Maarrre
Vi skal bytte ut rekkverket i andre etasje med en espalier opp til taket, men lurer på hvordan man best fester ribbene mot gulv og tak? Vi vil ha ribbene på andre ledden sammenlignet med hvordan de sitter i rekkverket, altså med "kortsiden" ut. Vi er ikke veldig erfarne med å bygge ting, så det bør være relativt enkelt, og det skal ikke trenges spesialverktøy. Håper noen har et godt tips. Trepperekkverk i tre med vertikale ribber på en overetasje, tepper og leker på gulvet. Vegg og stol ved siden av rekkverket.

Vi funderer på det samme, så om dere har fått noen svar eller bygget ferdig så mottas tips gjerne!

Maarrre Maarrre skrev:
Vi skal bytte ut rekkverket på overetasjen mot en espalier opp til taket, men lurer på hvordan man best fester ribbene mot gulv henholdsvis tak? Vi vil ha ribbene på andre ledden sammenlignet med hvordan de sitter i rekkverket, altså med "kortsiden" ut. Vi er ikke veldig vant til å bygge ting, så det skal være relativt enkelt, og ikke trenge noen spesialverktøy. Håper noen har noe bra tips. [bilde]
Med kortsiden ut mener du da så det blir som en stige?
Maarrre Maarrre skrev:
Vi skal bytte ut rekkverket på overetasjen mot en espalier opp til taket, men lurer på hvordan man best fester ribbene mot gulv henholdsvis tak? Vi vil ha ribbene på andre ledden sammenlignet med hvordan de sitter i rekkverket, altså med "kortsiden" ut. Vi er ikke veldig vant til å bygge ting, så det skal være relativt enkelt, og ikke trenge noen spesialverktøy. Håper noen har noe bra tips. [bilde]
Med "kortsiden ut" høres det for meg som at det blir en stige. Det er ikke passende siden barn kan klatre i den da. Men jeg kanskje bare ikke forstår hvordan dere mener.

Enig med Jiji, det høres litt vel fristende ut for barna... Ser ingenting galt med det du har, men det hadde jo vært finere om det var hvitt. :p Ikke svar på spørsmålet ditt, det er jeg klar over. :rofl:

Om det er mulig er det best å bygge hele espalieren liggende på gulvet og så reise den opp og deretter skru fast i gulv og tak. Vår espalier består av lekter på ca 3x6 cm.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Om det er mulig er det best å bygge hele espalieret liggende på gulvet og deretter reise det opp og skru det fast i gulv og tak. Vår espalier består av lekter på ca. 3x6 cm.
bilder på det? Eller instruksjoner

Den er dessverre demontert, men prinsippet er en regel på gulvet og en i taket. Imellom fester man reglene, enklest med et par skruer eller spiker i hver ende. Jeg tror det bør være maks 10 cm mellom hver, og det er bra å ha en kloss/mal å legge mellom så avstanden blir lik hele tiden. Man kan jo regne ut før slik at avstanden er lik hele veien så det ikke blir rart i den ene enden. En gjærsag/gjærkasse er nok et krav for at det skal bli bra.

Husk å forbore og forsenke skruehullene som brukes for å feste i gulv og tak. Og male/lakke eller hva dere skal gjøre før dere monterer den.

Edit: Her er et bilde av en liten espalier vi hadde i gangen. Den er nok limt med treplugger, men det er mer plundrete.

Liten tre-spaljé med horisontale og vertikale planker, mot en hvit vegg. Subtile spikerhull synlige på toppen av treverket.

Sist redigert:
  • Liker
Fbygg
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Den er dessverre demontert, men prinsippet er en list på gulvet og en i taket. Mellom dem fester man listene, enklest med et par skruer eller spiker i hver ende. Jeg tror det bør være maks 10 cm mellom hver, og det er lurt å ha en kloss/mal å legge mellom, så avstanden blir lik hele tiden. Man kan jo regne ut på forhånd så avstanden er lik hele veien, så det ikke blir rart i den ene enden. En gjærsag/gjærkasse er nok et krav for at det skal bli bra.

Husk å forbore og forsenke skruehullene som brukes for å feste i gulv og tak. Og male/lakkere eller hva dere skal gjøre før dere monterer den.
Men det der gjelder vel stående espalier?

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Men det där avser väl stående spaljé?
Jag tror inte TS menar liggande spaljé, vilket som ni säger inte låter som en bra idé. Räcket på bilden har ribborna ”liggande” som i en sängbotten och jag antar att de vill ha dem roterade 90 grader sett uppifrån.

T Trrttsch skrev:
Jeg tror ikke TS mener liggende espalier, noe som dere sier ikke høres ut som en god idé. Rekkverket på bildet har ribbene "liggende" som i en sengbunn, og jeg antar at de vil ha dem rotert 90 grader sett ovenfra.
Ja, nå når jeg leser ts første innlegg igjen, så er det nok slik hen mener. (y):rofl:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.