. Vanskelig å lage hyller i og eller med skyvbare skuffer?
Novise som man er, tar jeg takknemlig imot alle tips.
:)

Reitmond skrev:
Tenkte å bygge en sideboard i mdf. Kan man bruke en lamellfres og keks til det?
Hvordan får man mdf til å se blankt og butikkkjøpt ut som et maskinlakkert møbel?
Har noen tips til en nybegynner i form om noe man må tenke på. Vanskelig å lage hyller i og eller med skyvbare skuffer?
Novis som man er tar jeg imot alle tips med takk.
:)
bestill fra laminatgruppen så kan du få laminat på mdf, de har alle forskjellige typer treslag på mdf

Laminatgruppen? Finner ingenting på verken Google eller Hitta. Link?

MDF er et utmerket materiale å bruke kexteknik på. Skal man skru, kreves det imidlertid nøyaktig forboring siden MDF ellers sprekker i lengderetningen.

Vil man ha noe med lakkfinnish er den enkleste måten å finne et firma som kan tenke seg å lakke det, og slike firmaer finnes det flere av enn man tror. Spør rundt og les på skilt, kan de lakke dører så kan de lakke møbler.

Vil man ha flyttbare hylleplan må man jobbe med hullrekker og hyllebærepinner. Se i et vanlig kjøkkenskap så skjønner du prinsippet. Faste hylleplan kan man feste med kex, så lenge det ikke skal stå noe enormt tungt på dem.

Utdragbare skuffer er enklest å lage med hjelp av ekspansjonsbeslag. http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251675#31-2109
Ekspansjonsbeslagene må man skjule ved å gjøre skuffefronten større enn selve skuffen.

Jeg lager vanligvis en ordentlig skisse som jeg deretter fører over til en enkel skalert skisse på et større papir. Da får man sjansen til å se at proporsjonene føles riktige og å bygge hele stykket i hodet noen ganger, da kommer man som oftest på i hvilken rekkefølge tingene skal gjøres.

Tvilsomt om jeg ville anbefale å jobbe med finérbelagt MDF hvis det er første gang. Det kreves mer presisjon når man ikke kan jukse med sparkel. MDF sparkles forresten best med Plastic padding. Jeg har ikke våget meg til finért ennå, og jobber likevel helst med limtre (mer tilgivende føles det som) men er sugen på et prosjekt i gjennomfarget mdf - Valcromat http://www.traimporten.se/nyheter.htm

Lykke til og ta det med ro.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.