Ved hytta ønsker vi å oppbevare litt ved mot en bod. Veden er til badestampen som er rett ved og grilling i en ildsted. Vi har bygd et gulv av 45x70 og gammel terrassebord. På grunn av en steinblokk jeg ikke orker å sprenge akkurat nå, er alt opphøyet et par dm fra bakken.
Nå til spørsmålet, hvordan lager jeg best vegger slik at veden ikke ruller ut til sidene og et enkelt tak? Vi vil at det skal være så enkelt som mulig, men likevel holdbart selvfølgelig. Vi har mer terrassebord (28/120) og 45x70 som vi gjerne vil bruke.

Vedstabel oppstablet mot en grønn trevegg, hevet fra bakken med bruk av betongblokker og treverk, omgitt av steiner og natur.

Hei

Vil du at oppbevaringen skal ha samme lengde som husveggen eller at den skal være kortere?

Jeg ville begynt med å legge ut plater på bakken slik at det er en jevn støtte under hele lengden og bredden som oppbevaringen kommer til å få.

Hvis det fungerer å skru i veggen så vil det være lettere å forankre oppbevaringen. Men du vil ha 5-10 cm avstand mellom husveggen og veden for å unngå at veggen skades av fukt/insekter fra veden. Så fest noen bord på veggen først som oppbevaringen deretter skrus fast i.

Noe sånt kan du ta utgangspunkt i.
https://se.pinterest.com/andersrundkvist/vedbod-mot-vägg/

Sist redigert:
Sett en gles vegg bak av 22x120 så fasaden holder seg tørr og veden ikke går igjennom. Si 10-15 cm fra nåværende fasade. En stamme av 45x70 og så på med fasade av 22x120. Skal du tørke veden på stedet, så la det være sprekker i fasaden, ellers fungerer det med kledning. Lag minst to fakk så du kan tømme ett om gangen og har støtte for veden. Dører/luker på forsiden avhenger av om du har tørr ved og hvor nedbøren vanligvis kommer fra. Skråtak med plåt, papp eller 22x120 terrassebord avhenger av hva du føler for. Bruker du terrassebord, legg det som en kledning og eventuelt mal og/eller tjære det.

Takk for gode tips!
En ting jeg lurer på er om det funker å skru veggskinnene på utsiden av gulvskinnene eller om de må stå på gulvet og festes med vinkeljern eller noe. Og kanskje trengs det ingen stående skinner i det hele tatt, bare panel og noen tverrgående skinner? Ville det funke iom at det er 28mm trall?

Lett trekonstruksjon ved siden av et rødt uthus, laget av materialer fra en stabel. En enkel, uferdig trekonstruksjon mot en rødmalt vegg, bygget med tilgjengelig material, om sommeren. En hjemmelaget vedhylle bygget med rødt treverk, bølgeformet tak, plasseres utendørs ved en rød vegg; treplanker ligger på gittergulvet. Utedør med vedstabel under et bølgeblikk-tak, ved siden av en rød låve.
Jeg bygget en "quick'n dirty" variant i sommer med det som lå i materialhaugen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.