Hei,
mitt første innlegg i dette forumet, har lest mye og funnet mye bra, takk!
Jeg har tenkt å bygge et lite tak over en kjøkkenøy, det er ganske høyt under taket på kjøkkenet, ca. 4,5 meter. Det er vedlagt en skisse av hvordan jeg har tenkt.
Hva tror dere man bør bruke av materialer for en slik løsning, en slags metallstolpe gjetter jeg? Hvor kan man tenke seg å bestille slike ting? (jeg bor i Stockholm). Kommer det til å holde? Viften som henger i "taket" veier ca. 23 kg. Kom gjerne med tanker og betraktninger om løsningen
..
Mvh
Niklas
mitt første innlegg i dette forumet, har lest mye og funnet mye bra, takk!
Jeg har tenkt å bygge et lite tak over en kjøkkenøy, det er ganske høyt under taket på kjøkkenet, ca. 4,5 meter. Det er vedlagt en skisse av hvordan jeg har tenkt.
Hva tror dere man bør bruke av materialer for en slik løsning, en slags metallstolpe gjetter jeg? Hvor kan man tenke seg å bestille slike ting? (jeg bor i Stockholm). Kommer det til å holde? Viften som henger i "taket" veier ca. 23 kg. Kom gjerne med tanker og betraktninger om løsningen
Mvh
Niklas
Sist redigert:
Hei igjen
etter å ha sjekket med en smed om konstruksjonen ovenfor sa de at det ville bøye seg med rustfritt stål.
Da tenkte jeg at man kunne ha taket helt kledd i gipsplater og litt kraftigere bjelker inni. Jeg sjekket litt hvordan man beregner om det vil bli permanent nedbøyning med formler fra dette innlegget: http://mobil.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74330-berakna-hea-balk.html.
Utregningene ser ut slik med to limtresbjelker 42mm x 90mm:
treets tetthet er satt til = 500kg/m^3
Utbredd last:
(5 * q * L^4) / (384 * E * i)
q = kraft - N/m
L = lengde - m
E = Elastisitetsmodul - Pa - N/m^2
i = Treghetsmoment
kraft av egentyngde = b * h * L * treets tetthet * 9.81 = 0.042 * 0.09 * 2.5 * 500 * 9.81 = 46.4N
kraft fra gipsplater = 22.5 * 9.81 / 2 = 110.35N
q = egentyngde + gipsplater
i = (b*h^3) / 12 =
b = 0.042m
h = 0.09m
L = 2.5m
E = 11 600 MPa = 11 600 000 000 N/m^2
(5 * (110.35 + 46.4)/2.5 * 2.5^4) / (384 * 11600000000 * ((0.042*0.09^3) / 12))=0.001077m
Punktlasten:
(q * L^3) / (48 * E * i)
q = 23 * 9.81 / 2 = 112.8N
(112.8 * 2.5^3) / (48 * 11600000000 * ((0.042*0.09^3) / 12)) = 0.00124m
Det blir altså totalt en nedbøyning på 0.001077 + 0.00124 = 0.002317m
Det får ikke overstige så vidt jeg forstår det L/400 = 2.5/400 = 0.00625m. Noe det altså klarer.
Hva tror dere om den utregningen, er det mer man må ta hensyn til? Det er jo ingen superbærende konstruksjon som skal holde oppe et helt tak med en masse snø på, men bør jeg sjekke med en konstruktør likevel for sikkerhets skyld?
Holdfasthetsverdier for limtre har jeg fått fra: http://http://www.svensktlimtra.se/Upload/File/Press/Sv_Limtra_Eurokod5_lowres.pdf
Et spørsmål dog, skal man ta elastisitetsmodulen for parallelt med fibrene eller vinkelrett mot fibrene? Det er jo en ganske stor forskjell...
Mvh
Niklas
etter å ha sjekket med en smed om konstruksjonen ovenfor sa de at det ville bøye seg med rustfritt stål.
Da tenkte jeg at man kunne ha taket helt kledd i gipsplater og litt kraftigere bjelker inni. Jeg sjekket litt hvordan man beregner om det vil bli permanent nedbøyning med formler fra dette innlegget: http://mobil.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74330-berakna-hea-balk.html.
Utregningene ser ut slik med to limtresbjelker 42mm x 90mm:
treets tetthet er satt til = 500kg/m^3
Utbredd last:
(5 * q * L^4) / (384 * E * i)
q = kraft - N/m
L = lengde - m
E = Elastisitetsmodul - Pa - N/m^2
i = Treghetsmoment
kraft av egentyngde = b * h * L * treets tetthet * 9.81 = 0.042 * 0.09 * 2.5 * 500 * 9.81 = 46.4N
kraft fra gipsplater = 22.5 * 9.81 / 2 = 110.35N
q = egentyngde + gipsplater
i = (b*h^3) / 12 =
b = 0.042m
h = 0.09m
L = 2.5m
E = 11 600 MPa = 11 600 000 000 N/m^2
(5 * (110.35 + 46.4)/2.5 * 2.5^4) / (384 * 11600000000 * ((0.042*0.09^3) / 12))=0.001077m
Punktlasten:
(q * L^3) / (48 * E * i)
q = 23 * 9.81 / 2 = 112.8N
(112.8 * 2.5^3) / (48 * 11600000000 * ((0.042*0.09^3) / 12)) = 0.00124m
Det blir altså totalt en nedbøyning på 0.001077 + 0.00124 = 0.002317m
Det får ikke overstige så vidt jeg forstår det L/400 = 2.5/400 = 0.00625m. Noe det altså klarer.
Hva tror dere om den utregningen, er det mer man må ta hensyn til? Det er jo ingen superbærende konstruksjon som skal holde oppe et helt tak med en masse snø på, men bør jeg sjekke med en konstruktør likevel for sikkerhets skyld?
Holdfasthetsverdier for limtre har jeg fått fra: http://http://www.svensktlimtra.se/Upload/File/Press/Sv_Limtra_Eurokod5_lowres.pdf
Et spørsmål dog, skal man ta elastisitetsmodulen for parallelt med fibrene eller vinkelrett mot fibrene? Det er jo en ganske stor forskjell...
Mvh
Niklas
Sist redigert:
42x90 er antageligvis ingen limtrebjelke. Det er en vanlig regel....
Så lurer jeg på hva slags rustfri bjelke du skal ha som bøyer seg med en last på 25-30 kg på midten? Skal den ikke hvile på stolpene og deretter være festet i veggen til venstre?
Så lurer jeg på hva slags rustfri bjelke du skal ha som bøyer seg med en last på 25-30 kg på midten? Skal den ikke hvile på stolpene og deretter være festet i veggen til venstre?
Hei,
Ja akkurat, den skal være festet inne i veggen... jeg trodde også det skulle holde. Jeg sa at jeg ville ha et tilbud på rustfrie bjelker/rør med noen passende standardmål. Skal sjekke mer med det...
Angående tre dimensjonen har jeg fått fra dette dokumentet med limtrestandarder: http://www.svensktlimtra.se/Upload/File/Press/Sv_Limtra_Eurokod5_lowres.pdf
Takk for inputten.
/Niklas
Ja akkurat, den skal være festet inne i veggen... jeg trodde også det skulle holde. Jeg sa at jeg ville ha et tilbud på rustfrie bjelker/rør med noen passende standardmål. Skal sjekke mer med det...
Angående tre dimensjonen har jeg fått fra dette dokumentet med limtrestandarder: http://www.svensktlimtra.se/Upload/File/Press/Sv_Limtra_Eurokod5_lowres.pdf
Takk for inputten.
/Niklas
Klikk her for å svare
